ΑΝ ΒΙΑΖΕΣΑΙ ΝΑ ΔΕΙΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ, ΑΡΧΙΣΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ. ΕΙΝΑΙ Ο ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟΣ ΔΡΟΜΟΣ.

Τρίτη 23 Ιουλίου 2019

ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΒΕΛΙΜΙΡΟΒΙΤΣ: ΑΛΗΘΙΝΑ ΣΑΣ ΑΓΑΠΑΕΙ ΕΚΕΙΝΟΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΕΥΧΕΤΑΙ ΚΡΥΦΑ ΓΙΑ ΣΑΣ ΣΤΟΝ ΘΕΟ!


Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς: Αληθινά σας αγαπάει εκείνος που προσεύχεται κρυφά για σας στον Θεό!

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΗΣ ΚΡΟΣΤΑΝΔΗΣ: ΝΑ ΜΑΘΕΙΣ ΝΑ ΕΠΙΚΑΛΕΙΣΑΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΠΑΝΤΑ ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΠΙΣΤΗ!


Ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κροστάνδης: Να μάθεις να επικαλείσαι το όνομα του Θεού πάντα με μεγάλη πίστη, μ’ ευλάβεια, με αγάπη κι ευγνωμοσύνη. Ποτέ μην αναφέρεις το όνομά του αδιάφορα.

ΟΣΙΟΣ ΙΩΣΗΦ Ο ΗΣΥΧΑΣΤΗΣ: Ω ΜΑΤΑΙΕ ΚΟΣΜΕ!


Γέρων Ιωσήφ ο Ησυχαστής: Ω μάταιε κόσμε, πόσο ήσουν δυστυχής! Είσαι και θα είσαι άχρι τέλους. Και πόσον μακάρια τοις μάκαρσιν η αιώνιος και άληκτος τρυφή! Αχ, αδελφή, και αν θα δοκιμάσης μικρόν τι των εκείνων αγαθών, θα γίνης ως σίδηρος εν τη υπομονή.

ΑΡΧΙΜ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΗΣ: Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΔΕΝ ΚΟΙΤΑΖΕΙ ΤΙ ΛΕΕΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ, ΑΛΛΑ ΤΙ ΛΕΕΙ Ο ΘΕΟΣ ΓΙΑ ΕΚΕΙΝΟΝ!


Γέρων Γεώργιος Καυσοκαλυβίτης: Ο άνθρωπος του Θεού δεν κοιτάζει τι λέει ο κόσμος, αλλά τι λέει ο Θεός για εκείνον.

Δευτέρα 22 Ιουλίου 2019

ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΠΕΘ ΣΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ



Αθήνα 22 Ιουλίου 2019
Αριθμ. Πρωτ.  47
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αντίλογος της ΠΕΘ στον Μητροπολίτη Μεσσηνίας
για το μάθημα των Θρησκευτικών

Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος κατά καιρούς έχει προβεί σε διάφορες δηλώσεις για το μάθημα των Θρησκευτικών, με τις οποίες η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων (ΠΕΘ) διαφωνεί. Η ΠΕΘ απέφυγε, έως σήμερα, να σχολιάσει τέτοιου είδους παρεμβάσεις. Ο Μητροπολίτης, όμως, συνεχίζει τις δηλώσεις του για το σοβαρό ζήτημα του μαθήματος των Θρησκευτικών.

Πρόσφατα, απαντώντας σε δημοσιογραφικό ερώτημα (ΣΚΑΪ, εκπομπή «Σήμερα», 17/7/2019) είπε ότι: «Για το θέμα των Θρησκευτικών δεν μπορεί να ξεκινήσει καμία μορφή συζήτησης, εάν πρώτα δεν δημοσιευτούν και δεν δούμε ποιες είναι οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας απέναντι στις προσφυγές, οι οποίες κατετέθησαν κατά των Υπουργικών Αποφάσεων του κ. Γαβρόγλου»!
Η συγκεκριμένη δήλωση εκτιμούμε ότι βρίσκεται στη γνωστή γραμμή στήριξης των ακυρωμένων από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) «Προγραμμάτων Φίλη – Γαβρόγλου», που ακολουθεί συστηματικά ο Μητροπολίτης. Η γραμμή αυτή συνηγορεί στη μεθοδευμένη  φθοροποιό αλλοίωση του ορθόδοξου χριστιανικού χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών για τους παρακάτω πολύ συγκεκριμένους λόγους:

