ΑΝ ΒΙΑΖΕΣΑΙ ΝΑ ΔΕΙΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ, ΑΡΧΙΣΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ. ΕΙΝΑΙ Ο ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟΣ ΔΡΟΜΟΣ.

Δευτέρα 6 Ιουνίου 2016

ΤΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ ΜΕ ΤΟΝ ΓΕΡΟΝΤΑ ΤΣΑΛΙΚΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΜΠΡΟΣΕΥΧΕΣ ΜΕ ΕΤΕΡΟΔΟΞΟΥΣ

Ως «χείμαρρος» έχουν ενσκήψει τελευταία τα συχνά περιστατικά των συμπροσευχών ορθόδοξων ιεραρχών με παπικούς ακόμα και με προτεστάντες.
Αξίζει για το τεράστιο αυτό θέμα να γνωρίσουμε πως το είχε αντιμετωπίσει ένας πράγματι φωτισμένος Γέροντας, ο Γέροντας Ιάκωβος Τσαλίκης που μας έφυγε πριν από λίγα χρόνια:


«Όταν ἔ­μει­νε γι­ά δι­α­νυ­κτέ­ρευ­ση στό Μο­να­στή­ρι ἕ­νας πα­πι­κός, ὁ Γέ­ρον­τας τοῦ φέρ­θη­κε μέ ἀ­γά­πη. Ὁ ἐ­πι­σκέ­πτης ἦ­ταν κα­λο­προ­αί­ρε­τος καί εἶ­χε πολ­λές ἀ­πο­ρί­ες. Ὁ Γέ­ρον­τας τοῦ ἐ­ξη­γοῦ­σε μέ κα­λωσύ­νη καί πρα­ό­τη­τα. Τό­τε τό Μο­να­στή­ρι δέν εἶ­χε τήν με­γά­λη τρά­πε­ζα πού ἔ­χει τώ­ρα, καί ἔ­τρω­γαν ὅ­λοι μα­ζί (μο­να­χοί, κλη­ρι­κοί, λα­ϊ­κοί) σέ μι­ά μι­κρή τράπε­­ζα (τρα­πε­ζα­ρί­α) στό ἰ­σό­γει­ο, δί­πλα στή βρύ­ση. Εἶ­χαν προ­πο­ρευ­θῆ ὅ­λοι οἱ ἄλ­λοι. Κά­θησαν στήν τρά­πε­ζα καί πε­ρί­με­ναν τόν Γέ­ρον­τα. Ὅ­ταν μπῆ­κε ὁ Γέ­ρον­τας μέ­σα, ὅ­λοι ση­κώ­θη­καν ἀ­πό σε­βα­σμό ἀλ­λά καί γι­ά νά γί­νη ἡ συ­νη­θι­σμέ­νη προ­σευ­χή τῆς τρα­πέ­ζης. Ὁ Γέ­ρον­τας κά­θησε, εἶ­πε καί στούς ἄλ­λους νά κα­θή­σουν, ἔ­κα­νε τό σταυ­ρό του καί ἄρ­χι­σε νά τρώ­η. Ὁ πα­πι­κός ἦ­ταν πι­στός. Παίρ­νει τό λόγο καί λέ­ει στό Γέ­ρον­τα: ”Γέροντα, δέν θά κά­νω­με προ­σευ­χή;”. Καί ὁ Γέ­ρον­τας ἤ­ρε­μα τοῦ ἀ­παν­τᾶ: ”Καλύ­τε­ρα νά κά­νω­με σι­ω­πή­”. Καί συ­νέ­χι­σε τό φα­γη­τό του. Ἄς κα­τα­νο­ή­σουν τό πνεῦ­μα τοῦ ἁ­γί­ου Γέ­ρον­τος ὅ­σοι ἐ­πι­μέ­νουν στίς συμ­προ­σευ­χές μέ ἑ­τε­ρο­δό­ξους».

