ΑΝ ΒΙΑΖΕΣΑΙ ΝΑ ΔΕΙΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ, ΑΡΧΙΣΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ. ΕΙΝΑΙ Ο ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟΣ ΔΡΟΜΟΣ.

Δευτέρα 17 Ιουλίου 2023

ΟΙ ΝΕΟΠΑΓΑΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ

 Οι νεοπαγανιστές της "Κλιματικής Αλλαγής"
 
Η "Δευτέρα Παρουσία" αποτελεί θεμελιώδες δόγμα της εκκλησίας κατά το οποίο μετά τη πρώτη επί γης ενανθρώπιση του δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριαδικής Θεότητας, του Ιησού Χριστού, θα ακολουθήσει η «δευτέρα παρουσία» Του προκειμένου να κρίνει «ζώντας και νεκρούς». Ο χρόνος που θα πραγματοποιηθεί αυτή παραμένει άγνωστος όπου κατά το Ευαγγέλιο "ουδέ οι άγγελοι του Θεού γνωρίζουν".
Σήμερα, υπάρχει μια νέα θρησκευτική αφήγηση, ιδίως μεταξύ των νέων, με ένα νέο σενάριο για το "τέλος του κόσμου". Ουσιαστικά βρισκόμαστε μπροστά σε ένα εσχατολογικό σενάριο που ασχολείται με τα έσχατα γεγονότα της ιστορίας του κόσμου και την κατάληξη του ανθρώπινου γένους. Αναφερόμαστε για το νέο σενάριο περί συντέλειας του κόσμου που το επαγγέλλεται μία Νέα Θρησκεία, αυτή της ανθρωπογενούς υπερθέρμανσης του πλανήτη που πιο απλά αναφέρεται ως «Κλιματική αλλαγή».
Αλλά αυτή η αφήγηση είναι καταθλιπτική και ζοφερή, χωρίς να περιέχει κανένα λυτρωτικό στοιχείο χωρίς καμία θετική προσδοκία.
 
Η νεοπαγανιστική αυτή θρησκεία έχει τους δικούς της θεούς, όπως για παράδειγμα τη «Μητέρα Γη».
Θεοποιεί την Δημιουργία με τους ιεροσπουδαστές της να εξομολογούνται στα φυτά τις «αμαρτίες» που διέπραξαν εις βάρος της φύσης, θεωρώντας ότι τα φυτά και τα δένδρα είναι πρόσωπα.
Έχει τους ανώτατους ιερείς και θρησκευτικούς ηγέτες τους λεγόμενους γκουρού των κλιματικών αλλαγών και τους ριζοσπάστες οικολόγους.
Έχει τους προστάτες αγίους όπως η νεαρή Γκρέτα Τούνμπεργκ από την Σουηδία.
Και τέλος έχει το δικό της σενάριο για το τέλος του Κόσμου:
«Το τέλος του κόσμου είναι κοντά. Πολύ κοντά.»
 
Δεν θα σχολιάσουμε εδώ τα επιστημονικά ζητήματα σχετικά με την λεγόμενη ανθρωπογενώς επηρεαζόμενη υπερθέρμανση του πλανήτη, τα οποία είναι συντριπτικά εναντίον της νέας θρησκείας, αλλά θα σχολιάσουμε την επίδραση που έχουν οι περιβαλλοντικοί ακτιβιστές, πιστοί και κήρυκες της νέας θρησκείας στην κουλτούρα μας, ειδικά στη νεότερη γενιά.
Ένας διαδικτυακός τόπος στην Αυστραλία παρέχει συμβουλές για να βοηθήσουν τους ανθρώπους, ειδικά τους νέους, να απαλλαγούν  από το άγχος και την πίεση που σχετίζονται με την λεγόμενη κλιματική αλλαγή. Υπογραμμίζει με σοβαρότητα ότι υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους οι νέοι μπορεί να αισθάνονται άγχος για την κλιματική αλλαγή, όπως:
Δεν μπορούν να προγραμματίσουν το μέλλον τους ή καλύτερα αναλογιζόμενοι το μέλλον, τους πιάνει απελπισία, αισθάνονται θυμωμένοι διότι οι άνθρωποι γύρω τους δεν κάνουν τίποτα για να βοηθήσουν, είναι απογοητευμένοι διότι δεν υπάρχει τίποτα που μπορούν να κάνουν τώρα για να αλλάξουν τα πράγματα, ανησυχούν και σκέπτονται αν είναι υπεύθυνο από μέρους τους να κάνουν οικογένεια, αισθάνονται ότι όλα είναι εκτός ελέγχου.
 
Ένας τίτλος της 2ας Μαΐου στο Science News for Students αναφέρει :
«Η αλλαγή του κλίματος προκαλεί κινδύνους για την ψυχική υγεία σε παιδιά και εφήβους».Και σε άρθρο της 19ης Σεπτεμβρίου στην ιστοσελίδα του Conversation.com προειδοποιεί ότι «η νεανική παραμέληση των φόβων για την κλιματική αλλαγή είναι μια συνταγή για πρόκληση άγχους».
 
