ΑΝ ΒΙΑΖΕΣΑΙ ΝΑ ΔΕΙΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ, ΑΡΧΙΣΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ. ΕΙΝΑΙ Ο ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟΣ ΔΡΟΜΟΣ.

Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2016

ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΣΠΑΝΟΥΔΑΚΗΣ: ΣΗΜΕΡΑ Ή ΠΑΙΡΝΕΙΣ ΤΑ ΟΠΛΑ Ή ΓΟΝΑΤΙΖΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΥΧΕΣΑΙ!

Το Σάββατο 1η Οκτωβρίου ο μουσικοσυνθέτης βρεθηκε κάτω από την Ακρόπολη για μια συναυλία-κάλεσμα, για Μια προσευχή για την Ελλάδα, όπως είναι ο τίτλος της μουσικής του παράστασης

Ο Σταμάτης Σπανουδάκης μιλά στο in για το περιεχόμενο και το νόημα της παράστασης αυτής, μιας συναυλίας που ήθελε να κάνει από καιρό, όπως ο ίδιος σημειώνει.

«Αυτή θα ‘ναι μία συναυλία, που από καιρό ήθελα να κάνω. Υπάρχουν κομμάτια μου που αγαπώ, αλλά ποτέ δεν έπαιξα ζωντανά. Θα ακουστούν με τον καλύτερο τρόπο και στον καλύτερο τόπο. Ο τίτλος «Μια προσευχή για την Ελλάδα», αλλά και η διάθεσή μου να είναι η μέρα αυτή ένα κάλεσμα ή μια επίκληση σ' Αυτόν πού όλα τα ελέγχει, με πάει μουσικά αλλού. Πιο μυστικά, πιο «Βυζαντινά», πιο τρυφερά και με πυξίδα που δείχνει στη γλυκιά προσευχή όλων μας. Ο Θεός δεν κοιτάζει τίποτα άλλο παρά μονάχα τις καρδιές μας. Ας είναι, λοιπόν, η δική μου και η δική σας κοντά Του εκείνη τη μέρα, με τη βοήθεια της μουσικής και των αγγέλων».

Την 1η Οκτωβρίου επιστρέφετε στη σκηνή του Ηρωδείου, προσκαλώντας το κοινό σε Μια προσευχή για την Ελλάδα, όπως είναι ο τίτλος της συναυλίας. Ποιο είναι το νόημα που κρύβεται πίσω από αυτόν, είναι μια επίκληση, μια προσευχή για την... «ηλιοποτισμένη» χώρα μας;

«Είχα πει: "σήμερα, ή παίρνεις τα όπλα, ή γονατίζεις και προσεύχεσαι". Είδαμε αυτά τα χρόνια ότι ο "εχθρός" αλλάζει συνέχεια πρόσωπα και ιδεολογίες. Εναντίον ποιου να πολεμήσεις; Σε ποιόν πολιτικό ή κόμμα να πιστέψεις; Σε ποιόν "φίλο" να βασιστείς; Ματαιότης, ματαιοτήτων. Παντού λόγια και ιδέες (ιδεολογίες δηλαδή) και μηδέν εις το ουσιαστικόν και εθνικόν πηλίκον.

»Για μένα, λοιπόν, και με τη λογική αλλά και με την πίστη μου, κυρίως η προσευχή, η επαφή με τον Χριστό και ο εσωτερικός αγώνας, πια, είναι η μόνη λύση. Το "νόημα", λοιπόν, της συναυλίας, είναι ακριβώς αυτό: «Μια προσευχή για την Ελλάδα». Για μένα και για όποιον θέλει και συμφωνεί. Όπως η πίστη δεν επιβάλλεται, έτσι, βεβαίως, ούτε οι τίτλοι συναυλιών και οι γνώμες των καλλιτεχνών. Όποιος θέλει, συμμετέχει, συμφωνεί και επαυξάνει».