1. Όταν το ΣτΕ, με δύο συνεχόμενες αποφάσεις του (Άνοιξη του 2018), καταδίκασε και ακύρωσε τα πολυθρησκειακά Προγράμματα Φίλη, ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας, ως μέλος της Τριμελούς εξ Αρχιερέων Επιτροπής διαλόγου Εκκλησίας – Πολιτείας για τα Θρησκευτικά, έσπευσε, τότε, να δηλώσει ότι «το ΣτΕ κατήργησε αυτά που είχε καταργήσει ήδη το υπουργείο Παιδείας» (1), ταυτιζόμενος έτσι με την επιχειρηματολογία του τέως Υπουργού Παιδείας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, κ. Γαβρόγλου, αλλά και των εκπροσώπων του Θεολογικού Συνδέσμου «ΚΑΙΡΟΣ», οι οποίοι προέβησαν σε παρόμοιες δηλώσεις(2). Προφανώς, τότε, ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας αγνόησε ή περιφρόνησε -διότι δεν εντοπίσαμε κάποια δημόσια δήλωσή του στην οποία να αναφέρει το αντίθετο- την κείμενη νομολογία και πρακτική, σύμφωνα με την οποία το Υπουργείο Παιδείας είναι υποχρεωμένο, μετά τις προειρημένες αποφάσεις του ΣτΕ, να επαναφέρει τα προηγούμενα Προγράμματα Σπουδών.
Άραγε ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας συνεχίζει ακόμα και σήμερα να αγνοεί ή να περιφρονεί τη Νομολογία του ΣτΕ η οποία λέει ότι: «Η διοίκηση μετά την έκδοση της ανωτέρω δικαστικής αποφάσεως, είχε υποχρέωση συμμορφουμένη με το περιεχόμενο αυτής, όχι μόνο να θεωρήσει ως ανύπαρκτες τις ακυρωθείσες με την απόφαση αυτή διοικητικές πράξεις, αλλά και με θετικές ενέργειές της να χωρήσει στην αναμόρφωση της δημιουργηθείσας, βάσει των εν λόγω πράξεων, καταστάσεως, ώστε να περιέλθουν τα πράγματα στη θέση που θα βρίσκονταν, αν οι πράξεις αυτές δεν είχαν εκδοθεί» (ΣτΕ 276/2016, 7/2010,  347/1997);
Εκ των πραγμάτων ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας φάνηκε να ακολουθεί τις αντισυνταγματικές επιλογές του τέως Υπουργού Παιδείας κ. Γαβρόγλου και να παρουσιάζει ως νέα, τα «Προγράμματα Φίλη», που εν τω μεταξύ είχε επανεκδώσει, με απόφασή του ο κ. Γαβρόγλου, νομίζοντας ο κ. Υπουργός ότι, έτσι, παρακάμπτει νομιμοφανώς τον σκόπελο των αποφάσεων του ΣτΕ, χωρίς αυτό να γίνεται αντιληπτό! Θυμίζουμε, ότι τα «Προγράμματα Γαβρόγλου» είναι πανομοιότυπα  με αυτά του Φίλη, όπως έχει αποδείξει η επιστημονική και εμπεριστατωμένη μελέτη του Εργαστηρίου Χριστιανικής Παιδαγωγικής της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ (2018), που δεν αμφισβητήθηκε από κανέναν.
Εν προκειμένω, είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε, αν έλαβε υπόψη ή αν τελικά αγνόησε η Τριμελής εξ Αρχιερέων Επιτροπή της Ιεραρχίας  της Εκκλησίας της Ελλάδος, που διεξήγαγε το διάλογο για το μάθημα των Θρησκευτικών με το Υπουργείο Παιδείας, αλλά και ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας ως μέλος της, την απόφαση-προτροπή των Συνιεραρχών τους της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, για «συνεκτίμηση των κρίσεων της 660/2018 αποφάσεως του Συμβουλίου της Επικρατείας»(3).

2. Ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας φαίνεται να διατηρεί, έως σήμερα, την ίδια γραμμή και την ίδια στάση έναντι του ΣτΕ. Αυτό διαπιστώνεται με τη συνέντευξη που έδωσε στις (17/07/2019), εκφράζοντας την πεποίθηση ότι δεν πρέπει να γίνει καμία αλλαγή στο μάθημα των Θρησκευτικών, εάν δεν υπάρξει νέα απόφαση του ΣτΕ. Διαβάζοντας την παραπάνω πρόταση, εύλογα προκύπτει το ερώτημα, αν θα πρέπει να αναμένεται το ΣτΕ να αυτοακυρωθεί και να εκδώσει μια απόφαση, που να είναι θετική για τα «Προγράμματα Γαβρόγλου», τα οποία, όμως, είναι ολόϊδια με τα «Προγράμματα Φίλη» που πέρυσι το ΣτΕ, εν Συντάγματι φρονόν, καταδίκασε και ακύρωσε.
Βρίσκεται επίσης, στη δικαιοδοσία αλλά και είναι υποχρέωση της νέας Υπουργού, σύμφωνα και με τις προγραμματικές δηλώσεις της ιδίας, αλλά και της νέας κυβέρνησης, να εφαρμόσει πιστά τις αποφάσεις του ΣτΕ, που ο κ. Γαβρόγλου με ασέβεια και περιφρόνηση προς τους Θεσμούς της Δημοκρατίας δεν εφάρμοσε, συνεπικουρούμενος όχι από συνοδικές αποφάσεις αλλά από προσωπικές τοποθετήσεις μεμονωμένων Ιεραρχών, όπως αυτές του Μητροπολίτη Μεσσηνίας. Αναμένουμε από την κ. Υπουργό, να αποσύρει με νέο δικό της ΦΕΚ τα αντισυνταγματικά, αντιπαιδαγωγικά και αντορθόδοξα «Προγράμματα Φίλη – Γαβρόγλου» και να δρομολογήσει την έκδοση νέων Προγραμμάτων, αποκαθιστώντας έτσι τη συνταγματική νομιμότητα και κανονικότητα στο συγκεκριμένο θέμα.

3. Να θυμίσουμε ακόμη, ότι όλα τα σημεία  των «Προγραμμάτων Φίλη», στα οποία βασίστηκε το ΣτΕ για να τα ακυρώσει, εντοπίζονται αυτολεξεί στα «Προγράμματα Γαβρόγλου». Επιπλέον,  τα Προγράμματα αυτά, εκτός από αντισυνταγματικά, αντιπαιδαγωγικά και αντορθόδοξα, κρίθηκαν από το ΣτΕ ως προσηλυτιστικά, με τη λογική ότι προσανατολίζουν τους μαθητές σε αλλότριους πνευματικούς και γνωσιακούς στόχους. Θυμίζουμε επίσης στον κάθε ενδιαφερόμενο ότι τα Προγράμματα αυτά καταδικάστηκαν με επίσημη απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος (Μάρτιος 2016) και αποδομήθηκαν λεπτομερώς και ολοσχερώς, με εμπεριστατωμένη πολυσέλιδη μελέτη του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου, που εστάλη τον Σεπτέμβριο του 2016 στον τότε Πρωθυπουργό της χώρας και στους τότε αρχηγούς των πολιτικών κοινοβουλευτικών κομμάτων. Θυμίζουμε, ακόμη, ότι τα Προγράμματα αυτά, λόγω της ακαταλληλότητάς τους για τους/τις μαθητές/τριες, κρίθηκαν αρνητικά από το Άγιο Όρος, από πλείστους Αρχιερείς, από το σύνολο σχεδόν των Θεολόγων, από πλήθος Συνεδρίων, Ημερίδων και δημοσιευμάτων πλείστων Επιστημόνων και από τη μεγάλη πλειονότητα του Ελληνικού λαού.
Όλα αυτά και άλλα πολλά «ὧν οὐκ ἔστιν ἀριθμός», παρακαλούμε να λάβουν υπόψη τους ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας αλλά και οι «Καιροφυλακτούντες» ομοφρονούντες του και ευελπιστούμε ότι έτσι, ίσως, γίνει αντιληπτό και κατανοητό από εκείνους, το μέγεθος του προβλήματος που δημιουργούν τα «Προγράμματα Φίλη – Γαβρόγλου» στο μάθημα των Θρησκευτικών και κατ΄ επέκταση τα εμπόδια που θέτουν στην καλλιέργεια της πνευματικής προόδου των μαθητών και στην οικοδόμηση των ορθόδοξων χριστιανικών πνευματικών τους ερεισμάτων.

Κατόπιν των ανωτέρω, η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων (ΠΕΘ) προβληματίζεται με τις δηλώσεις του Μητροπολίτη Μεσσηνίας. Διότι, αν όντως ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας, είναι υπέρμαχος των Προγραμμάτων που έχουν ακυρωθεί από το ΣτΕ και από τη μεγάλη πλειονότητα των Ελλήνων γονέων, θεολόγων, εκκλησιατικών παραγόντων, αγιορειτών κ.ά., τότε ποια άραγε, είναι τα εχέγγυα της αμεροληψίας στην κρίση του, ως μέλους της  Τριμελούς εξ Αρχιερέων Επιτροπής ή οποιασδήποτε άλλης μελλοντικής Επιτροπής, που θα κληθεί για να διαχειριστεί το διάλογο της Εκκλησίας - πολιτείας για το μάθημα των Θρησκευτικών;
Όλα τα παραπάνω τα αναφέρουμε καθηκόντως, σεβόμενοι ανθρωπίνως την τιμή και την υπόληψη του συγκεκριμένου Μητροπολίτη.