Στην πραγματικότητα, ήδη από το 2016, η Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία (APA) ισχυρίστηκε ότι «η αλλαγή του κλίματος απειλεί την ψυχική υγεία» Μια ομοσπονδιακή έκθεση στις ΗΠΑ που αξιολόγησε την ειδημοσύνη των ψυχολόγων περιγράφει τους τρόπους με τους οποίους η αλλαγή του κλίματος μας επηρεάζει όλους.
Αλλά εδώ ακριβώς βρίσκεται το πρόβλημα. Δεν είναι η "κλιματική αλλαγή" που "απειλεί την ψυχική υγεία". Είναι ο αποκαλυπτικός τρόπος με τον οποίο προβάλλεται αυτή και απειλεί την ψυχική υγεία.
Η επιστροφή του Ιησού για να να κρίνει «ζώντας και νεκρούς» είναι μια συναρπαστική προοπτική. Το τέλος του παρόντος Αιώνος πλησιάζει και σύντομα θα είμαστε με τον Κύριο για πάντα! Αυτός ο κόσμος θα καταστραφεί, αλλά ο Θεός θα έρθει να μας λυτρώσει! Όμως δεν υπάρχει τέτοια ελπίδα στη σημερινή κρίση και την καταστροφή που θα προέλθει από την λεγόμενη κλιματική αλλαγή. Αντ’ αυτού, παράγει φόβο και προκαλεί απογοήτευση, ειδικά στους νέους που επαναλαμβάνουν πολλές φορές με αγωνία: 
«Ο κόσμος μας καταστρέφεται και δεν κάνετε τίποτα γι' αυτό! Δεν σας ενδιαφέρει;»
 
Για να παραθέσω άμεσα τη Γκρέτα Τούνμπεργκ:
«Κλέψατε τα όνειρά μου και την παιδική μου ηλικία με τα κενά λόγια σας ... Είμαστε στην αρχή μιας μαζικής εξαφάνισης και όλα όσα μπορείτε να πείτε είναι για χρήματα και παραμύθια αιώνιας οικονομικής ανάπτυξης - πώς τολμάς και το λες!»
Αλλά υπάρχει έστω και ένας σοβαρός λόγος για τους φόβους της;
Ένας τίτλος τον Οκτώβριο του 2018 διακήρυξε : «Έχουμε 12 χρόνια για να περιορίσουμε την καταστροφή της αλλαγής του κλίματος, προειδοποιεί ο ΟΗΕ».
 
Έξι μήνες αργότερα, τον Μάρτιο του 2019, ο ιστότοπος των Ηνωμένων Εθνών επανέλαβε αυτούς τους ισχυρισμούς:
«Μόνο 11 χρόνια έχουν απομείνει για να αποτραπούν μη αναστρέψιμες βλάβες από την αλλαγή του κλίματος, προειδοποιούν οι ομιλητές κατά τη διάρκεια της Συνόδου Υψηλού Επιπέδου της Γενικής Συνέλευσης. Στόχος μας είναι η αντιμετώπιση της κατεπείγουσας έκτακτης ανάγκης, ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας.»
Δεν είναι να απορεί κανείς που η έφηβη Γκρέτα και η γενιά της είναι «στα όπλα» Δεν είναι να απορεί κανείς που είναι τόσο αγχωμένοι. Δεν είναι να απορεί κανείς που είναι θυμωμένοι. 
«Είναι η πολιτική σας και η απληστία σας και ο εγωισμός σας που έχουν κλέψει το μέλλον μας!», ανέφερε η Γκρέτα. 
 
Όπως αναφέρθηκε στις 26 Σεπτεμβρίου, «Τριγύρω από τις διαμαρτυρίες για την αλλαγή του κλίματος, τα δάκρυα παραμένουν.» Οι νεαροί ακτιβιστές επικαλούνται  την καταθλιπτική επιστήμη και την αναπτυσσόμενη αγωνία, θρηνούν για ένα μέλλον που ανησυχούν ότι δεν θα έχουν ποτέ.
«Πολλοί νεαροί ακτιβιστές του κλίματος λένε ότι αισθάνονται απελπισμένοι και συγκλονισμένοι ..." Είναι πολύ δύσκολο να μεγαλώσουμε σε έναν πλανήτη γεμάτο εάν», δήλωσε ο συνιδρυτής της Zero Hour, Jamie Margolin, ένας 17χρονος από το Σιάτλ, που επί πλέον ανέφερε:  «Υπάρχει πάντα η αίσθηση ότι όλα τα όμορφα σε αυτόν τον κόσμο είναι προσωρινά για τη γενιά μου».
Πόσο λυπηρό, πόσο τραγικό ακούγεται αλλά ευτυχώς δεν είναι αλήθεια! Η αλήθεια είναι ότι :
«Για περισσότερο από 50 χρόνια, οι κλιματικές κινδυνολογίες στην επιστημονική κοινότητα και το περιβαλλοντικό κίνημα δεν έχουν κάνει ούτε μία σωστή πρόβλεψη αλλά αντίθετα έχουν ένα τέλειο ιστορικό για 41 λανθασμένες προβλέψεις. Με άλλα λόγια, σε τουλάχιστον 41 περιπτώσεις, αυτοί οι λεγόμενοι εμπειρογνώμονες έχουν προβλέψει ότι κάποια τρομερή περιβαλλοντική καταστροφή είναι επικείμενη ... και η οποία δεν συνέβη ποτέ».
 
Ως εκ τούτου, προκύπτει άμεσα η ερώτηση: 
«Γιατί να αναδιαρθρώσουμε πλήρως την οικονομία μας και να θυσιάσουμε την προσωπική μας ελευθερία για προβλέψεις κάποιων «ειδικών» που το σκορ είναι 0-41, εις βάρος τους και που ποτέ δεν έχουν προβλέψει σωστά;»
Έτσι, οι νέοι από τις ψευδείς προβλέψεις και από ανυπόστατους ισχυρισμούς στρεσάρονται, αγχώνονται για κάτι που δεν πρόκειται ποτέ να συμβεί. Οι νέοι μεγαλώνουν βρισκόμενοι σε αναμονή για κάτι που θεωρούν αναπόφευκτο, που όμως δεν θα έλθει ποτέ και έτσι δεν μπορούν να απολαύσουν τη ζωή τους λόγω του φόβου για το αύριο. Η αθωότητα της νιότης κλέβεται από αυτούς τους «ειδικούς» στρέφοντας τους νέους εναντίον των μεγαλύτερων κατηγορώντας τους για πράγματα και καταστάσεις που ουσιαστικά δεν υφίστανται.
Μεγάλο μέρος της ευθύνης φέρουν τα ΜΜΕ τα οποία αναπαράγουν  οτιδήποτε αλιεύουν στο Διαδίκτυο φτάνει να «πουλάει» ως είδηση. Και δυστυχώς ο φόβος για την συντέλεια του κόσμου πάντα πουλούσε. Θα πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη περίσκεψη και κριτική για τις πληροφορίες που διαδίδονται στο διαδίκτυο. Είμαστε βέβαιοι ότι οι πληροφορίες που εμφανίζονται είναι ακριβείς; Ακόμη οι φόβοι που ενσταλάζονται από Οργανισμούς όπως ο ΟΗΕ, που ξέρουμε ότι πολλές φορές υπηρετούν συμφέροντα και όχι τους λαούς της Γης,  είναι δικαιολογημένοι;
 
