Σελίδες

Πέμπτη 4 Ιανουαρίου 2018

ΜΕΡΤΖΑΝΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ: ΤΟΛΜΩΝΤΑΣ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ. ΕΣΕΙΣ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΕ Κ. ΕΦΡΑΙΜ;

Τολμώντας και πάλι την αλήθεια.
Εσείς Σεβασμιώτατε κ. Εφραίμ;
Μερτζάνης Νικόλαος, Θεολόγος

«Τοῖς τολμῶσιν ἡ τύχη ξύμφορος»  
           (Θουκυδίδης)

Τολμάμε και πάλι την αλήθεια να κρίνουμε λόγους και θέσεις, αυτή τη φορά, του Μητροπολίτη Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης κ. Εφραίμ, διότι η τύχη είναι σύντροφος των τολμηρών κατά τον Θουκυδίδη.

Θα σχολιάσουμε κάποια σημεία από την εισήγηση της 9ης Μαρτίου 2017 του Μητροπολίτου[1]. Αναφέρει «τὶς ἀπόψεις κάποιου Θεολόγου Λυκειάρχου, μέλους τῆς ἐπιτροπῆς», που παραδόξως αποκρύπτει το όνομά του :
«Γιὰ πρώτη φορὰ τὸ Ν.Π.Σ. θέλει διδάσκοντες, οἱ  ὁποῖοι κατέχουν σοβαρὴ θεολογικὴ παιδεία καὶ γνῶστες τῶν συγχρόνων θεολογικῶν σκέψεων καὶ βεβαίως κάτι τέτοιο σημαίνει κούραση, μελέτη, ἀλλὰ καὶ ἔξοδα, τὰ ὁποῖα πολλοὶ ἐκ τῶν Διδασκόντων, ὅπως συμβαίνει καὶ μὲ τὶς ἄλλες εἰδικότητες, δὲν φαίνεται νὰ ἐπιθυμοῦν».

Ο ως άνω «Θεολόγος Λυκειάρχης» θεωρεί ότι όσοι δεν θέλουν τα ΝΠΣ είναι  φυγόπονοι, δεν μελετούν κ.ά.
Θα εφιστούσα την προσοχή  του συναδέλφου στα εξής:
1.      Πολλοί θεολόγοι, ειδικά της ΠΕΘ έχουν αποδομήσει τα Ν.Π.Σ με αδιάσειστα θεολογικά, παιδαγωγικά, διδακτικά και νομικά επιχειρήματα. Δεν βρέθηκε κάποιος να ανασκευάσει τις θέσεις τους.
2.      Νυχθημερόν, επί έξι τουλάχιστον χρόνια μελετούν τις εκατοντάδες σελίδες των νέων προγραμμάτων σπουδών, καταδεικνύοντας την προβληματική δομή τους.
3.      Διοργανώνουν συνέδρια[2], εκδίδοντας τα πρακτικά των ομιλιών των εισηγητών.
4.      Έχουν γράψει βιβλία[3] ολόκληρα και αρκετές ιστοσελίδες βρίθουν άρθρων τους.
5.      Σε αρκετά τεύχη του περιοδικού «κοινωνία», στο μεγαλύτερο μέρος ασκείται κριτική κατά των Ν.Π.Σ.
6.      Οι εμπειρογνώμονες  που αποβλήθηκαν από την επιτροπή της Εκκλησίας συγκαταλέγονται στη συνομοταξία που εφηύρε ο κ. Λυκειάρχης;
7.      Μάλιστα, ένα εκδιωχθέν μέλος της επιτροπής έχει πολυετή εμπλοκή στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών και είναι μέλος επιτροπών αξιολόγησης εκπαιδευτικού έργου σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
8.      Όσοι αντιδρούν κατά των Ν.Π.Σ. δεν σημαίνει ότι θέλουν το μάθημα να     μείνει καθηλωμένο στα παλιά προγράμματα.

Ζητούν να γίνει διάλογος από μηδενικής βάσεως και να καταρτισθούν νέα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία με τις πλέον σύγχρονες επιστημονικές προδιαγραφές, που δυστυχώς δεν πληρούν τα προς επιβολή Ν.Π.Σ.
Σε άλλο σημείο της εισήγησής του ο Σεβασμιώτατος κ.Εφραίμ παραθέτει και άλλη άποψη του εν λόγω Θεολόγου - Λυκειάρχη:
 «………καὶ ἡ συνήθης ἐπίκληση τοῦ ἑλληνικοῦ Συντάγματος ἀποτελεῖ τὸ μόνο ἐπιχείρημα γιὰ τὴν διατήρηση τῶν παλαιῶν προγραμμάτων[4]».