Αναλογιζόμενοι τη συμβολική έννοια του τίτλου της συναυλίας σε συνάρτηση με την κατάσταση της πατρίδας μας και του λαού της, θα φτάναμε στο συμπέρασμα ότι προσευχόμαστε για ένα θαύμα πλέον που θα φέρει τη σωτηρία της «ασθενούς» Ελλάδας;
«Εμένα ρωτάτε και εγώ απαντώ. Ναι Αμήν και Ναι. Η Ελλάδα «ασθενεί» κυρίως στο πνεύμα της. Δευτερευόντως, στο σώμα της. Πνευματικός, λοιπόν, πρέπει να είναι και ο αγώνας και το γιατρικό. Χάσαμε την πίστη στον Χριστό, στην αδιάλειπτη συνέχεια και συνέπεια της ιστορίας μας και σε όσα μάς ένωναν. Γίναμε κακώς εννοούμενοι «προοδευτικοί», «Ευρωπαίοι», άνθρωποι της λογικής και όχι της ιερής τρέλας, της υπέρλογης πίστης και της άνευ όρων παλικαριάς. Και σαν τέτοιοι πληρώνουμε το οικονομικό τίμημα. Το πνευματικό τίμημα, που είναι και κατά τι ακριβότερο, αρνούμεθα να το δεχτούμε, πόσο μάλλον να το πληρώσουμε. Κρίμα, γιατί είναι το μόνο που έχει πραγματικό αποτέλεσμα».

Αντιλαμβανόμαστε ότι θα είναι μια ιδιαίτερη και τρυφερή βραδιά αυτή της 1ης Οκτωβρίου κάτω από τον Ακρόπολη, σε ένα χώρο μαγικό. Τι θα περιλαμβάνει αυτή η «Προσευχή» που θα λάβει χώρα στο Ηρώδειο;
«Μουσικές και στίχους που έχω κατά καιρούς γράψει για τον Χριστό, την Ελλάδα, τους αγαπημένους μου ήρωες. Βοηθούμενος από το κλαρίνο του Θανάση Βασιλόπουλου, το βιολί του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, την ορχήστρα εγχόρδων «Τάμαλο», την ροκ μπάντα μου, τις φωνές των πρωτοψαλτών Κώστα και Γιώργου Μπιλάλη, των «Άνεμος», την τετράφωνη χορωδία «Μελωδοι», αλλά και την παιδική του Σπύρου Λάμπρου».

Ως άνθρωπος έχετε μια ιδιαίτερη σχέση με τη χριστιανική θρησκεία και επικαλείστε σχεδόν σε κάθε κουβέντα και έργο σας το Θεό...
«Τον Χριστό πάντα επικαλούμαι, γιατί αυτός είναι το σημείον το αμφιλεγόμενον, αλλά και ο αληθινός Θεός. Η «θρησκεία» έπεται και υπάρχει μόνον αν ο Χριστός είναι αυτός που είπε, πράγμα για το οποίο και εσταυρώθη. Αλλά και ανεστήθη. Η σχέση μου είναι σχέση μικρού παιδιού, που, με αδέξια μπουσουλίσματα και βηματάκια, απλώνει τα χέρια του να αγγίξει το όνειρο, τον πατέρα, την αγάπη, την αληθινή ζωή. Καμιά φορά τα καταφέρνει για λίγο, μόνο λίγο. Στα πνευματικά θέματα όμως "είναι πολύ το λίγο"».

Οι κρίσιμες στιγμές που ζούμε δεν είναι μόνο φαινόμενο ελληνικό, αρκεί μια ματιά στα όσα συμβαίνουν γύρω μας. Πώς θα χαρακτηρίζατε τις εποχές που ζούμε και τις μέρες που έρχονται;
«Αποκαλυπτικές. Δεν θα σας μιλήσω για προφητείες γερόντων (αλήθεια, όμως, σκεφτείτε πόσους Αγίους γέννησε η χώρα μας αυτόν τον αιώνα), αλλά για προφητείες που υπάρχουν για τους "τελευταίους καιρούς" στην ίδια την Βίβλο. Ένα ανοιχτό μυαλό, που πραγματικά ψάχνει, θα βρει όλα όσα συμβαίνουν, εκεί. Το "ευχάριστο" είναι ότι όλα αυτά γίνονται με έναν τελικό σκοπό, ετοιμασμένο από κάποιον που μας αγαπάει. Πάλι όμως προσκρούουμε στην πίστη, στο θαύμα».