Το ιερό ευαγγέλιο υποστηρίζει: Είναι αλήθεια ότι αυτός ο κόσμος δεν θα παραμείνει για πάντα. Μια μέρα, ο Ιησούς θα επιστρέψει και θα κάνει νέο ουρανό και νέα γη. Έτσι, ας ζήσουμε τη ζωή μας εδώ σύμφωνα με τον Λόγο του, προσδοκώντας την επιστροφή Του, κάνοντας κάθε στιγμή να μετράει. Με αυτόν τον τρόπο, είτε ο Χριστός έλθει αύριο, είτε σε 10 ή 100 χρόνια, η ζωή μας θα είναι πλήρης και ευλογημένη.
Προκαλούμε έναν ιερέα της ειδωλολατρικής νέας θρησκείας της «κλιματικής αλλαγής» να βρει ένα καλύτερο μήνυμα από αυτό.
 
ΑΚΤΙΝΕΣ

ΠΡΩΤΟΠΡ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΣ: ΝΕΟΠΑΓΑΝΙΣΤΙΚΕΣ ΑΝΤΙΦΑΣΕΙΣ

Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Γεωργόπουλος,
Αναπληρωτής Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ
Νεοπαγανιστικές Αντιφάσεις 

Στις ημέρες μας παρατηρείται μία συστηματική προσπάθεια κάποιων ομάδων, που ως σκοπό έχουν τη νεκρανάσταση και την επαναφορά του αρχαίου ελληνικού ειδωλολατρικού Δωδεκάθεου και την επίσημη αναγνώρισή του ως θρησκείας.
Κοινό χαρακτηριστικό, όμως, των νεοπαγανιστικών ομάδων είναι η απαξιωτική, υβριστική και βίαιη τοποθέτησή τους απέναντι σε κάθε τι το χριστιανικό και [ταυτοχρόνως] η επιμελής αποφυγή τους να αναφέρονται σε μελανές πτυχές της αρχαίας ελληνικής θρησκείας.
Οι σύγχρονοι νεοπαγανιστές σιωπούν για τα επαίσχυντα χαρακτηριστικά των λεγομένων μεν θεών, κατ ουσίαν δε δαιμόνων, όπως για τις αισχρότητες, τους φθόνους, τα μίση, τις απάτες, καθώς επίσης για την ανθρωπολατρία, τις ανθρωποθυσίες που δέχονταν κ.ά.
Επιπλέον από τις ομάδες αυτές δεν απουσιάζουν οι προσωπικές αντιπάθειες, οι ιδεολογικές διαφοροποιήσεις, καθώς και η σύγχυση και οι αντιφάσεις για το τι ήταν τελικά οι διάφοροι θεοί της αρχαίας ελληνικής θρησκείας.
 
Ομολογείται και από τους ιδίους ότι:
«οι εκπρόσωποι του Αρχαιοελληνικού Κινήματος δεν έχουν μία σαφή γνώση για την αρχαιοελληνική Θρησκεία, ερμηνεύοντας την Ελληνική Μυθολογία κατά το δοκούν».(Βλ. Η Αναβίωση της Αρχαίας Ελληνικής θρησκείας, 2002, σσ. 7475)
Στον εν λόγω ισχυρισμό του νεοπαγανιστή θεωρητικού πρέπει να επισημάνουμε δύο σημεία:
α) ότι οι σύγχρονοι νεοειδωλολάτρες δεν έχουν σαφή γνώση της αρχαίας θρησκείας, και
β) ότι ερμηνεύουν την ελληνική μυθολογία κατά το δοκούν.
Οι επισημάνσεις αυτές επιβεβαιώνονται πλήρως από την ίδια την πραγματικότητα. Χαρακτηριστική απόδειξη εν προκειμένω, είναι οι αντιφατικές θέσεις δύο άλλων νεοπαγανιστών θεωρητικών για το τί ήταν οι αρχαίοι θεοί.
 