Το ΔΣ της ΠΕΘ

Υποσημειώσεις:
1. Χρυσόστομος: Το ΣτΕ κατήργησε αυτά που είχε καταργήσει ήδη το υπουργείο Παιδείας, 22/03/2018, Ηλ. πηγή:https://www.newsbeast.gr/greece/arthro/3433547/chrisostomos-to-ste-katirgise-afta-pou-iche-katargisi-idi-to-ipourgio-pedias
2. Διαμορφώνεται περιβάλλον θρησκευτικού σκοταδισμού, 21/03/2018,https://www.efsyn.gr/ellada/koinonia/144414_diamorfonetai-periballon-thriskeytikoy-skotadismoy και πρόσφατα ακόμη, «Καιρός» για εφαρμογή των αποφάσεων του ΣτΕ για τα Θρησκευτικά, 20/07/2019, Ηλ. πηγή:http://www.newsnowgr.com/article/1277636/kairos-gia-efarmogi-ton-apofaseon-tou-ste-gia-ta-thriskeftika.html
3. Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της Δ.Ι.Σ. για το μήνα Απρίλιο, 19/04/2018, Ηλ. πηγή:http://iaath.gr/content/oloklirothikan-oi-ergasies-tis-dis-gia-mina-aprilio


ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΛΕΜΕΣΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ: "ΟΙ "ΘΡΗΣΚΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΣΥΧΝΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΕΙΔΟΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ"

Ἀπόσπασμα ἀπὸ τὴν ὁμιλία 
" Ἡ θεραπεία ἀπὸ τὴν ἀρρώστια τοῦ Φαρισαϊσμοῦ" 

Αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι νὰ ξέρετε, αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι, οἱ θρῆσκοι ἄνθρωποι εἶναι τὸ πιὸ ἐπικίνδυνο εἶδος μέσα στὴν ἐκκλησία. Αὐτοὶ οἱ θρῆσκοι ἄνθρωποι εἶναι ἐπικίνδυνοι. Ὁ Θεὸς νὰ μᾶς φυλάει ἀπ'αὐτούς. 

Ἔλεγε ἕνας ἁγιορείτης ὅταν ἔκαμνα μία φορὰ λειτουργία καὶ λέγαμε «Κύριε σῶσον τοὺς εὐσεβεῖς» λέει ἀστειευόμενος «Κύριε σωσον ἠμᾶς ἀπὸ τοὺς εὐσεβεῖς» δηλαδὴ ὁ Θεὸς νὰ σὲ φυλάει ἀπὸ τοὺς θρήσκους ἀνθρώπους, διότι θρῆσκος ἄνθρωπος σημαίνει μία προσωπικότης διεστραμμένη ἡ ὁποία οὐδέποτε εἶχε προσωπικὴ σχέση μὲ τὸν Θεό. 

Ἁπλῶς μόνον κάμνει τὰ καθήκοντα τῆς ἀπέναντί Του, ἀλλὰ καμιὰ σοβαρὴ σχέση δὲν εἶχε γιὰ αὐτὸ καὶ ὁ Θεὸς δὲν λέει αὐτὸν τὸν ἄνθρωπο τίποτε. Καὶ σᾶς ὁμολογῶ καὶ ἐγὼ ἀπὸ τὴν πείρα μου ὅτι δὲν εἶδα χειρότερους ἐχθρούς της ἐκκλησίας ἀπὸ τοὺς θρήσκους ἀνθρώπους.

Ὅταν παιδιὰ θρήσκων ἀνθρώπων ποὺ μεσ' τὴν ἐκκλησία ἢ καὶ παπάδων ἀκόμα καὶ θεολόγων καὶ ἀνθρώπων ποὺ κάνουν τοὺς θρήσκους καὶ τοὺς πολλοὺς ἐδοκίμασαν τὰ παιδιά τους νὰ γίνουν μοναχοὶ ἢ ἱερεῖς αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι ἔγιναν χειρότεροι καὶ ἀπὸ δαίμονες. 