Επίσης, ο κ.Λυκειάρχης ομιλεί για την αμφισβήτηση του ορθοδόξου χαρακτήρα του μαθήματος από τις εγκυκλίους του 2008 και τις ανεξάρτητες αρχές του συνηγόρου του πολίτη και της προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Τα επιχειρήματά του είναι έωλα, διότι  δεν είναι μόνο το Ελληνικό Σύνταγμα, αλλά και  αποφάσεις δικαστηρίων (ΣτΕ 1995 , 1998), ιδίως δε η 115/2012 του Διοικητικού εφετείου Χανίων, που ομιλούν ρητά περί υποχρεωτικού και ορθοδόξου μαθήματος θρησκευτικών. Η γνωμοδότηση της 17/11/2008 του Συνηγόρου του Πολίτη, ότι αναιτιολόγητα οι μαθητές μπορούν να απαλλάσσονται από το μάθημα των θρησκευτικών «για λόγους συνείδησης χωρίς να δηλώνεται ο λόγος της συγκεκριμένης αυτής επιλογής», είναιαντισυνταγματική. Οι δε απόψεις του συνηγόρου του πολίτη (και άλλων ανεξάρτητων αρχών) δεν έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα για τις κρατικές υπηρεσίες[5].

Το παράδοξο με τον Σεβασμιώτατο είναι ότι εισάγει τις θέσεις του Λυκειάρχη-θεολόγου ως εξής: «Γιὰ νὰ ἀκουστοῦν ὅλες οἱ ἀπόψεις, μεταφέρω ἐδῶ τὶς ἀπόψεις τοῦ Θεολόγου Λυκειάρχου, μέλους τῆς ἐπιτροπῆς»[6].
Πράγματι, ενώ οι άλλες απόψεις είναι λίγων γραμμών, του Λυκειάρχου καταλαμβάνουν σχεδόν ολόκληρη σελίδα. Ίσως, γιατί ο προσβλητικός και απαξιωτικός τους χαρακτήρας βρίσκει απόλυτα σύμφωνο τον Σεβασμιώτατο.
Εν κατακλείδι, τα επιχειρήματα του κ.Εφραίμ και του «Λυκειάρχου» είναι παντελώς αβάσιμα. Ο Σεβασμιώτατος κ. Εφραίμ δίνει έμφαση στις απόψεις ενός ανωνύμου Λυκειάρχου- θεολόγου και μέλους της επιτροπής και δεν αναφέρει άλλες απόψεις αντίθετες προς τα προγράμματα.
Γιατί άραγε;

Αγνοούν  προκλητικά τις δικαστικές αποφάσεις (ΣτΕ 1995 και1998, 115/2012 και 1/2015 Διοικητικού εφετείου Χανίων) που είναι υπέρ του ορθοδόξου μαθήματος[7].
Σύμπτωση, τυχαίο; Μήπως  είναι υπέρ των προγραμμάτων;
Η απόκρυψη τόσο σημαντικών στοιχείων δεν είναι μια μορφή παραπληροφόρησης;




[1]ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΠΙΣΗΜΟΝ ΔΕΛΤΙΟΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, ΤΕΥΧΟΣ 3-ΜΑΡΤΙΟΣ 2017 , σ.187-197, ΑΘΗΝΑΙ.
[2]ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ, ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ,ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΚΔΟΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 2014
[3]Πονηρός Ευάγγελος, ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ , ΑΘΗΝΑ 2013.
4ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΠΙΣΗΜΟΝ ΔΕΛΤΙΟΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, σ.194
[5]Μερτζάνη Νικολάου, Εθνική και θρησκευτική συνείδηση των Ελλήνων και η συνταγματική κατοχύρωση του ορθοδόξου χριστιανικού μαθήματος των Θρησκευτικών,http://aktines.blogspot.gr/2017/03/blog-post_67.html
[6]ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΠΙΣΗΜΟΝ ΔΕΛΤΙΟΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, ΤΕΥΧΟΣ 3-ΜΑΡΤΙΟΣ 2017 ,σ.194, ΑΘΗΝΑΙ.
[7]Γ. Κρίππας : Επιστημονικά αβάσιμες οι απόψεις που διατυπώνει ο Μητροπολίτης Ύδρας και Αιγίνης κ. Εφραίμ, http://aktines.blogspot.gr/2017/07/blog-post_90.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου