ΑΝ ΒΙΑΖΕΣΑΙ ΝΑ ΔΕΙΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ, ΑΡΧΙΣΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ. ΕΙΝΑΙ Ο ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟΣ ΔΡΟΜΟΣ.

Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2022

ΟΣΙΟΣ ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ ΤΟΥ ΕΣΣΕΞ: "ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ".

Μία φορά ρώτησε κάποιος τον Γέροντα: 
"πως μπορεί να αποκτήσει κανείς την αγάπη;"
Αυτός απάντησε:
-Ένας μοναχός δεν είχε αγάπη στην καρδιά του, όμως φερόταν με τόση αγάπη, σαν να την είχε δώρο από το Θεό! 
Και ξέρεις τι έγινε; Είδε ο Θεός την προθυμία του μοναχού και του χάρισε την αγάπη που ποθούσε. 
Έτσι κάνε και εσύ και όλα θα αλλάξουν!

(Αναμνήσεις από τον Γέροντα Σωφρόνιο του Έσσεξ)
Δημ. Δαβίτη.

ΙΕΡΟΚΗΡΥΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ: "ΔΕΝ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΤΟΝ ΘΕΟ ΚΑΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΧΑΡΙΣΤΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ".

Ένα μεσημέρι κατέβαινα το δρόμο της Ακαδημίας και στο περίπτερο ήταν μια κοπέλα, η οποία τηλεφωνούσε στη μάνα της. Και την βλέπω να χτυπιέται και να φωνάζει:
- Μαμά, βγήκα πρώτη!
Ο περιπτεράς από μέσα νόμιζε, ότι δαιμονίστηκε, ότι τρελάθηκε. Αυτή φαίνεται, ότι πέτυχε σε κάποιο διαγωνισμό και έκανε αυτό το σκηνικό.
Την εξυπνάδα της, την έδωσε η μάνα της ή την απόκτησε μόνη της; 
Να είπε άραγε: ''Μαμά, με τη Βοήθεια του Θεού πέρασα''; 
Δεν είπε ''ευχαριστώ'' στον Θεό. Μακάρι να είπε ''ευχαριστώ''. 
Και μακάρι να της είπε και η μάνα της: 
- Παιδί μου, πήγαινε να ανάψεις ένα κερί στην Παναγία. Πήγαινε να πεις και ένα ''ευχαριστώ'' στον Χριστό. 
Ίσως να είμαι εγώ υπερβολικός, αλλά επειδή είμαι καμένος από τέτοια πράγματα και ξέρω, δεν είπαν στον Θεό ''ευχαριστώ''.  
''Ευχαριστώ'' ο Θεός δεν ακούει και δυστυχώς αποδίδουμε τις επιτυχίες μας στις ικανότητές μας. ΔΕΝ ευχαριστούμε τον Θεό και είμαστε ΑΧΑΡΙΣΤΟΙ απέναντι στον Κύριο.

Δημήτριος Παναγόπουλος Ιεροκήρυκας.

Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου 2022

Π. ΠΑΥΛΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: ΜΕΡΙΚΑ ΛΑΘΗ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΑ ΔΙΟΡΘΩΣΟΥΜΕ!

Π. Παύλος Παπαδόπουλος: Μερικά λάθη μπορούμε να τα διορθώσουμε. Όμως κάποια άλλα ενώ μπορεί να μετανοιώνουμε γι΄αυτά είναι μη αναστρέψιμα.
Γι’ αυτό ας προσέχουμε τα λόγια και τις πράξεις μας, γιατί μερικές φορές ακόμα και η μετάνοιά μας δεν επουλώνει πληγές που έχουμε δημιουργήσει ούτε μετριάζουν τον πόνο που έχουμε προκαλέσει. 

ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΠΟΠΩΦ: ΣΥΖΥΓΟΙ, ΠΡΟΣΕΥΧΕΣΤΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΥΖΥΓΟΥΣ ΣΑΣ!

Ιερέας Βλαντιμίρ Ποπώφ: Σύζυγοι να προσεύχεστε για τους συζύγους σας και ευλογήστε τους. Δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο ισχυρές είναι οι προσευχές σας στη ζωή του και στη ζωή της οικογένειάς σας στο σύνολό της. 

ΙΕΡΟΚΗΡΥΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ: ΚΑΠΟΤΕ ΒΓΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΔΡΑ ΕΝΑΣ ΑΘΕΟΣ!

Κάποτε βγήκε στην έδρα ένας άθεος
Δημήτριος Παναγόπουλος
 
Κάποτε βγήκε στην έδρα ένας άθεος και έλεγε στο ακροατήριό του:
– Εάν υπάρχει Θεός τον περιμένω να έρθει, να με ”εκτελέσει”.
Πέρασαν 3 λεπτά και ο Θεός δεν τον έκανε τίποτα. Είχε στη συνέχεια το θράσος να πει:
– Είδατε; Εάν υπήρχε Θεός, θα με έκανε κακό!
Τότε, εκείνη την στιγμή, ζήτησε μια γιαγιά το λόγο και του λέει:
– Εσύ εάν είχες ένα παιδί και σου έκανε παρακοή, θα το σκότωνες; Εάν σε έβριζε, θα τον σκότωνες;
– Όχι βέβαια, απάντησε ο άθεος.
Και συνεχίζει η γιαγιά:
– Αυτός ο Πανάγαθος Θεός, πως είναι δυνατόν το παιδί του να το σκοτώσει;
Εσύ από το παιδί σου, δεν θα ήθελες την μετάνοιά του; Δεν θα ήθελες την συγγνώμη του; Αυτό ακριβώς θέλει και ο Θεός από σένα! Γι΄ αυτό και δεν σε εξουθένωσε.
Εύχομαι να βάλεις μυαλό… 

ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΘΑΔΔΑΙΟΣ ΤΗΣ ΒΙΤΟΒΝΙΤΣΑ: " ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΜΕ ΝΑ ΚΡΥΦΤΟΥΜΕ".

Θα μπορούσαμε να κρυφτούμε.

Όταν ο άνθρωπος βρίσκεται σε μια κατάσταση χάριτος, η ψυχή είναι ήσυχη και μειλίχια. Κανείς δεν μπορεί να τον εξωθήσει με οργή. Αργότερα, αυτός ο άνθρωπος αναμένεται να απορρίψει συνειδητά το κακό. Πρέπει να νικήσει όλους τους εχθρούς της ψυχής του όσο είναι ακόμα σ’ αυτήν εδώ τη ζωή. Οι εχθροί μας δεν είναι καμωμένοι από σάρκα και αίμα. Άμα ήταν θα μπορούσαμε να τους κρυφτούμε ή να τους ξεφύγουμε. Όμως οι πνευματικοί μας εχθροί είναι παντού.

Γέροντας Θαδδαίος της Βιτόβνιτσα

"Ο ΔΙΑΒΟΛΟΣ ΜΙΣΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΥΧΗ".

"Ο διάβολος μισεί την προσευχή.."

1. Τα πονηρά πνεύματα αντιδρούν με πείσμα σε όλες τις εντολές του Θεού, μα περισσότερο από όλες, στην προσευχή, την μητέρα των αρετών.
Ο προφήτης Ζαχαρίας είδε σε όραμα τον μεγάλο αρχιερέα Ιησού,  να στέκει μπροστά σε έναν Άγγελο του Κυρίου, και ταυτόχρονα τον διάβολο να στέκει στα δεξιά του, για να τον εμποδίσει! (Ζαχ. 3, 1).
Το ίδιο γίνεται και τώρα. 
Ο διάβολος πηγαίνει και στέκει πάντοτε δίπλα στον κάθε δούλο του Θεού, για να βρει την ευκαιρία να μιάνει τις θυσίες του και να εμποδίσει και να εκμηδενίσει την κάθε προσφορά και θυσία του (προσευχή).

2. Ο Άγιος Αντώνιος ο Μέγας λέγει:
Τα πονηρά πνεύματα λυσσάνε από μίσος εναντίον μας. 
Και δεν θα πάψουν ποτέ, να κινούν εναντίον μας τα πάντα, προκειμένου να το επιτύχουν και να μας κάνουν να μην κληρονομήσωμε εμείς τους θρόνους, που είχαν αυτοί στον ουρανό! 
(Αγίου Αθανασίου, βίος Μ. Αντωνίου)

3. Ο όσιος Νείλος ο Σιναΐτης λέγει:
Ο διάβολος περισσότερο από όλα μισεί τον άνθρωπο που προσεύχεται. Και για αυτό μετέρχεται τα πάντα για να τον κάνει να σταματήσει την εργασία του αυτή.
(περί προσευχής κεφ. 4, Αγίου Ιγνατίου Μπριατσιανίνωφ)

Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2022

ΙΕΡΟΚΗΡΥΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΝΑΓΟΙΠΟΥΛΟΣ: ΕΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΣΤΟ ΘΕΟ, ΑΛΛΑ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ, ΘΑ ΥΠΟΦΕΡΕΙ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ!