Ἐξανέστησαν ἐναντίον τῶν πάντων. Ἔγιναν οἱ χειρότεροι ἐχθροὶ τῶν ἀνθρώπων. Θυμᾶμαι γονεῖς ποὺ ἔφερναν τὰ παιδιὰ τοὺς εἰς τὶς ὁμιλίες καὶ ὅταν τὸ παιδὶ τοὺς κάποια στιγμὴ ἔκαμε ἕνα βῆμα παραπάνω ἔγιναν οἱ χειρότεροι ἄνθρωποι ποὺ ἔλεγαν τὰ χειρότερα λόγια. 

Καὶ ἐγὼ τοὺς λέω: μὰ ἐσὺ ἔφερες τὸ παιδί σου στὴν ὁμιλία, δὲν τὸ ἔφερα ἐγώ. Καὶ μία φόρα εἶπα σὲ ἕναν πατέρα ὅταν ἔβλεπα ὅτι ἡ κόρη του,τέλος πάντων, εἶχε ζῆλο στὴν ἐκκλησία τοῦ λέω: Κοίταξε μὴν τὴν ξαναφέρεις στὴν ὁμιλία. 

Μὴν τὴν ξαναφέρεις νὰ τῆς μιλήσω διότι ἡ κόρη σου θὰ γίνει μοναχὴ καὶ αὔριο θὰ σοὺ φταίω ἐγώ. Ὄχι πάτερ μου, ἀλίμονο, ἐμεῖς σὲ λατρεύουμε. Καὶ ἔγινε ἡ κόρη τοῦ μοναχὴ ἑφτὰ χρόνια καὶ δὲν μοῦ μιλᾶ ἀκόμα. 

Ἄνθρωποι ποὺ δὲν ἔχαναν ὁμιλία, ἔτσι, δὲν ἔχαναν ὁμιλία. Ἦταν πάντοτε οἱ πρῶτοι. Ὁμιλίες, ἀγρυπνίες, βιβλία, ξέρω ‘γῶ τὰ πάντα. 

Καὶ ἔφερναν καὶ τὰ παιδιά τους καὶ ὅταν ἦρθεν ἡ ὥρα ποὺ τὸ παιδὶ τοὺς μέσα στὴν ἐλευθερία του, τέλος πάντων, ἀποφάσισε ἕναν δικό του δρόμο τότε οἱ ἄνθρωποι αὐτοὶ ἔγιναν τελείως στὸ ἀντίθετο στρατόπεδο καὶ ἀπέδειξαν ὅτι γιὰ αὐτοὺς ὁ Χριστὸς δὲν εἶχε μιλήσει ποτὲ μὲς τὴν δική τους τὴν καρδιά. 

Ἁπλῶς ἦταν θρῆσκοι ἄνθρωποι. Γιὰ αὐτὸ οἱ θρῆσκοι ἄνθρωποι εἶναι τὸ πιὸ δύσκολο εἶδος μεσ' τὴν ἐκκλησία. Γιατί ξέρετε κάτι . Αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι καμιὰ φορᾶ δὲν θὰ θεραπευθοῦν. 

Γιατί νομίζουν ὅτι εἶναι κοντὰ στὸν Θεό. Ἐνῶ οἱ ἁμαρτωλοί, ξέρω ΄γῶ, οἱ χαμένοι ἂς ποῦμε, ἔτσι, αὐτοὶ ξέρουν ὅτι εἶναι ἁμαρτωλοί. Γιὰ αὐτὸ ὁ Χριστὸς εἶπε ὅτι οἱ τελῶνες καὶ οἱ πόρνες θὰ πᾶν στὴν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, ἐνῶ εἶπε στοὺς Φαρισαίους: 

Ἐσεῖς, ἐσεῖς ποὺ εἴσαστε θρῆσκοι δὲν θὰ πάτε ποτὲ στὴν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Γιατί οὐδέποτε ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ ἄλλαξε τὴν καρδιά τους. Ἁπλῶς ἀρκοῦνταν στὴν τήρηση τῶν θρησκευτικῶν τύπων.

Ἔτσι λοιπὸν ἐμεῖς ἂς προσέξουμε τὸν ἑαυτόν μας νὰ καταλάβομε ὅτι ἡ ἐκκλησία εἶναι ἕνα νοσοκομεῖο ποὺ μᾶς θεραπεύει μᾶς κάνει νὰ ἀγαποῦμε τὸν Χριστὸν καὶ ἡ ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ εἶναι μία φλόγα ποὺ ἀνάβει μεσ' τὴν καρδιά μας καὶ νὰ ἐξετάζομε τὸν ἑαυτό μας ἐὰν βρισκόμαστε στὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. 