Επιστρέφοντας στην «Ηλιοποτισμένη», το πρόσφατο δισκογραφικό έργο σας, το ερώτημά μου είναι τι είναι για εσάς η Ελλάδα;
«Ελλάδα είναι η μητέρα μου. Πατρίδα είναι ο πατέρας μου και Χριστός είναι ο φίλος κι αδελφός μου».

Υπάρχει συλλογικός στόχος πιστεύετε; Και επίσης, εσείς ποια Ελλάδα οραματίζεστε;
«Δεν υπάρχει. Και δεν θα υπάρξει ποτέ, Αυτό μας δείχνει και η ιστορία μας και η πίστη μας. Πάντα ο Ένας οδηγούσε και οι πολλοί ακολουθούσαν. Σήμερα ανθρωπίνως αυτός ο ένας είναι απών. Ο όντως Ένας, όμως, είναι αιώνια παρών και περιμένει με ανοιχτά χέρια. Την Ελλάδα που τον ακολουθεί, οραματίζομαι».

Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2016

ΠΕΡΙ ΝΗΣΤΕΙΑΣ, ΑΓΓΕΛΩΝ, ΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ

Αποστάγματα σοφίας, χρήσιμα για όλους μας, από μεγάλες μορφές της ορθόδοξης πίστης

«Μη νομίσεις ότι μόνον οι άγιοι μεσολαβούν για μας, αλλά και οι άγγελοι παρακαλούν τον Θεό στις θλίψεις μας». Άγ. Ιωάννης Χρυσόστομος

«Όταν χάσει την ταπείνωση η ψυχή, χάνει συγχρόνως και τη χάρη και την αγάπη για τον Θεό και τότε σβήνει η φλογερή προσευχή». Άγ. Σιλουανός ο Αθωνίτης

«Να συνηθίζεις να αυτοκατακρίνεσαι, μήπως τυχόν διέπραξες κάποιο αμάρτημα με τον λογισμό σου, μήπως η γλώσσα έτρεξε πριν από τον νου ή γλίστρησε σε λόγο άτοπο, μήπως και χωρίς να το θέλεις έπραξες αμαρτία». Μ. Βασίλειος

«Η νηστεία μάς εξομοιώνει με τους αγγέλους, μας κάνει συγκάτοικους με τους αγίους, φρονηματίζει τη ζωή μας». Μ. Βασίλειος

«Να χαίρεσαι στις θλίψεις σου, να πλουτίζεις στη φτώχεια σου, να παρηγορείσαι στις ασθένειές σου». Άγ. Νικόδημος ο Αγιορείτης

«Όσο μεγαλύτερες είναι οι ευεργεσίες που πήραμε, τόσο βαρύτερα και σκληρότερα τιμωρούμαστε, όταν αποδειχθούμε ανάξιοι της ευεργεσίας». Άγ. Ιωάννης Χρυσόστομος

«Ας απομακρύνουμε από το στόμα μας κοροϊδίες και βρισιές και αισχρολογίες και κακολογίες, καθώς και την κακή συνήθεια των όρκων». Άγ. Ιωάννης Χρυσόστομος

«Το άγχος καταπολεμείται με την εμπιστοσύνη στην πρόνοια του Θεού και τον καλόν αγώνα». Άγ. Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης

«Ούτε να έχεις μεγάλο θάρρος, ούτε να απελπίζεσαι υπερβολικά. Το πρώτο σε εξασθενεί, το δεύτερο σε ρίχνει κάτω». Άγ. Γρηγόριος Θεολόγος