Ιεροκήρυξ Δημήτριος Παναγόπουλος: Ένας άνθρωπος που δεν έχει εμπιστοσύνη στον Θεό, αλλά στον εαυτόν του, θα υποφέρει στη ζωή του. Ενώ αυτός που έχει εμπιστοσύνη στον Θεό, ο Κύριος θα του δώσει τις λύσεις στις υποθέσεις του. Ο άνθρωπος που εμπιστεύεται μόνο τον Θεό, δεν πρόκειται ποτέ να αποτύχει στην ζωή.

ΓΕΡΩΝ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ ΛΑΖΑΡΗΣ: ΑΣ ΜΗΝ ΧΑΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΛΠΙΔΑ ΜΑΣ!

Γέρων Αμβρόσιος Λάζαρης: Ας έχομε παιδιά μου ελπίδα κι εμείς. Ας μην χάσουμε την ελπίδα μας. Ας ελπίζουμε ότι η Παναγία, που μετεστάθη στον ουρανό, δεν μας εγκαταλείπει. Εδώ είναι και μας βοηθά, εδώ είναι και μας προσέχει, εδώ και μας προστατεύει. Αυτή λοιπόν μην την ξεχάσουμε, γιατί είναι η μάνα μας η αληθινή, αυτή που έφερε τη Ζωή στον κόσμο και σώζει τον άνθρωπο. Σ' Αυτήν και εμείς, με την ταπεινή μας αδυναμία, θα λέμε πολές φορές την ημέρα: «Δέσποινα Παναγία μας, έλα και σώσε μας, γιατί χανόμεθα. Έλα, Εσύ είσαι η δύναμις η θεϊκή».

ΤΡΕΙΣ ΑΠΛΕΣ ΑΡΧΕΣ ΖΩΗΣ ΠΟΥ ΕΜΑΘΑ ΑΠΟ ΤΟΝ Π. ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΡΟΟΥΖ.

 "Τρεις απλές αρχές ζωής που έμαθα από τον π. Σεραφείμ Ρόουζ".

Ο π. Αλέξιος θυμάται τρεις απλές αρχές ζωής που έμαθε από τον π. Σεραφείμ. «Τις έμαθα» λέει, «όχι τόσο πολύ από τα βιβλία του π. Σεραφείμ όσο από αυτά που μου είπε σε διάφορες ομιλίες κατά τα χρόνια που πέρασαν. Η πρώτη από αυτές τις αρχές είναι:
«Είμαστε προσκυνητές σ’ αυτήν τη γη και δεν υπάρχει τίποτα μόνιμο για μας εδώ», πρέπει συνεχώς να τον θυμόμαστε αυτό. Είμαστε απλώς παρεπίδημοι. Αυτή η ζωή είναι μόνο η αρχή μιας συνέχειας που δεν θα τελειώσει ποτέ. Τείνουμε να τη μεταχειριστούμε σαν να είναι μόνιμη και απαίσια σημαντική από την άποψη των σταυροδρομιών και της εκπαίδευσης και της προόδου και όλων εκείνων των πραγμάτων. Αλλά όλα θα πεθάνουν μαζί μας θα πεθάνει το σώμα μας• τίποτα από αυτά δεν θα πάει μαζί μας στον άλλο κόσμο.
Ο π. Σεραφείμ θέλησε να μας διδάξει αρχές που θα μας κρατούσαν στην σωστή θέση καθόλη τη διάρκεια της ζωής και θα μας στήριζαν στις νέες και διαφορετικές καταστάσεις, τις περιστάσεις και τα προβλήματα. Επομένως, εάν πήγαινες σε αυτόν με μια ερώτηση για κάποιο ιδιαίτερο θέμα, μπορεί ή όχι να εξέταζε εκείνο το συγκεκριμένο πρόβλημα, αλλά θα έδινε μια αρχή με την οποία κάποιος θα μπορούσε να αξιολογήσει ο ίδιος το πρόβλημα και να καταλήξει σε ένα εύλογο νηφάλιο και αξιόπιστο συμπέρασμα. Αυτό είναι που κρυβόταν πίσω από την υπενθύμισή του σε μας πως είμαστε προσκυνητές σε αυτήν τη γη.
Αυτό είναι μια αρχή, μια προϋπόθεση. Εξετάστε όλα τα προβλήματα που έχουμε αντιμετωπίσει την περασμένη εβδομάδα ή τον μήνα, όλα τα πράγματα στην ιδιωτική ζωή μας που φαίνονται πολύ σημαντικά και μας εκνευρίζουν, συγχύζουν, που μας κάνουν να ανησυχούμε ή φοβόμαστε• και έπειτα ας σκεφτούμε ότι, εάν είχαμε θυμίσει στους εαυτούς μας ότι είμαστε μόνο προσκυνητές εδώ, τα πιο πολλά από τα «ζητήματά μας» είναι πολύ ασήμαντα, και πόση διαφορά θα είχε κάνει αυτό στην ποιότητα της ημέρας μας, της εβδομάδας μας, της ζωής μας.
Μια δεύτερη αρχή που ο π. Σεραφείμ με δίδαξε ήταν ότι η ορθόδοξη πίστη μας δεν είναι «κάτι» το ακαδημαϊκό. Αυτό ίσως φανεί περίεργο να ειπωθεί επειδή έχουμε τα δεδομένα των ογκωδών βιβλίων των αγίων Πατέρων και των ιερών ακολουθιών της Εκκλησίας, και επίσης των βίων των Αγίων – υπάρχουν τόσα πολλά. Φυσικά, υπάρχει ένα ακαδημαϊκό επίπεδο σ’ όλο αυτό το σύνολο, αλλά δεν είναι αυτή η ουσία. Ο π. Σεραφείμ μου έγραψε μια φορά: «Μην αφήσετε ποτέ κανένα να πάρει όλα τα βιβλία μακριά από σας. Αλλά μην μπερδέψετε την ανάγνωση των βιβλίων με το πραγματικό νόημα, το οποίο είναι η βίωση της Ορθοδοξίας». Ή Ορθοδοξία, μου είπε, δεν είναι τόσο πολύ θέμα του νου. Είναι ένα βίωμα, και είναι της καρδιάς. 
Μια φορά, όταν περπατούσαμε κάπου στην περιοχή του μοναστηριού, τον ρώτησα, «Πάτερ Σεραφείμ, ποια είναι η αγαπημένη σας εικόνα της Θεοτόκου»; Σταμάτησε και είπε, «Δεν είναι κάποια». «Αυτό είναι αδύνατον!”, είπα – «ο καθένας έχει μια αγαπημένη εικόνα της Θεοτόκου – ποια είναι η δική σας;». Σταμάτησε πάλι και με κοίταξε, πραγματικά με κατάπληξη, και είπε, «Δεν καταλαβαίνεις; Μ’ αρέσει πολύ το όλον της Θεοτόκου». 
Αυτή ήταν μια πολύ βαθιά απάντηση: δεν μπορείς μόνο να διαλέξεις μία εικόνα και να πεις αυτή είναι η καλύτερη, ή αυτή είναι εκείνη που συμπαθώ περισσότερο. Είναι πράγματι το σύνολο, το όλον! Σε περιστάσεις όπως αυτή, ο π. Σεραφείμ ήταν σε θέση να μου υπενθυμίσει επανειλημμένα ότι η Ορθοδοξία πρέπει να βιωθεί, όχι μόνο να διαβαστεί, να μελετηθεί ή να γραφτεί κάτι σχετικά.
Η τρίτη αρχή ήταν πιθανώς η σημαντικότερη όλων. Ο π. Σεραφείμ μου είπε, «Εάν δεν βρεις τον Χριστό σε αυτήν τη ζωή, δεν θα Τον βρεις στην άλλη». Για ένα χριστιανό της Δύσης, αυτή είναι μια καταπληκτική δήλωση. Τί σημαίνει αυτό πρακτικά; Δεν μιλούσε αυτός για τη μυστική εμπειρία ή δεν είχε τα οράματα ή κάτι παρόμοιας φύσεως. Καθένας που γνωρίζει τον π. Σεραφείμ συνειδητοποιεί ότι θα είχε μείνει μακριά από τέτοιου είδους συζήτηση. Αυτό που εννοούσε με το να “βρεις τον Χριστό» σε αυτήν τη ζωή είναι, πως κάποιος πρέπει πρώτα να εστιάζει στον Χριστό διαρκώς, ημέρα και νύχτα. 
Αυτό δεν αποτελεί μία συνήθεια προσευχής, όπως κάνει κάποιος στις εικόνες όταν βάζει το καπέλο του για να βγει από την πόρτα. Μάλλον, πρόκειται για την περίπτωση που κάποιος έχει στον νου του τον Χριστό όλη την ημέρα, σε κάθε περίσταση, σε κάθε ευκαιρία – να υψώνει κάποιος την καρδιά και τον νου του σε Αυτόν. Ο π. Σεραφείμ συνήθιζε να μου λέει, αναφερόμενος στην Καινή Διαθήκη: «Ο Θεός είναι αγάπη κι όποιος ζει μέσα στην αγάπη ζει μέσα στον Θεό, κι ο Θεός μέσα σε αυτόν… Η τέλεια αγάπη διώχνει τον φόβο» (Α Ιωάν. 4:16,18). 
Βλέπετε, ήμουν ένα άτομο που φοβόταν, έτσι θα έλεγε, τέτοιου είδους λόγια. Και έπειτα θα εξηγούσε, “Καλά, εμείς δεν μπορούμε να έχουμε τέλεια αγάπη για τον Θεό, ή τον καθένα, επειδή είμαστε ατελείς. Η αγάπη του Θεού είναι τέλεια. Αλλά εάν κατοικούμε στην αγάπη και ο Θεός είναι αγάπη, κατόπιν ο Θεός κατοικεί σε μας. Και αυτός είναι ένας από τους τρόπους με τους οποίους ερχόμαστε όλο και πιο κοντά, συνεχώς πιο κοντά, στον Χριστό σε αυτό τον κόσμο“. Και έτσι γινόμαστε λιγότερο φοβισμένοι έναντι της ζωής και των άλλων ανθρώπων, των προκλήσεων και των δυσκολιών.
Άλλα εδάφια που του άρεσε να αναφέρει ήταν, «Μικρά μου παιδιά, έφτασε το τέλος» (Ά Ίωάν. 2:18), και «Μη φοβάσαι το μικρό μου ποίμνιο. Σ’ εσάς ευαρεστήθηκε ο Πατέρας σας να δώσει τη βασιλεία του» (Λουκ. 12:32). Στα επόμενα χρόνια θυμήθηκα που ο π. Σεραφείμ επαναλάμβανε τέτοια εδάφια σε μένα – και έρχονταν στον νου μου σε περιόδους φόβου και κινδύνου. Αυτά τα εδάφια ήταν μια ιδιαίτερη ανάπαυση και παρηγοριά για μένα κατά την περίοδο της ξαφνικής ανάπαυσης της Ματιούσκας μου ["Ν": εννοεί την πρεσβυτέρα του, τη σύζυγό του], η οποία συνέβη αρκετά χρόνια αφότου ο π. Σεραφείμ είχε αφήσει αυτόν τον κόσμο. Αλλά, φυσικά, η μεγαλύτερη ανάπαυση από όλα, κατά τον θάνατό της, ήταν που γνώριζα ότι τώρα ήταν μαζί του.
Τελικά, θα επιθυμούσα να πω, με πολύ μεγάλη πεποίθηση, ότι ο π. Σεραφείμ βρήκε τον Χριστό σε αυτήν τη ζωή. Δεν μπορείς να δώσεις κάτι που δεν έχεις, και αυτός είχε τόσα πολλά να δώσει. Από αυτό μπορούμε να ξέρουμε ότι ο Χριστός κατοίκησε πράγματι μέσα σε αυτόν». 

Από τo βιβλίο του π. Σεραφείμ Ρόουζ. Η ζωή και τα έργα του, τόμ. Γ'
Orthodoxy of the Heart - Father Seraphim Rose and the Orthodox Christians of Africa