Ἐὰν βλέπομε μέσα μᾶς ὅλες αὐτὲς τὶς κακίες καὶ τὶς ἀνιδιοτέλειες καὶ τὶς πονηρίες τότε πρέπει νὰ ἀνησυχοῦμε. Γιατί δὲν εἶναι δυνατὸ ὁ Χριστὸς νὰ εἶναι μέσα στὴν καρδιά μας καὶ νὰ 'μαστε γεμάτοι ξύδι.

Πῶς εἶναι δυνατὸ νὰ προσεύχεσαι καὶ νὰ εἶσαι γεμάτος χολὴ ἐναντίον τοῦ ἄλλου ἀνθρώπου. Πῶς εἶναι δυνατὸ νὰ διαβάζεις τὸ εὐαγγέλιο καὶ νὰ μὴν δέχεσαι τὸν ἀδερφό σου. 

Πῶς εἶναι δυνατὸ νὰ λὲς ἔχω τόσα χρόνια στὴν ἐκκλησία, ἔχω τόσα χρόνια ποὺ 'μαι μοναχὸς κληρικὸς ἡ ὁτιδήποτε καὶ ὅμως τὸ ἄλφα τῆς πνευματικῆς ζωῆς ποὺ 'ναι ἡ ἀγάπη. 

Ποῦ 'ναι τὸ νὰ ὑπομένεις τὸν ἀδερφό σου, νὰ κάνεις λίγο ὑπομονὴ μὲ τὸ νὰ μὴν τὸ δέχεσαι σημαίνει τίποτα δὲν ἔκαμες. Τίποτα ἀπολύτως τίποτα. Τίποτα ἀπολύτως. 

Ἐδῶ ὁ Χριστὸς ἔφτασε στὸ σημεῖο νὰ πεῖ γιὰ τὶς παρθένες ἐκεῖνες ὅτι δὲν εἶχε καμιὰ σχέση μαζί τους. Τοὺς πέταξε ἔξω ἀπὸ τὸν νυμφώνα παρ' ὅλα ποὺ 'χαν ὅλες τὶς ἀρετὲς γιατί δὲν εἶχαν τὴν ἀγάπη. 

Διότι ἤθελε νὰ τοὺς πεῖ ὅτι μπορεῖ νὰ ἔχετε ἀρετὲς ἐξωτερικὲς , μπορεῖ νὰ μείνατε παρθένες, μπορεῖ νὰ κάματε χίλια πράματα ἀλλὰ δὲν κατορθώσατε τὴν οὐσία αὐτοῦ ποὺ εἶχε σημασία ἀπ' ὅλα. Ἐὰν αὐτὸ δὲν τὸ καταφέρεις τί τὰ θέλεις τὰ ἄλλα ὅλα; 

Τί τὰ θέλω ἐγὼ τώρα ἂν τρώω λάδι σήμερα καὶ δὲν τρώω λάδι. Μπορεῖ νὰ μὴν τρώω λάδι ,ἂς ποῦμε καὶ νὰ τρώω τὸν ἀδερφό μου ἀπὸ τὸ πρωὶ ὡς τὴ νύχτα. 

Ἔλεγαν εἰς τὸ Ἅγιο Ὅρος λέει μὴν ρωτᾶς ἂν τρώω ψάρι. Τὸν ψαρὰ νὰ μὴν φαεῖς καὶ ψάρι φάε. Ἢ τὸν λαδὰ νὰ μὴν φαεῖς καὶ φάε μία σταξιὰ λάδι. Τὸ νὰ φάεις τὸν ἄλλον ἀπὸ τὴν γλώσσα εἶναι πολὺ χειρότερο ἀπὸ τὸ νὰ φᾶς μία κουταλιὰ λάδι. 

Καὶ ὅμως στέκομεν ἐκεῖ . Τρῶμε λάδι, δὲν τρῶμε λάδι, τρῶμε ψάρι, δὲν τρῶμε ψάρι. Ξέρω ‘γῶ βούτηξε τὸ κουτάλι στὸ ἄλλο φαγὶ καὶ μπορεῖ νὰ τσακωθοῦμε ἐκεῖ, νὰ σκοτωθοῦμε μὲ τὸν ἄλλον ἄνθρωπο γιατί ἐβούτηξε τὸ κουτάλι προηγουμένως σὲ ἕναν ἄλλο φαΐ. 

Καταλαβαίνετε πόσο γελοία εἶναι ἐτοῦτα τὰ πράγματα καὶ μᾶς κοροϊδεύουν καὶ οἱ δαίμονες ἀλλὰ καὶ οἱ ἄνθρωποι ποὺ εἶναι ἐκτὸς ἐκκλησίας. 