Σύμφωνα, λοιπόν, με την μία άποψη, η οποία τυγχάνει νεφελώδης και αόριστη, «Οι Εθνικοί θεοί των Ελλήνων, όπως και όλων των δυτικοευρωπαϊκών λαών, είναι ενέργειες, δυνάμεις και είναι ιδέες». (Περ. «Τρίτο Μάτι», τ. 95, σ. 70)
Κατά την άλλη άποψη και σε πλήρη αντίθεση με την προηγούμενη, ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας του Δωδεκάθεου, και εκδότης αρχαιολατρικού περιοδικού ισχυρίζεται:
«Οι θεοί είναι ομοούσιοι προς τα άλλα όντα διότι έχουν την ίδια ουσία: το ψυχικό άτομο. Υπήρξαν άνθρωποι, ποΥ έφθασαν στο τέλος του κύκλου των μετεμψυχώσεων, διατηρούν τις αναμνήσεις όλων των βίων τους…». (Βλ. Παν. Μαρίνη, Τί πιστεύει η Ελληνική μας θρησκεία, περ. «Τρίτο Μάτι», τ. 95, σ. 28)
Τι μας λέει ουσιαστικά ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας του Δωδεκάθεου; Μας λέει ότι οι λεγόμενοι θεοί ήταν άνθρωποι τελικά, ποΥ θεοποιήθηκαν και τους λάτρευαν ως θεούς. Η άποψη αυτή βεβαίως, δεν είναι καινούργια. Την είχαν υποστηρίξει οι αρχαίοι φιλόσοφοι Ευήμερος (350297 π.Χ.) και Εκαταίος ο Αβδηρίτης (Γʹ αι. π.Χ.) στην κριτική τους κατά του αρχαιοελληνικού δωδεκάθεου.
Εν προκειμένω, όμως, παρατηρούμε το εξής παράδοξο. Δύο αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι να απορρίπτουν το Δωδεκάθεο, γιατί θεωρούσαν τους λεγόμενους θεοὺς ως ανθρώπους, που θεοποιήθηκαν, και ο σύγχρονος αρχαιολάτρης θεωρητικὸς να ζητά να επιστρέψουμε και να λατρεύουμε ως θεούς αυτούς, που και οι αρχαίοι φιλόσοφοι απέρριψαν. Ζητά να λατρεύσουμε ως θεούς νεκρούς ανθρώπους.
Πόσο δίκαιο είχε ο Θεόφιλος Αντιοχείας, όταν έλεγε: «Και τα μεν ονόματα ων φης σέβεσθαι θεών ονόματά εστί νεκρών ανθρώπων». (Πρὸς Αυτόλυκον Α,9 Β.Ε.Π.Ε.Σ. 5, 17)

Να λοιπόν, το υποτιθέμενο κλέος της πατρώας θρησκείας, στην οποία ζητούν οι νεοπαγανιστές να επιστρέψουμε. Να λατρεύουμε είδωλα, για τα οποία ούτε οι ίδιοι οι νεοπαγανιστές μεταξύ τους δεν συμφωνούν για το τί ήταν.
Άλλοι νεοπαγανιστές, αγωνίζονται να εξωραΐσουν το αρχαιοελληνικό ειδωλολατρικό μόρφωμα, υποστηρίζοντας ότι η αρχαία θρησκεία «απομακρύνει πάντα οπαδόν της από προσωπολατρίας» και επιπλέον ότι «Η Ελληνική θρησκεία, εν τω συνόλω της, αποτελεί ένα μεγαλούργημα».(Βλ. Η Αναβίωση της Αρχαίας Ελληνικής θρησκείας, 2002, σ. 36).
Οι εν λόγω ισχυρισμοί αποτελούν επιπλέον, ένα ακόμα χαρακτηριστικό παράδειγμα της τακτικής τους, να αντικαθιστούν τα ιστορικά δεδομένα όπως αυτά που αναφέραμε, με ιδεολογικές τους φαντασιώσεις σε επίπεδο ερμηνείας. Είναι, όμως, γνωστό, ότι το χάσμα μεταξύ φαντασιώσεως και ιστορίας είναι αγεφύρωτο.Ο Ορθόδοξος Χριστιανός ξέρει πολύ καλά, ότι κάθε μορφή ειδωλολατρίας είναι μορφή δαιμονολατρίας (Ψαλμ. 95, 5. 1 Κορ. 10, 20. 2 Κορ. 6, 16. 1 Ιωαν. 5, 21).
 
ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ

Κυριακή 16 Ιουλίου 2023

ΠΩΣ ΖΟΥΝ ΟΙ ΨΥΧΕΣ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ

 

ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ- Η ΖΩΗ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ

 

ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ


ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΗΣ ΚΡΟΣΤΑΝΔΗΣ: ΓΙΑΤΙ ΜΝΗΜΟΝΕΥΟΥΜΕ ΟΝΟΜΑΤΑ ΣΤΙΣ ΠΡΟΣΕΥΧΕΣ ΜΑΣ;


 Γιατί μνημονεύουμε ονόματα στις προσευχές μας; 

Ο Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης απαντά στο ερώτημα γιατί μνημονεύουμε τα ονόματα στις προσευχές.
 
Μερικοί ρωτούν γιατί μνημονεύουμε τα ονόματα των κεκοιμημένων και των ζώντων στις προσευχές που κάνουμε γι’ αυτούς.
Ο Θεός σαν παντογνώστης που είναι, δεν ξέρει τα ονόματά τους και τις ανάγκες τους;
Όμως αυτοί που μιλούν και σκέπτονται έτσι, ξεχνούν ότι την προσευχή δεν την κάνομε για ενημέρωση του Θεού. Φυσικά ο Θεός δεν έχει ανάγκη τέτοιας ενημερώσεως. Άλλη είναι η σημασία αυτής της προσευχής.
Προσευχόμεθα υπέρ των ζώντων και των μεταστάντων και τους μνημονεύουμε με τα ονόματά τους, για να δείξουμε, ότι τους αγαπάμε με όλη μας την καρδιά.
Γιατί δεν είμαστε απλώς συγγενείς ή φίλοι ή γνωστοί, αλλά «αλλήλων μέλη». Μέλη της Μιάς Εκκλησίας, του Ενός Μυστικού Σώματος του Χριστού.
Υπάρχει τεράστια διαφορά ανάμεσα στη μηχανική και απαθή μνημόνευση των ονομάτων και στην ολοκάρδια προσευχή. Το ένα απέχει από τον άλλο, όσο ο ουρανός από τη γη.
Η προσευχή πρέπει να είναι ειλικρινής εκδήλωση αγάπης. Η αγάπη είναι η πρώτη και μεγάλη εντολή. Γι’ αυτό ο Θεός τη δέχεται. Και γι’ αυτό την περιμένει! Η αγάπη για τους ζώντες και κεκοιμημένους αδελφούς μας είναι χρέος.
Το πρώτο από όλα. Κάθε λέξη στην προσευχή, κάθε λέξη που πηγάζει από τα βάθη της καρδιάς, έχει πολλή δύναμη: «Πολύ ισχύει δέησις δικαίου ενεργουμένη», λέγει η Αγία Γραφή.
Και αν έχει τόση μεγάλη σημασία η μνημόνευση των ονομάτων ζώντων και κεκοιμημένων σε οποιαδήποτε προσευχή, πόσο μεγαλύτερη σημασία και αξία έχει, όταν μνημονεύονται τα ονόματα στην ιερότερη προσευχή, στη Θεία Λειτουργία;
Στη Θεία Λειτουργία ο ιερέας επισφραγίζει τη μνημόνευση των ονομάτων ζώντων και κεκοιμημένων με τα λόγια «Απόπλυνον, Κύριε, τα αμαρτήματα των ενθάδε μνημονευθέντων δούλων Σου τω αίματί Σου τω αγίω».
 