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΕΝΩΜΕΝΗΣ ΡΩΜΗΟΣΥΝΗΣ: Ο ΓΕΡΩΝ ΙΑΚΩΒΟΣ

Κυριακή 5 Ιουνίου 2016

ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΠΕΡΙ ΒΛΑΣΦΗΜΙΑΣ


Με γοργούς ρυθμούς προωθείται υπό της Νέας Τάξης με λύσσα και χωρίς ενδοιασμούς και αιδώ, η πλήρης ισοπέδωση καθετί Εθνικού και Ορθόδοξου στην χώρα μας, η αποεθνοποίηση και αποχριστιανοποίηση, υπό το πρόσχημα δήθεν "ανθρωπιστικών δικαιωμάτων, ελευθερίας και ιδεωδών".
                    
Χτυπιέται αλύπητα και πρωτίστως η Ορθόδοξη πίστη, αφού είναι γνωστό ότι έτσι θα επιτευχθεί ευκολότερα η πλήρης αποχριστιανοποίηση και υποδούλωση του ατίθασου και περήφανου ελληνικού λαού.

Έτσι,  συνολικά 54 οργανώσεις «ανθρωπίνων δικαιωμάτων», άθεων και «ουμανιστών» από όλο τον κόσμο, με κοινή ανακοίνωση που υπογράφουν όλοι και την οποία έστειλαν τηνΠέμπτη 2 Ιουνίου, στον Γενικό Γραμματέα Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, ζητούν την κατάργηση του νόμου περί βλασφημίας από τον ελληνικό ποινικό κώδικα. Η επιδίωξη είναι η ύβρις και βλασφημία της Ορθοδόξου Πίστεώς μας, των Ιερών και των Οσίων μας, για τα οποία εχύθησαν ποτάμια αίματος, άνευ νομικής συνέπειας. 

Θα το δούμε και αυτό ;

Δυστυχώς, ζούμε στον αιώνα όπου οι διαφόρου τύπου και περιεχομένου νοσηρές, σκοτεινές, ψευτοπροοδευτικές μειοψηφίες, προσπαθούν να επιβάλλουν και να επιβληθούν στο όνομα μιας υποτιθέμενης ελευθερίας και ενός δήθεν ανθρώπινου δικαιώματος.

Ποιός τους χρηματοδοτεί; Ποιά τα κέντρα λήψης των αποφάσεων;  Θα γίνει καλύτερη η κοινωνία μας με τέτοιες πρωτοβουλίες ; Είναι ανθρώπινο δικαίωμα και πολιτισμικό αγαθό η βλασφημία και η ύβρις της πίστης του συνανθρώπου σου; Πολύ περισσότερο κάτι τέτοιο ανήκει στην πολιτιστική και την ιστορική παράδοση του Γένους μας;

Η κατρακύλα που έχουμε πάρει, δεν έχει τελειωμό. Το καίριο ερώτημα είναι αν και πότε θα βρεθούν τα πρόσωπα που θα βάλουν τέλος στην παρακμιακή πορεία που έχει εισέλθει η πατρίδα και η κοινωνία μας. 

ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ ΔΕΝ ΘΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΕΙ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟ - ΑΚΥΡΩΘΗΚΕ Η ΠΤΗΣΗ ΓΙΑ ΚΡΗΤΗ

Με σημερινή (4/6/2016) ανακοίνωσή του το Πατριαρχείο Βουλγαρίας δηλώνει ότι:

1. Η απόφαση της Συνόδου της 1ης Ιουνίου 2016 για τη Μεγάλη Σύνοδο είναι ομόφωνη και υπεγράφη από τον Πατριάρχη Βουλγαρίας και όλα τα Μέλη της Συνόδου.
2. Η απόφαση της Συνόδου είναι κατηγορηματική: Η Εκκλησία της Βουλγαρίας δεν θα συμμετάσχει στη Μεγάλη Σύνοδο για τους λόγους που ήδη ανακοίνωσε.
3. Η απόφαση της Συνόδου εστάλη σε όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες.
4. Ακυρώθηκε η πτήση που θα μετέφερε στην Κρήτη τα μέλη της αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Βουλγαρίας.
5. Βουλγαρική αντιπροσωπεία διαπραγματεύεται ευνοϊκούς όρους για την ακύρωση των κρατήσεων ώστε αυτή να οριστικοποιηθεί.