Καὶ ὅταν μπαίνουν κοντά μας ἀντὶ νὰ βλέπουν τοὺς ἀνθρώπους τῆς ἐκκλησίας μεταμορφωμένους σὲ Χριστὸ Ἰησοῦ, νὰ 'ναι γλυκὺς ἄνθρωποι καὶ νὰ'ναὶ ὥριμοι ἄνθρωποι, ἰσορροπημένοι, ὁλοκληρωμένοι ἄνθρωποι, ἄνθρωποι γεμάτοι ἁρμονίας ἂς ποῦμε μέσα τοὺς μᾶς βλέπουν δυστυχῶς μὲ ὅλα αὐτὰ τὰ πάθη μας καὶ ὅλες ἐκεῖνες τὶς ξινίλες μας καὶ λένε: E, νὰ γίνω ἔτσι; Καλύτερα νὰ μοῦ λείπει.

Ἐσὺ ποῦ πᾶς στὴν ἐκκλησία τί σὲ ὠφέλησε ἡ ἐκκλησία; Ὅπως λέγαμε χτὲς πῆγες στὰ προσκυνήματα, εἶδες τοὺς πατέρες, εἶδες τὰ ἅγια λείψανα, εἶδες τὸ Ἅγιον Ὅρος, τὴν Παναγία τῆς Τήνου ὅλα αὐτὰ πήγαμε, ἤρθαμε. 

Ποιὸ τὸ ὄφελος τελικὰ ἀπὸ ὅλα αὐτὰ τὰ πράγματα; Μεταμορφώθηκε ἡ καρδιά μας; Γίναμε πιὸ ταπεινοὶ ἄνθρωποι; Γίναμε πιὸ γλυκὺς ἄνθρωποι; Γίναμε πιὸ πραεῖς ἄνθρωποι εἰς τὸ σπίτι μας εἰς τὴν οἰκογένειά μας στὸ μοναστήρι μας; Ξέρω ‘γῶ ἐκεῖ ποὺ ἐργαζόμαστε. 

Αὐτὸ ἔχει σημασία. Ἐὰν δὲν τὰ καταφέραμε αὐτὰ τὰ πράγματα τουλάχιστον ἂς γίνομεν ταπεινοί. Μέσα ἀπὸ τὴν μετάνοια. Ἂς γίνομαι ταπεινοί. Ἐὰν οὔτε καὶ αὐτὸ τὸ καταφέραμε τότε εἴμαστε ἄξιοι πολλῶν δακρύων, ἔτσι. Εἴμαστε γιὰ κλάματα. Διότι δυστυχῶς ὁ χρόνος περνᾶ καὶ χάνεται καὶ ἐμεῖς μετροῦμε χρόνια.

Ἔλεγε ὁ γέρων Παίσιος ὅταν τὸν ρωτοῦσαν: Γέροντα πόσα χρόνια ἔχεις ἐσὺ στὸ Ἅγιο Ὅρος; Λέει: Ἐγὼ ἦρθα τὴν ἴδια χρονιὰ ποὺ ἦρθε τὸ μουλάρι τοῦ γείτονα. Ὁ γείτονας τοῦ ὁ γερὸ-Ζῆτος εἶχε ἕνα μουλάρι καὶ ξέρετε στὸ Ἅγιο Ὅρος κάθε κελὶ ἔχει καὶ ἕνα ζῶο, ἕνα μουλάρι ποὺ κουβαλοῦν τὰ πράγματά τους. 

Ε, τὸ ζῶο αὐτὸ ζεῖ πολλὰ χρόνια δὲν ἀγοράζεις κάθε μέρα μουλάρια, εἶναι ἀκριβά. Λοιπόν, τὴν χρονιὰ ποὺ ἦρθα ἐγὼ λέει στὸ Ἅγιο Ὅρος ἀγόρασε καὶ ὁ γείτονας τὸ μουλάρι του. Ἔχομε τὰ ἴδια χρόνια στὸ Ἅγιο Ὅρος, ἀλλὰ τὸ καημένο ἐκεῖνο ἔμεινε μουλάρι καὶ ἐγὼ τὸ ἴδιο ἔμεινα. Δὲν ἄλλαξα. 

Λοιπὸν λέμε πολλὲς φορὲς ἐγὼ ἔχω σαράντα χρόνια καὶ τὸ λέμε ἐμεῖς οἱ παπάδες καὶ οἱ καλόγεροι αὐτὰ τὰ πράγματα. Ἔχω σαράντα χρόνια στὸ μοναστήρι. Μὰ τὰ χρόνια εἶναι εἰς βάρος σου. 