ΔΟΓΜΑ

Η ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΠΑΪΣΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΦΡΩΣΗ

 
Η άποψη του Οσίου Παϊσίου για την αποτέφρωση
 
- Γέροντα, σκέφτονται να αρχίσουν να καίνε τους νεκρούς για λόγους υγιεινής και για εξοικονόμηση χώρου.
 
- Για λόγους υγιεινής; 
Ακούς κουβέντα! Δεν ντρέπονται που το λένε; Όλη την ατμόσφαιρα την έχουν μολύνει, τα οστά τους πείραξαν; Τα οστά στο κάτω - κάτω είναι και πλυμένα! 
Και για εξοικονόμηση χώρου;
Ολόκληρη Ελλάδα με τόσα ρουμάνια και δεν βρίσκουν χώρο; Έβαλα τις φωνές σε έναν καθηγητή του Πανεπιστημίου γι' αυτό το θέμα. Πώς για τα σκουπίδια βρίσκουν τόσο τόπο και για τα οστά που είναι ιερά δεν βρίσκουν; Χάθηκε ο τόπος; Και πόσα οστά Αγίων μπορεί να είναι ανάμεσα σ' αυτά! Το σκέφτονται αυτό;
Στην Ευρώπη καίνε τους νεκρούς, όχι γιατί δεν υπάρχει χώρος να τους θάψουν, αλλά γιατί το θεωρούν πρόοδο. 
Δεν ανοίγουν κανένα δάσος, για να κάνουν χώρο, αλλά καίνε τους νεκρούς, τους κάνουν σκόνη, για να ανοίξουν χώρο... Βάζουν την σκόνη σε ένα τόσο δά κουτάκι για περισσότερη ευκολία και αυτό το θεωρούν πρόοδο. 
Τους καίνε τους νεκρούς, γιατί θέλουν οι μηδενιστές να τα διαλύσουν όλα, ακόμα και τον άνθρωπο. 
Να μη μείνει τίποτε που να θυμίζει στους ανθρώπους τους γονείς, τους παππούδες, την ζωή των προγόνων τους. 
Να ξεκόψουν τους ανθρώπους από την παράδοσή τους. 
Να τους κάνουν να ξεχάσουν την άλλη ζωή και να τους δέσουν σ' αυτή.
 
- Λένε όμως, Γέροντα, ότι έχει δημιουργηθεί θέμα σε ορισμένους Δήμους της Αθήνας για το που θα θάβουν τους νεκρούς.
 
- Τόσος τόπος υπάρχει! Χάθηκε λίγο μέρος; 
Ένα σωρό εκτάσεις υπάρχουν έξω από την Αθήνα και είναι του Δημοσίου. Εγώ ξέρω μεγάλους που έχουν ένα σωρό εκτάσεις εκεί πέρα. Δεν μπορούν να κάνουν εκεί ένα νεκροταφείο; 
Και μετά οι περισσότεροι είναι από τις επαρχίες. Γιατί δεν τους πάνε στον τόπο τους; Να πάνε να τον θάψουν τον καθένα στον τόπο του. Εκεί δεν θα έχουν και έξοδα πολλά, μόνο για την μεταφορά. Να πούνε ότι όσοι είναι από τις επαρχίες και ήλθαν τώρα τελευταία στην Αθήνα, όταν πεθαίνουν, να θάβονται στην επαρχία. Και είναι και καλύτερα. 
Γι' αυτούς που είναι τρεις γενεές στην Αθήνα, να βρουν μία λύση εκεί. Ύστερα, μετά την εκταφή να κάνουν λάκκους πιο βαθείς και εκεί να βάζουν τα οστά. Δύσκολο είναι; Εδώ κατεβαίνουν τόσο βαθιά μέσα στην γη, για να βγάλουν πετροκάρβουνα. Ας κάνουν για τα οστά μία μεγάλη δεξαμενή και να τα έχουν όλα μαζεμένα.
Έλειψε τελείως ο σεβασμός. 
Και βλέπεις τώρα τί γίνεται! Πετάνε και τους γονείς στα γηροκομεία. Παλιά και τα βόδια ακόμη τα γηροκομούσαν, δεν τα έσφαζαν, γιατί έλεγαν: «Φάγαμε ψωμί από αυτά».
Και τί σεβασμό είχαν στους νεκρούς! 
Θυμάμαι με τί κίνδυνο πηγαίναμε να τους θάψουμε στον πόλεμο! Καλά, ο παπάς ήταν υποχρεωμένος να πάει, αλλά και αυτοί που τους μετέφεραν μέσα στα χιόνια, μέσα στην παγωνιά, και από πάνω να πέφτουν ριπές συνέχεια! 
Το 1945, στον ανταρτοπόλεμο, πριν πάω στρατιώτης, με τον νεωκόρο κουβαλούσα τους νεκρούς. Μπροστά πήγαινε με το θυμιατό ο παπάς. Μόλις σφύριζε βλήμα, πέφταμε κάτω. Άντε μετά να σηκωθούμε. Μόλις ακούγαμε άλλο, πέφταμε πάλι κάτω. Αργότερα στον στρατό, στον πόλεμο, ξυπόλυτοι ήμασταν μέσα στα χιόνια και μας είπαν να πάμε να πάρουμε, αν θέλουμε, αρβύλες από τους νεκρούς. Κανένας δεν κουνήθηκε. Αχ, πάνε εκείνα τα καλά τα χρόνια!
Το κακό είναι ότι δεν φωνάζουν μερικοί που έχουν κάποια θέση, αλλά συμφωνούν. 
Η Εκκλησία, από την στιγμή που παρουσιάστηκε αυτό το πρόβλημα, πρέπει να πάρει θέση, για να λυθεί. Γιατί έτσι αφήνει στους κοσμικούς να χειρίζονται πνευματικά θέματα και να λένε ό,τι θέλουν. Είναι ασέβεια αυτό. Πώς να έχει την ευλογία από τον Θεό ο κόσμος σήμερα; Ά, χαμένα πράγματα! Πάνε σιγά-σιγά τον άνθρωπο να τον εξευτελίσουν. Άχ, γι' αυτό θα βρεθεί πολύς τόπος τώρα!... Θα βρεθεί πάρα πολύς τόπος...
 