«Τίποτα δεν χαρακτηρίζει τόσο πολύ τον Χριστιανό όσο το να είναι ειρηνοποιός, γιατί ο Κύριος μας υποσχέθηκε και την ανταμοιβή μας για αυτό». Μ. Βασίλειος

«Η σιωπή είναι μεγάλο δυναμωτικό του αόρατου πολέμου και μια βέβαια ελπίδα νίκης». Άγ. Νικόδημος ο Αγιορείτης

«Όσοι ξέπεσαν από την αρετή πασχίζουν να παρασύρουν και τους άλλους, για να μην είναι μόνοι τους στην ασχημοσύνη». Άγ. Εφραίμ ο Σύρος

«Ο Θεός επιτρέπει, σύμφωνα με το σχέδιό Του, να δοκιμαστεί ο καθένας με διάφορες θλίψεις, για να φανερωθούν εκείνοι που Τον αγαπούν». Άγ. Εφραίμ ο Σύρος

«Οι άνθρωποι όσο πλησιάζουν τον Θεό, πλησιάζουν ο ένας τον άλλον. Και πάλι όσο πλησιάζουν ο ένας τον άλλον, τόσο πλησιάζουν και τον Θεό». Αββάς Δωρόθεος

«Πέφτουμε σε μεγάλες αμαρτίες, γιατί δεν φροντίσαμε όσο πρέπει για να κόψουμε τα μικρότερα ελαττώματά μας». Άγ. Ιωάννης Χρυσόστομος

«Πρέπει κανείς να φροντίζει να μένει μαζί ή τουλάχιστον να συνομιλεί συχνά με ανθρώπους που έχουν πνευματική γνώση». Άγ. Μάρκος ο Ασκητής

«Η χαρά του Θεού δεν γεννιέται σε οποιαδήποτε ψυχή, αλλά εάν κάποιος έκλαψε πολύ για την αμαρτία του». Μ. Βασίλειος

«Κανένας δεν μπορεί να γνωρίσει την αδυναμία του, αν δεν πέσει σε σωματικούς πειρασμούς. Τότε προσεύχεται και συντρίβεται και ταπεινώνεται». Άγ. Ισαάκ ο Σύρος

«Πήγαινε κοντά στους δίκαιους και διά μέσου αυτών θα πλησιάσεις τον Θεό. Να συναναστρέφεται αυτούς που έχουν ταπείνωση και θα μάθεις τους τρόπους τους». Άγ. Ισαάκ ο Σύρος

«Μη ζητάς υπεροχή, αλλά να αναγνωρίζεις την ισότητα της φύσης και να αγαπάς να είσαι ισότιμος προς εκείνους που φαίνονται ότι υστερούν κάπως απέναντί σου». Μ. Βασίλειος

«Με την υπομονή φθάνουμε στην ταπείνωση και στη συνέχεια απολαμβάνουμε τη χάρη του Θεού». Άγ. Ισαάκ ο Σύρος

«Τα θεμέλια κάθε αρετής είναι η νηστεία και η αγρυπνία. Αυτές, όταν γίνονται με διάκριση, βοηθούν τον άνθρωπο σε κάθε καλό». Άγ. Ισαάκ ο Σύρος

«Η παρρησία προς τον Θεό αποκτάται από την καθαρή συνείδηση και τα έργα της αρετής». Άγ. Ισαάκ ο Σύρος

«Μόλις δει ο εχθρός διάβολος το όπλο της νηστείας σε κάποιον άνθρωπο, αμέσως φοβάται, καθώς θυμάται την ήττα του από τον Σωτήρα στην έρημο». Άγ. Ισαάκ ο Σύρος

«Η γενναιότητα της καρδιάς αποκτάται από την πολλή πίστη στον Θεό και η πίστη από την ταπεινή καρδιά». Άγ. Ισαάκ ο Σύρος

«Τα υγιή μάτια επιθυμούν το φως, έτσι και τη νηστεία που γίνεται με διάκριση την ακολουθεί η επιθυμία της προσευχής». Άγ. Ισαάκ ο Σύρος