Τα Μέλη της Συνόδου της Εκκλησίας της Βουλγαρίας διατηρούν υψηλή εκκλησιαστική συνείδηση και ο πιστός λαός εμπιστεύεται την Εκκλησία η οποία δεν θα υποκύψει σε περιττές και ανάξιες προσπάθειες χειραγώγησης.

Σάββατο 4 Ιουνίου 2016

ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΠΑΛΑΜΑΣ: Η ΣΙΓΗ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΠΙΣΤΕΩΣ ΕΙΝΑΙ ΤΡΙΤΟ ΕΙΔΟΣ ΑΘΕΪΑΣ

Μόνο ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία κρατᾶ ἀκέραια καί ἀνόθευτη τήν διδασκαλία καί τόν τρόπο τῆς σωτηρίας. Τά ἄλλα χριστιανικά συστήματα καί οἱ ἄλλες λεγόμενες χριστιανικές ὁμολογίες ὅσο ποσοστό ἀλήθειας καί ἄν διατηροῦν, ἐφόσον δέν συνδέονται ὀργανικά μέ τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, εἶναι πλάνες.
Ἀδικοῦμε τήν Ὀρθοδοξία καί προσβάλλουμε τήν ἀλήθεια ὅταν ἀνομάζουμε «ἀδελφές Ἐκκλησίες» τίς ποικιλώνυμες χριστιανικές ὁμολογίες.
Ἀλλά καί τούς ἴδιους τούς αἱρετικούς βλάπτουμε καί ἀδικοῦμε ὅταν τούς δημιουργοῦμε τήν ἐντύπωση ὅτι βρίσκονται στήν ἀλήθεια, ἐνῶ εἶναι ἐκτός Ὀρθοδοξίας….
Ἐπίκαιρο καί διαχρονικό τό μήνυμα τοῦ ἁγίου Γρηγορίου Παλαμά ἠχεῖ ὡς ἐγερτήριο σάλπισμα ἐπισημαίνοντας τά τρία εἴδη ἀθεΐας πού μᾶς ἀπειλοῦν καί σήμερα:
Εἶναι ἀθεΐα νά ἀρνεῖσαι τόν Θεό. Ἀθεΐα νά μήν πιστεύεις ὀρθόδοξα τόν Ἰησοῦ Χριστό, νά εἶσαι αἱρετικός.
Ἀθεΐα νά εἶσαι ὀρθόδοξος καί νά μήν ἀγωνίζεσαι γιά τά ὀρθόδοξα δόγματα.
Ἄν θέλουμε, λοιπόν, σήμερα νά ἀναγνωρίζουμε στόν ἅγιο Γρηγόριο Παλαμᾶ καί γενικά στούς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας τήν θέση πού τούς ἀνήκει, ὀφείλουμε νά κρατοῦμε καί νά διακηρύττουμε τήν δική τους πίστη. 

Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς

Παρασκευή 3 Ιουνίου 2016

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΣ: ΑΝ ΔΕΝ ΓΙΝΟΥΝ ΣΟΒΑΡΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΜΕ ΕΤΕΡΟΔΟΞΟΥΣ, ΔΕΝ ΤΟ ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΜΕ

Στις 25 Μαΐου 2016 συνεδρίασε η Ιερά Σύνοδος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Γεωργίας υπό την προεδρία του Πατριάρχη Ηλία. Ο Πατριάρχης ευχαρίστησε αρχικά τους κληρικούς και λαϊκούς που εργάστηκαν στις προσυνοδικές εργασίες προετοιμασίας της Μεγάλης Συνόδου.

Ακολούθως έλαβαν το λόγο πολλοί ιεράρχες και εξέφρασαν τις απόψεις τους. Ο Μητροπολίτης Γκόρι και Ατένι Ανδρέας παρουσίασε συνοπτικά το περιεχόμενο των κειμένων που έχουν υποβληθεί στη Μεγάλη Σύνοδο.
Η Εκκλησία της Γεωργίας κατέληξε σε συγκεκριμένες αποφάσεις για τροποποιήσεις επί των κειμένων που αφορούν το γάμο αλλά και την αποστολή της Ορθόδοξης Εκκλησίας στο σύγχρονο κόσμο.
Εκτενής συζήτηση έγινε για το κείμενο που αφορά τις "Σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον υπόλοιπο χριστιανικό κόσμο". Θέσεις διατύπωσαν πολλοί Μητροπολίτες. Διαπιστώθηκε ότι το κείμενο αυτό ήταν προβληματικό από την αρχική του μορφή και απαράδεκτο για τους εκπροσώπους της Εκκλησίας της Γεωργίας. Είχε υπογραφεί μόνον κατά την προκαταρκτική συνάντηση, διότι μετά από παρεμβάσεις προστέθηκε σε αυτό η ακόλουθη φράση: "Αἱ Ὀρθόδοξοι Ἐκκλησίαι Γεωργίας καί Βουλγαρίας ἀπεχώρησαν ἐκ τοῦ Παγκοσμίου Συμβουλίου Ἐκκλησιῶν, ἡ μέν πρώτη ἐν ἔτει 1997, ἡ δέ δευτέρα ἐν ἔτει 1998, ὡς ἔχουσαι ἰδίαν αὐτῶν γνώμην περί τοῦ ἔργου τοῦ Παγκοσμίου Συμβουλίου Ἐκκλησιῶν καί οὕτω δέν συμμετέχουν εἰς τάς ὑπ᾽ αὐτοῦ καί τῶν ἄλλων διαχριστιανικῶν ὀργανισμῶν δραστηριότητας".
Η Ιερά Σύνοδος κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το συγκεκριμένο κείμενο περιέχει λάθη που αφορούν στην εκκλησιολογία και την ορολογία και απαιτούνται σοβαρές τροποποιήσεις του.Εάν οι αλλαγές αυτές δεν γίνουν η Εκκλησία της Γεωργίας δεν θα υπογράψει το κείμενο αυτό.

Τέλος η Σύνοδος της Εκκλησίας της Γεωργίας όρισε την αντιπροσωπεία που θα συμμετάσχει στη Μεγάλη Σύνοδο.

Η ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ ΑΛΛΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ, ΑΝΤΙΣΤΡΑΤΕΥΕΤΑΙ ΣΤΟ ΟΤΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ

Η ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ ΑΛΛΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ, 
ΑΝΤΙΣΤΡΑΤΕΥΕΤΑΙ ΣΤΟ ΟΤΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ
Του   Β. Χαραλάμπους, θεολόγου

Η αναφορά στη δημοσιευθείσα απόφαση της Συνάξεως των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών, που πραγματοποιήθηκε στο Ορθόδοξο Κέντρο του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Σαμπεζύ Γενεύης, ότι «η Ορθόδοξος Εκκλησία αναγνωρίζει την ιστορικήν ύπαρξιν άλλων χριστιανικών Εκκλησιών και Ομολογιών μη ευρισκωμένων εν κοινωνία μετ’ αυτής» αντιστρατεύεται στο ότι η Εκκλησία είναι Μία και μοναδική.
Δεν είναι μόνο η αναφορά σε άλλες  εκκλησίες (χωρίς αυτό να συνεπάγεται οποιαδήποτε συνηγορία σε τέτοια αναφορά για τις αιρέσεις), αλλά και ο τονισμός περί αναγνώρισης της «ιστορικής ύπαρξις άλλων χριστιανικών Εκκλησιών και Ομολογιών μη ευρισκωμένων εν κοινωνία μετ’ αυτής».