(Λόγοι τόμος Α΄, σελ. 136-138) 

ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΜΗΝΥΜΑΤΩΝ

Σάββατο 15 Ιουλίου 2023

ΑΓΙΟΣ ΙΟΥΣΤΙΝΟΣ ΠΟΠΟΒΙΤΣ: Ο ΧΡΟΝΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ!

 Ο χρόνος της ζωής μας
Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς
 
Οι χριστιανοί ζουν «εν σοφία», εάν ζουν κατά το Ευαγγέλιο του Κυρίου Ιησού Χριστού, ο Οποίος είναι «η σοφία του Θεού» (A’ Κορ. 1. 24, 30). Έξω απ’ Αυτόν υπάρχει «η των αφρόνων ανθρώπων αγνωσία» (Α’ Πέτρ. 2. 15). Οτιδήποτε δεν είναι από το Χριστό, ο Οποίος είναι η μόνη και αληθινή και αιώνια σοφία, πράγματι είναι και μωρία και ανοησία. Και οι άνθρωποι γίνονται ανόητοι και παράφρονες από την αμαρτία και τα πάθη. Στην ουσία της η αμαρτία είναι η κύρια παραφροσύνη της ανθρώπινης ψυχής. Η φιλαμαρτησία είναι πάντοτε παραφροσύνη της ψυχής εμπρός στο Θεό. Μόνο η αγάπη για το Χριστό γεμίζει την ανθρώπινη ψυχή με την ένθεη σοφία.
 
Μόνο όταν ζουν «εν σοφία» οι άνθρωποι επωφελούνται το χρόνο της ζωής τους που τους δόθηκε από το Θεό, «τον καιρόν εξαγοραζόμενοι». Με την αμαρτία και τα πάθη σκορπίζουμε το θεόσδοτο χρόνο, τον παραδίνουμε στο θάνατο και στην παραφροσύνη του κακού. Ο χρόνος της ζωής μας μάς έχει δοθεί για να κερδίσουμε την αθανασία και την αιώνια ζωή. Αλλά μόνο ζώντας «εν σοφία», δηλαδή με το Χριστό, «εξαγοράζομεν» το χρόνο μας, που έχει και αυτός δημιουργηθεί από το Θεό Λόγο και για χάρη του Θεού Λόγου (πρβλ. Ιω. 1. 3. Κολ. 1. 16). Η λογικότητα του χρόνου συνίσταται στο να υπηρετεί το Θεό Λόγο, τον Κύριο Ιησού Χριστό, να οδηγεί και να παραδίνει σ’ Αυτόν καθετί που έχει και φέρνει μέσα του. Ο χρόνος μάς έχει δοθεί, για να τον μεταβάλλουμε σε αιωνιότητα ζώντας «εν σοφία», δηλαδή εν Χριστώ και διά του Χριστού. Με τη λογικότητά του ο χρόνος εισήλθε στο θεανθρώπινο σώμα του Χριστού, στην Εκκλησία, και εκεί βρήκε την αιώνια καταξίωσή του και τη θεία του πραγμάτωση. Διαμέσου των αγίων μυστηρίων και των αγίων αρετών στο χώρο της Εκκλησίας ο χρόνος μεταβάλλεται σε αιωνιότητα. Διότι η Εκκλησία είναι το θαυματουργό θείο εργαστήριο στο οποίο το χρονικό μεταβάλλεται σε αιώνιο, το θνητό σε αθάνατο και το πεπερασμένο σε άφθαρτο.
 
Στην ενότητα της πίστεως και της επιγνώσεως του Χριστού ερχόμαστε μόνο με την «κοινωνία συν πάσι τοις αγίοις», μόνο με την καθολική ζωή «συν πάσι τοις αγίοις», με την υπέρτατη χειραγωγία των αγίων Αποστόλων, Προφητών, Ευαγγελιστών, Πατέρων, Ποιμένων και Διδασκάλων. Και αυτούς τους οδηγεί και τους χειραγωγεί το Πανάγιο Πνεύμα, από την Πεντηκοστή και πέρα διαμέσου των αιώνων μέχρι τη Δευτέρα Παρουσία. Εν τω Αγίω Πνεύματι και από Αυτό υπάρχει και η ενότητα της πίστεως και η επίγνωση «του Υιού του Θεού», του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Κάθε ειλικρινής και αληθινή πίστη στο Χριστό και επίγνωση του Χριστού δίνεται από το Πνεύμα της Αληθείας, το Οποίο μας οδηγεί εις «πάσαν την αλήθειαν» τη μόνη και μοναδική (Πρβλ. Ιω. 16, 13′ 15, 26′ 14, 26). Το Άγιο Πνεύμα ενώνει την αίσθησή μας με την καθολική καρδιά της Εκκλησίας και την επίγνωσή μας του Χριστού με την καθολική επίγνωση που έχει η Εκκλησία για το Χριστό. Το σώμα της Εκκλησίας είναι ένα και έχει «μίαν καρδίαν» (Πράξ. 4, 32). Σ’ αυτή τη μία καθολική καρδιά της Εκκλησίας —τη μία καθολική ψυχή της Εκκλησίας — εισερχόμαστε και ενωνόμαστε με τους Αγίους με την ενέργεια της χάρης του Αγίου Πνεύματος, και μάλιστα ταπεινώνοντας το νου μας εμπρός στον άγιο καθολικό νου της Εκκλησίας, το πνεύμα μας εμπρός στο Άγιο Πνεύμα της Εκκλησίας. Και έτσι αποκτούμε μέσα μας την άφθαρτη αίσθηση και επίγνωση, ότι είμαστε κοντά σε όλους τους αγίους Αποστόλους, Προφήτες και Δικαίους, ότι έχουμε μία και την ίδια πίστη «εν Χριστώ Ιησού». Την ίδια πίστη και την ίδια επίγνωση εν Κυρίω.
 