Ὁ Θεὸς θὰ σοὺ πεῖ: Σαράντα χρόνια καὶ ἀκόμα δὲν κατάφερες νὰ γίνεις τίποτα; Ἔχεις σαράντα χρόνια ἀκόμα θυμώνεις, ἀκόμα κατακρίνεις, ἀκόμα ἀντιλογεῖς, ἀκόμα ἀντιστασαι, ἀκόμα δὲν ὑποτάσσεσαι; 

Ἔχεις σαράντα χρόνια καὶ δὲν ἔμαθες τὸ ἄλφα, τὸ πρῶτο πράγματα τῆς μοναχικῆς ζωῆς τῆς χριστιανικῆς ζωῆς; Τί νὰ κάμω τὰ χρόνια σου; Τί νὰ σὲ κάμω ἂν ἔχεις πενήντα χρόνια μὲ ψωμολογῆσε καὶ δὲν μπορεῖς νὰ ἀπαντήσεις στὸν ἄλλον μὲ ἕναν καλό του λόγο. Τί νὰ κάμω ὅλα αὐτὰ τὰ πράγματα.

ΓΕΡΩΝ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ ΛΑΖΑΡΗΣ: Σ' ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΚΑΤΟΙΚΟΥΜΕ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΘΗΡΙΑ!


Γέρων Αμβρόσιος Λάζαρης: Σ’ αυτόν τον κόσμο κατοικούμε ανάμεσα σε θηρία. Γι’ αυτό χρειάζεται να έχουμε σταθερή πίστη στον Χριστό. Οι δαίμονες μας πολεμούν με μανία, γιατί δεν θέλουν να σωθούμε. Ήθελα να ανοίξω μια στοά, για να δείτε τους κολασμένους. Κλαίνε και ουρλιάζουν χωρίς σταματημό. Γιατί η κόλαση δεν θα είναι γι’ αυτούς εκατό ή πεντακόσια χρόνια, αλλά αιώνια.

ΓΕΡΩΝ ΕΦΡΑΙΜ ΑΡΙΖΟΝΑΣ: Ο ΕΓΩΪΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΙΣΩΣ Η ΦΟΝΙΚΟΤΕΡΗ ΑΡΡΩΣΤΙΑ!


Γέρων Εφραίμ Αριζόνας: Ο εγωισμός είναι ίσως η φονικότερη αρρώστια. Και είναι αρρώστια, αφού αχρηστεύει τον άνθρωπο ( και ειδικότερα αυτούς που έχουν κάποιο αξίωμα, πολιτικούς, υπηρεσιακούς υπαλλήλους, Δεσποτάδες, παπάδες κ.α…) όλα προσωρινά, τον γεμίζει με ανόητη φιλαυτία και έπαρση, τον κάνει επικίνδυνο και άμυαλο, του σκοτεινιάζει το νου και την καρδιά, δεν μπορεί ούτε να δει, ούτε να ακούσει, ούτε να αντιληφθεί, ούτε να συναισθανθεί την κατάστασή του.

ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ: Η ΑΛΑΖΟΝΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΚΟ ΠΑΘΟΣ ΚΑΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΙΤΙΑ ΠΟΛΛΩΝ ΔΕΙΝΩΝ!


Άγιος Νεκτάριος: Η αλαζονεία είναι πολύ κακό πάθος και γίνεται αιτία πολλών δεινών για τις κοινωνίες. Αυτή γεμίζει τα πάντα με θόρυβο, φέρνει διχασμούς, προκαλεί συγκρούσεις, ανατρέπει καθεστώτα, διασαλεύει την ειρήνη, παρακινεί σε μάχες, πυροδοτεί πολέμους. Αυτή προκαλεί όλα τα δεινά.

ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ: Η ΑΔΙΚΙΑ ΕΙΝΑΙ ΒΔΕΛΥΚΤΗ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ!


Άγιος Νεκτάριος: Η αδικία είναι βδελυκτή στα μάτια του Θεού, επειδή προσβάλλει το πρώτο από τα θεία ιδιώματα, τη θεία δικαιοσύνη. Η αδικία είναι μήτηρ πάσης κακίας, διότι μέσα στην αδικία περιέχονται όλες οι κακίες μαζί. Η αδικία μαρτυρεί ψυχή που δεν έχει καμία καλή προσαρμογή του θυμοειδούς προς το λογικό, και ούτε άρχει πάνω στα πάθη και στις επιθυμίες αυτής. Η αδικία κρίνει χαριστικά και όχι προς ανταπόδοση του δικαίου· αποδίδει το δίκαιο σε αυτούς που αδικούν και αφαιρεί αυτό από αυτούς που δικαιούνται να το λάβουν.