Η αναφορά σε αναγνώριση δεν αφήνει περιθώρια χαρακτηρισμού αβρότητας.  Ο ρηματικός τονισμός καθιστά την αντίθεση σαφέστατα μεγαλύτερη και ξεκάθαρα αντιβαίνουσα στη μοναδικότητα της Μιας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας, δηλαδή της Ορθόδοξης  Εκκλησίας.
Είναι λάθος να καλούνται Εκκλησίες οι ποικίλες αιρετικές ομάδες. Ορθά παρατηρεί ο Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος ότι «Εμείς ομολογούμε μια Εκκλησία και όλα τα άλλα είναι αιρέσεις και σχίσματα.  Θεωρώ ότι Θεολογικά και δογματικά και νομοκανονικά η απόδοση του τίτλου ‘’Εκκλησία’’ σε αιρετικές ή σχισματικές κοινότητες  είναι παντελώς λανθασμένη γιατί μία είναι η Εκκλησία του Χριστού, όπως και αναφέρεται και στο άρθρο 1, και δεν μπορεί να ονομασθή από εμάς μια αιρετική ή σχισματική κοινότητα ή ομάδα ως Εκκλησία, εκτός της Ορθόδοξης Εκκλησίας».
Επίσης ο Ηγούμενος της Μονής Οσίου Γρηγορίου του Αγίου Όρους Αρχιμανδρίτης Χριστοφόρος, αναφέρει  ότι ‘’είναι σφάλμα να θεωρηθούν Εκκλησίες, οι κακόδοξες χριστιανικές κοινότητες της Δύσης’’. Στην Επιστολή της Ιεράς Μονής Ζωγράφου, επισημαίνεται  ότι «εκτός από την Αγία Ορθόδοξη Εκκλησία δεν υπάρχουν άλλες Εκκλησίες, αλλά μόνο αιρέσεις και σχίσματα.  Επίσης επισημαίνεται επίσης με σαφήνεια ότι το  «να ονομάζονται οι αιρέσεις και τα σχίσματα  ‘’Εκκλησίες’’  είναι από θεολογική, δογματική και κανονική άποψη εντελώς λανθασμένο». 
«Κατά την ενιαίαν στάσιν των Πατέρων και των Συνόδων η Εκκλησία είναι μόνον μια, αλλά και μοναδική, διότι ο εις και μοναδικός Θεάνθρωπος, η Κεφαλή της, δεν δύναται να έχει πολλά σώματα.  Η Εκκλησία είναι  μία και μοναδική, διότι είναι το σώμα του μοναδικού Χριστού» αναφέρει με εκκλησιολογική σαφήνεια ο Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς.