Η χριστιανική ζωή, η ζωή εν Χριστώ, στην Εκκλησία Του, είναι καινή ζωή και καινός τρόπος ζωής: όλος ο άνθρωπος ζει διά του Θεού και εν τω Θεώ. Πράγματι, αυτή είναι αιώνια ανθρώπινη ζωή, ζωή θεία, τέλεια, που έχει αναρίθμητες βαθμίδες. Εδώ ο άνθρωπος γνωρίζει το Θεό και την αλήθεια του Θεού και ζει εν αυτή και γι’ αυτήν. Εδώ ο άνθρωπος γνωρίζει τον εαυτό του και πολιτεύεται ως ύπαρξη θεοειδής, αθάνατη και αιώνια. Σε αντίθεση βρίσκεται η άθεη ζωή, η ζωή έξω από το Χριστό και το χριστιανισμό. Όλη ρέει «εν ματαιότητι του νοός» του ανθρώπινου. Όσοι δεν γνωρίζουν το Θεό, αναζητούν τη ζωή και όλες τις δυνάμεις της από το δικό τους και με το δικό τους νου τον ανθρώπινο. Αλλά ο ανθρώπινος νους δεν περιέχει «εν εαυτώ» ούτε την πανγνωσία ούτε την υπερ-δύναμη, για να μπορέσει να εφοδιάσει τον άνθρωπο με αυτές τις αλήθειες και με αυτές τις δυνάμεις, που του είναι απαραίτητες για μια γνήσια ζωή «εν δικαιοσύνη και αληθεία και αγαθότητι»· και πολύ λιγότερο για μια αθάνατη και αιώνια ζωή. Ο ανθρώπινος νους περιέχει μέσα του λογισμούς, νοήματα, ιδέες. Αλλά αυτά είναι σκιές και φαντάσματα, ώσπου να πληρωθούν με το Θεό και τη θεία Αλήθεια.
 
Μακριά από τη ζωή με τον Θεό παντού είναι θάνατος, λήθαργος, θνητότητα, σκοτάδι. Γι’ αυτό υπάρχει και η αδράνεια της διάνοιας για κάθε υγιή δράση. Η διάνοια χωρίς τον Θεό ψυχορραγεί, θανατώνεται και πεθαίνει. Και έρχεται η «πώρωσις της καρδίας» στους άθεους. Καρδιά στην οποία δεν υπάρχει Θεός είναι σαν την πέτρα· δεν αισθάνεται τίποτε όπως πρέπει, ούτε όσο πρέπει. Όλη η αίσθηση του ανθρώπου έχει στεγνώσει ολοκληρωτικά, είναι ρηχή, μυωπική, φοβισμένη και ανάπηρη. Και στην «εσκοτισμένην» διάνοια των αθέων όλες οι σκέψεις στεγνώνουν και απομένουν χωρίς ζωή και ψυχή και δύναμη. Μόνο με την εν Θεώ πολιτεία «ζωούται» η καρδιά με την αληθινή ζωή και γίνεται θείο εργαστήριο, το οποίο αδιάκοπα παράγει αθάνατα αισθήματα, άγια, καθαρά, και αισθάνεται και διαισθάνεται την αλήθεια του Θεού και για τους ανθρώπους και για τα πράγματα.
 
(Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς, “Οδός Θεογνωσίας”, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 1985, σσ. 308-310, 291, 292, 293)

ΑΡΧΙΜ. ΠΑΥΛΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΠΟΡΤΕΣ ΤΩΝ ΣΠΙΤΙΩΝ ΚΡΥΒΕΤΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ!

 Πίσω από τις κλειστές πόρτες των σπιτιών
κρύβεται η αλήθεια της ζωής μας.
Αρχιμ. Παύλος Παπαδόπουλος

Το ποιοι πραγματικά είμαστε φαίνεται πίσω από την πόρτα του σπιτιού μας. Πολλές φορές η ευλάβεια, η ταπείνωση, η απλότητα, η σιωπή, η ευγένεια είναι σχήματα επίπλαστα. Μοιάζει η αρετή μας σαν ένα ένδυμα που φοράμε αφού βγούμε έξω από το σπίτι μας. 
Ντυνόμαστε το χαμόγελο, κάνουμε τα μαλλιά μας κότσο, χαμηλώνουμε τον τόνο της φωνής μας, ηρεμούμε τα χαρακτηριστικά του προσώπου μας. Και αρχίζει το θέατρο της ευσέβειας, αρχίζει η κωμωδία της χριστιανικής ζωής μας, η τραγωδία των επίπλαστων σχέσεών μας. 

Εάν με τους ανθρώπους μας –μέσα στο σπίτι μας- δεν ζούμε τον παράδεισο, τότε τίποτα δεν έχουμε καταφέρει. Η συμπεριφορά μας μέσα στο σπίτι, με τους οικείους μας, δείχνει την πνευματική μας κατάσταση.