Πέμπτη 2 Ιουνίου 2016

ΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΝΑΒΑΛΟΥΝ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗ ΣΥΝΟΔΟ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Σε μεγάλο κίνδυνο τίθεται πλέον ξεκάθαρα* η σύγκληση της Μεγάλης Πανορθόδοξης Συνόδου που έχει αναγγελθεί, ήδη από το 2008, και το 2014 και προγραμματιστεί, ύστερα από κόπους και μόχθους σχεδόν 100 ετών αρχής γενομένης από την πρώτη Πατριαρχική εγκύκλιο του Πατριάρχη Ιωακείμ του Γ' (1902- 1904) μέχρι την τελευταία σύναξη των Προκαθημένων στο Σαμπεζί της Γενεύης τον Περασμένο Ιανουάριο του 2016. Οι εργασίες του κορυφαίου εκκλησιαστικού και ιστορικού γεγονότος έχουν προγραμματιστεί για το διάστημα από 19 μέχρι και 27 Ιουνίου στις εγκαταστάσεις της Ορθόδοξης Ακαδημίας στα Χανιά της Κρήτης. Προηγήθηκε η επιστολή του Πατριάρχη Μόσχας κ. Κύριλλου ο οποίος -σε μάλλον αυστηρό τόνο - και αμέσως μετά την επίσκεψη του Ρώσου προέδρου Πούτιν στο Άγιο Όρος, σχεδόν την επομένη ημέρα έφτασε η επιστολή Κύριλλου στο Φανάρι στις αρχές της εβδομάδος αυτής, και ακολούθησε (την 1η Ιουνίου) η επιστολή με τις ενστάσεις και τις αντιρρήσεις, σε ένα βαθμό παρόμοιες με εκείνες του Πατριαρχείου Μόσχας, του Πατριαρχείου Βουλγαρίας. Μάλιστα το Πατριαρχείο Βουλγαρίας που θέτει και ζήτημα επί του κανονισμού λειτουργίας της Συνόδου αλλά και σοβαρότερες ενστάσεις και αντιρρήσεις επί σχεδόν όλων των κειμένων που έχουν λάβει την προ έγκριση και από την Σύναξη των Προκαθημένων (Ιανουάριος 2016) προχωρά ένα βήμα πιο πέρα και αφενός ζητά την αναβολή της συνόδου ώστε να υπάρξει χρόνος να μελετηθούν τα κείμενα αυτά και να υπάρξουν οι αναγκαίες τροποποιήσεις και αφετέρου ξεκαθαρίζει πως αν δεν τηρηθούν όσα ζητά δεν θα μετάσχει της Μεγάλης Πανορθόδοξης Συνόδου!
Ο Πατριάρχης Κύριλλος μεταξύ άλλων θέτει δυο φαινομενικά «διαδικαστικά» θέματα:
-Το Πρώτο, να τηρηθεί η χωροταξική διάταξη που είχε προ συμφωνηθεί ήδη από το 2014, δηλαδή όλοι οι Προκαθήμενοι να κάθονται σε ένα μεγάλο κυκλικό τραπέζι αφενός, ώστε όπως εξηγεί εν τοις πράγμασι να τηρείται το συνοδικό σύστημα χωρίς να υπάρχει ο κίνδυνος να δημιουργηθεί παρεξήγηση ότι η Ορθοδοξία έχει έναν «Πρώτο» και οι υπόλοιποι 13 ακολουθούν καθώς ισχύει για τον Οικουμενικό Πατριάρχη, αλλά και για κάθε άλλο προκαθήμενο από τους ηγέτες των Εκκλησιών της Ορθοδοξίας το «Πρώτος μεταξύ Πρώτων και ίσος μεταξύ ίσων ισόκυρος μεταξύ ισόκυρων» και αφετέρου η διάταξη όπισθεν των Προκαθημένων του κυκλικου τραπεζιού που θα κάθονται να είναι τέτοια που να υπάρχει δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας με την υπόλοιπη συνοδεία εκ των 23 μελών της κάθε αντιπροσωπείας. Δηλαδή με απλά λόγια αυτό που λέει ο κ. Κύριλλος είναι κάθε αντιπροσωπεία να αποτελεί ένα ισοσκελές τρίγωνο όπου κεφαλή του τριγώνου αυτού θα είναι ο προκαθήμενος εκάστης εκ των 14 αυτοκεφάλων εκκλησιών και η ανάπτυξη αυτού του τριγώνου θα ακολουθείται από τα υπόλοιπα μέλη της αντιπροσωπείας που προΐσταται ο κάθε επικεφαλής.
-Το δεύτερο ζήτημα που τίθεται από το Πατριαρχείο Μόσχας είναι η παρουσία των ετεροδόξων (Ρωμαιοκαθολικών Προτεσταντών, Ευαγγελικών, Αγγλικανών, κ.ο.κ) με την ιδιότητα του παρατηρητή στην αίθουσα των συνεδριάσεων της Μεγάλης Συνόδου όπου ο Πατριάρχης Κύριλλος ζητά ευθέως να βρίσκονται «εντός του κάδρου της φωτογραφίας ή των τηλεοπτικών συνεργείων. Σε σημείο που η παρουσία τους να μην σκανδαλίζει όλους εκείνους που αντιτίθενται στην παρούσα Σύνοδο .
Φαινομενικά, για κάποιους που αγνοούν τη γλώσσα της σημειολογίας και των βαθύτερων συμβολισμών στην ζώσα και δρώσα βιωματική Ορθοδοξία ανά τους αιώνες, μπορεί οι δυο αυτές «αιτιάσεις» να φαντάζουν αφενός ως «παιδαριώδεις» και αφετέρου ως άκρως υπερβολικές για την εποχή που διανύουμε.
Ωστόσο στην γλώσσα της σημειολογίας, τα δυο αυτά ζητήματα, ανακύπτουν και προβάλλουν ως καίρια και ουσιαστικά για την ίδια την Ιερά Παράδοση της Εκκλησίας η οποία και συνέχεια έχει και συνέπεια και Ζώσα και κυρίως Δρώσα Παράδοση που παραμένει αιώνες τώρα. Από την εποχή των Αποστόλων και την Α' Αποστολική Σύνοδο το 49 μ.Χ. μέχρι τις ημέρες μας. Παρά τα σχίσματα και παρά τις διαιρέσεις η κατ' Ανατολάς όντως Ούσα Μια Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία μένει εις τους αιώνας η Ίδια και Αυτή και πορεύεται εν τω κόσμο.
Ο καταιγισμός επιστολών, και όπως πληροφορούμαι από το ρεπορτάζ, εντός της εβδομάδος ακολουθεί και άλλη επιστολή από άλλο Πατριαρχείο- Εκκλησία που επίσης θέτει παρόμοια ζητήματα, ξεκίνησε αμέσως μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψης Πούτιν στο Άγιο Όρος. Μια επίσκεψη στην οποία δεν παρέστη ως είθισται και υποχρεούται εκ του πρωτοκόλλου ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, καθώς το Άγιο Όρος εμπίπτει στη δική του Πνευματική Δικαιοδοσία (παρά το αυτοδιοίκητο της Αθωνικής Πολιτείας). Γεγονός που δεν πέρασε απαρατήρητο ούτε από το Πατριαρχείο Μόσχας αλλά ούτε και από το Κρεμλίνο, το οποίο βεβαίως και γνωρίζει τους πραγματικούς λόγους αυτής της ηχηρότατης απουσίας. Απουσία με νόημα αλλά και πολλαπλά μηνύματα. Απουσία που στο παρασκήνιο της εξακολουθεί να υποκρύπτει εδώ και 10ετίες τον άλλοτε φανερό και σκληρό πόλεμο μεταξύ Φαναρίου και Μόσχας και άλλοτε τον πόλεμο χαρακωμάτων...

Και έχει μείζονα σημασία αυτή η επισήμανση μας καθώς της μεγαλοπρεπούς αυτής επίσκεψης του Προέδρου Πούτιν στον Άθω είχε προηγηθεί η σχετική άδεια από το Οικουμενικό Πατριαρχείο για την παρουσία του Πατριάρχη Κύριλλου και της συνοδείας των Μητροπολιτών και Επισκόπων που έφερε μαζί του και τέλεσαν τις καθιερωμένες λατρευτικές τελετές (Εσπερινούς Αγρυπνίες Θείες Λειτουργίες κτλ).
Το ζήτημα έχει βεβαίως αρχίσει να προκαλεί «πονοκέφαλο» όπως είναι φυσιολογικό και στην ελληνική κυβέρνηση, αφού ήδη έχουν γίνει πολλά έξοδα για όλες τις φάσεις της διοργάνωσης και ήδη οι προετοιμασίες από κάθε άποψη βρίσκονται στην τελική ευθεία παρά τις πολλές ατέλειες και καθυστερήσεις σε αρκετούς τομείς.
Ευλόγως θα αναρωτηθεί ο απλός Πιστός: Το ζητούμενο όλης αυτής της διαμάχης πέραν των ουσιαστικών θεολογικών πραγματικών διαφωνιών που εκφράζονται 10ετίες τώρα με τους εν εξελίξει διμερείς θεολογικούς διαλόγους με άλλες ομολογίες και άλλες χριστιανικές κοινότητες στον κόσμο; Απάντηση! Η εξουσία και η πρωτοκαθεδρία στην ηγεσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Αν και αυτά έχουν λυθεί αιδώ και αιώνες και τιμητικά -όχι ουσιαστικά ούτε με διοικητικά δικαιώματα - το Πρωτείο Τιμής ανήκει στην Νέα Ρώμη δηλ. το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το οποίο ενίοτε όντως έχει ξεφύγει και του ρόλου και του Ορθού τρόπου που δια χειρίζεται όλα τα μείζονα ζητήματα, ωστόσο αυτά διορθώνονται με την πάροδο των ετών.
Πρωτείο Τιμής το οποίο όμως δεν αποστερεί σε τίποτα των άλλων 13 Προκαθημένων οι οποίοι όλοι τους -και ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ο οποίος μερικές φορές παρά την φαινομενική επιτηδευμένη απλότητα του δείχνει να ξεχνάει ότι είναι απλώς Πρώτος μεταξύ Πρώτων, ίσος μεταξύ ίσων και Ισόκυρος μεταξύ ισόκυρων και θα προσέθετα διότι δείχνουμε να το αγνοούμε. Ισόβαθμος, μεταξύ ισόβαθμων! Στο τρίτο και τελευταίο στάδιο του μυστηρίου της Ιεροσύνης. Δηλαδή ένας απλός Επίσκοπος. Έπονται ο Πρεσβύτερος, δηλαδή ο απλός ιερέας και ο διάκονος. Αυτοί είναι οι τρεις βαθμοί της Ιεροσύνης σε όλη την Ορθοδοξία. Όλα τα άλλα οι προσαγορεύσεις κτλ. δηλ. Πατριάρχης, Παναγιώτατος, Μακαριότατος, Αγιώτατος, Πάππας και 13ος των Αποστόλων, είναι απλώς τίτλοι που με την πάροδο της ιστορίας βάρυναν και απέκτησαν θεσμικό κύρος και υπόσταση. Μερικές φορές δυστυχώς και πολιτική υπόσταση...