Ξέρετε, με τους ανθρώπους έξω από το σπίτι μας μπορεί να είμαστε οι πιο γλυκείς άνθρωποι ενώ μέσα στο σπίτι να είμαστε δικτάτορες, κατηφείς. Έξω από το σπίτι απλοί και καταδεχτικοί, μέσα στο σπίτι ιδιότροποι. Όλα για τους “έξω”; Ποιο το νόημα; Και γίνεται η ζωή μας τόσο μπερδεμένη που δεν ξέρουμε πλέον ποιοι είμαστε. Είμαστε οι θεατρίνοι του έξω ή οι μίζεροι του σπιτιού μας; Έχουμε χάσει κάθε αίσθηση πραγματικού και πλαστού.

Εάν δεν κάνουμε το σπίτι μας χώρο συγχώρεσης, κατανόησης, αποδοχής, συγκατάβασης τότε το “έξω” θα παραμένει πάντα ένας χώρος θεάτρου. Όλοι μας έχουμε πέσει σ’ αυτήν την παγίδα, να απαξιώνουμε τους ανθρώπους μας (του σπιτιού μας) και να δίνουμε υπεραξία σε ανθρώπους έξω από το σπίτι μας. Και όλα αυτά για λίγο χειροκρότημα. Συνθηκολογήσαμε με την αποτυχία μας και αντί να την αντιμετωπίσουμε νομίζουμε ότι η λύση είναι εμπαίζουμε τους συνανθρώπους μας, λες και είναι θεατές σε κάποιο θεατρικό έργο. Άλλες φορές πασχίζουμε να φαίνεται το σπίτι μας εξωτερικά περιποιημένο, όμορφο, φρεσκοβαμμένο αλλά μέσα το αφήνουμε στο έλεος του εγώ μας.

Πίσω από την κλειστή πόρτα του σπιτιού μας φαίνεται ποιοι είμαστε τελικά. Τότε που τα φώτα του κόσμου σβήσουν και θα μείνουμε με τους ανθρώπους μας, αυτούς που λέμε ότι αγαπούμε. Δεν θέλει πολλά για να γίνει ξανά παράδεισος το σπιτικό μας. Ένα χάδι που μέχρι τώρα δεν είχε δοθεί, ένας καλός λόγος που μέχρι τώρα τσιγκουνεύτηκε, ένα χαμόγελο που μέχρι τώρα περίμενε, ένα φιλί που μέχρι τώρα ήταν ένα ξερό “τα λέμε”.

Η ευτυχία έρχεται με το πώς θα τοποθετηθούμε στις καθημερινές καταστάσεις κυρίως μέσα στο σπιτικό μας κι έπειτα και έξω από αυτό. Πνευματική ζωή δεν είναι να πηγαίνουμε κάθε Κυριακή στο Ναό ντυμένοι τα καλά μας. Πνευματική ζωή είναι να βιώνεται το σπιτικό μας ως η κατ’ οίκον Εκκλησία, όπου κυριαρχεί η αλληλοπεριχώρηση και η ελευθερία ως απόρροια της εμπιστοσύνης.
 
Ας κάνουμε το σπιτικό μας μια γεύση παραδείσου και όχι μια αίσθηση φυλακής. Όλοι φέρουμε ευθύνη γι’ αυτό. Τουλάχιστον, όσο πασχίζουμε να φαινόμαστε στους “έξω” καλοί, να προσπαθούμε να είμαστε με τους ανθρώπους μας. Ο παράδεισος φαίνεται κάπου εκεί…μέσα από την κλειδαρότρυπα ενός σπιτιού που παρά τα προβλήματα που έχει, υπάρχει μέσα του ομόνοια, μετάνοια, ειρήνη και αγάπη εν Χριστώ. Εκεί όπου υπάρχει ο έρωτας για ζωή…
 
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΣ

Παρασκευή 14 Ιουλίου 2023

ΓΕΡΩΝ ΕΦΡΑΙΜ ΣΚΗΤΗΣ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΑ: ΕΣΥ ΘΥΣΙΑΖΕΙΣ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΑ ΖΩΗ, ΓΙΑ ΝΑ ΧΑΡΕΙΣ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΑΙΡΗ!

 Γέροντας Εφραίμ Σκήτης Αγίου Ανδρέα
Εσύ θυσιάζεις την αιώνια ζωή, για να χαρείς την πρόσκαιρη
 
Κάποιος άπιστος συναντήθηκε κάποτε με έναν πάμφτωχο ερημίτη καλόγερο.
Και του λέει ο άπιστος:
– Θαυμάζω γέροντα την μεγάλη άσκηση και θυσία που κάνεις! Θυσιάζεις όλη σου τη ζωή στο Θεό, που είναι αμφίβολο αν υπάρχει ή δεν υπάρχει…
 
Ο ασκητής μειδίασε και του είπε:
– Και εγώ παιδάκι μου θαυμάζω την δική σου άσκηση και θυσία, που είναι πολύ μεγαλύτερη από την δική μου!…
 
– Είναι δυνατόν; είπε με απορία άπιστος. Ποια θυσία κάνω εγώ, που είναι μεγαλύτερη από την δική σου;
 
– Εγώ παιδάκι μου θυσιάζω την πρόσκαιρη ζωή, για να κερδίσω την αιώνια. Ενώ εσύ θυσιάζεις την αιώνια ζωή, για να χαρείς την πρόσκαιρη. Ποιος λοιπόν από τους δυο μας, κάνει μεγαλύτερη θυσία;…
 
Ο άπιστος προβληματίστηκε. Σκέφτηκε: και αν πράγματι μία τοις χιλίοις, υπάρχει άλλη ζωή, τί θα απογίνω; Αυτό έγινε αιτία να έρθει "εις εαυτόν" και σιγά – σιγά με τη διακριτική καθοδήγηση του ασκητή, άλλαξε τρόπο ζωής και μετανόησε.
 
https://simeiakairwn.wordpress.com