Ο ΜΟΥΣΙΚΟΣΥΝΘΕΤΗΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΣΠΑΝΟΥΔΑΚΗΣ

Ο Έλληνας Μουσικός & συνθέτης Σταμάτης Σπανουδάκης αρχικά σπούδασε κλασική κιθάρα. Αρχικά ασχολήθηκε με την μουσική ποπ, αλλά αργότερα συνέχισε τις κλασικές σπουδές του στην Ακαδημία του Würzburg με τον Bertold Hummel και αργότερα στην Αθήνα με τον Κωνσταντίνο Κυδωνιάτη. Αργότερα ασχολήθηκε με τη βυζαντινή μουσική. Έχει κυκλοφορήσει αρκετούς προσωπικούς δίσκους και έχει γράψει τραγούδια που ερμήνευσαν διάφοροι καλλιτέχνες. Η μουσική του Σπανουδάκη χαρακτηρίζεται από τις ροκ, κλασικές και βυζαντινές μουσικές επιρροές του.

Γεννήθηκε στις 11 Δεκεμβρίου 1948 στην Αθήνα και από μικρή ηλικία η μουσική ήταν το πιο σημαντικό κομμάτι της ζωής του. Σαν παιδί, ασχολήθηκε με τη κλασική μουσική (κιθάρα και θεωρία) με τον καθηγητή Χαράλαμπο Εκμεκτσόγλου. Έπειτα, ως έφηβος στη δεκαετία του ’60 και του ’70, έπαιζε μπάσο και πλήκτρα σε κάποια συγκροτήματα στην Αθήνα, στο Παρίσι και τελικώς στο Λονδίνο, όπου έζησε αρκετά χρόνια και ηχογράφησε τους πρώτους του δίσκους.

Συνέντευξη στον Αρχιμανδρίτη π. Αμβρόσιο Γκουρβέλο
23 Νοεμβρίου 2013 – Λύχνος TV

Τετάρτη 1 Ιουνίου 2016