«Οι άγιοι πάντοτε εσκέπτοντο την άλλη ζωή. Είναι πνευματικό χάρισμα η μνήμη του θανάτου». Γέρων Αμφιλόχιος Μακρής

«Ο πονηρός δεν πειράζει και ταλαιπωρεί την ψυχή όσο θέλει, αλλά όσο του επιτρέπει ο Θεός». Άγιος Εφραίμ ο Σύρος

«Όπως όλα τα άλλα, έτσι και οι γάμοι των Χριστιανών πρέπει να έχουν και την κοσμιότητα, και κοσμιότητα είναι η σεμνότητα». Άγ. Γρηγόριος Θεολόγος

«Να εξετάζεις την εργασία κάθε ημέρας, σύγκρινέ τη με την προηγούμενη εργασία και βιάσου να βελτιωθείς. Να προοδεύεις στις αρετές, ώστε να πλησιάζεις τη ζωή των αγγέλων». Μέγας Βασίλειος

«Όποιος υποφέρει με χαρά την αδικία, αυτός έχει παρηγοριά από τον Θεό». Άγιος Ισαάκ ο Σύρος

http://ikivotos.gr

ΤΑ ΙΧΝΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ

ΑΠΟΣΤΑΓΜΑΤΑ ΣΟΦΙΑΣ
ΑΠΟ ΜΕΓΑΛΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΠΙΣΤΗΣ

Αποστάγματα σοφίας, χρήσιμα για όλους μας, από μεγάλες μορφές της ορθόδοξης πίστης

«Θα μας ζητηθεί να λογοδοτήσουμε όχι για κάθε λόγο και πράξη μας, αλλά και για κάθε χρόνο, ακόμη και για κάθε στιγμή και λεπτό της ώρας». Άγ. Γρηγόριος ο Θεολόγος

«Βλέποντας ο Θεός ότι αυτά που κατορθώνεις εσύ με τη δύναμη τα αποδίδεις στον Θεό, και Αυτός με τη σειρά Του σου χαρίζει τα δικά Του, τα πνευματικά, τα θεία». Άγ. Μακάριος ο Αιγύπτιος

«Η νωθρότητα είναι σύζυγος του ύπνου και η οκνηρία, μητέρα της πείνας». Άγ. Γρηγόριος ο Θεολόγος

«Γνώριζε ότι χωρίς πειρασμούς βρίσκεσαι μακριά από τον δρόμο του Θεού και δεν περπατάς στα ίχνη των αγίων». Άγ. Ισαάκ ο Σύρος

«Αρχή της ραθυμίας είναι η αναβολή. Ας μην αναβάλλουμε, λοιπόν, για αύριο τη διόρθωσή μας, γιατί δεν ξέρουμε τι θα φέρει η αυριανή μέρα (Παροιμ. 27:1), ούτε να λέμε ότι θα νικήσουμε την κακή συνήθεια σιγά-σιγά, γιατί αυτό το σιγά-σιγά δεν θα φτάσει ποτέ». Άγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος

«Η αμαρτία, πριν εμφανιστεί και πραγματοποιηθεί, σκοτίζει τον λογισμό και εξαπατά τον νου. Όταν όμως ολοκληρωθεί, τότε φανερώνει την απρέπειά της, προξενώντας διαρκή οδύνη στην ψυχή και αφαιρώντας την παρρησία της συνειδήσεως». Άγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος

«Δεν είναι δυνατό να σωθεί κανείς, αν δεν κάνει τίποτα για τη σωτηρία του πλησίον του». Άγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος

«Ακόμα κι αν ζεις ανώτερη πνευματική ζωή, δεν θα αποκτήσεις καμία παρρησία στον Θεό, εφόσον αδιαφορείς για τους αδελφούς σου που χάνονται». Άγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος

«Δεν είναι το μαρτύριο, αλλά ο σκοπός που κάνει τον μάρτυρα». Άγ. Αυγουστίνος

«Τα θαύματα δεν είναι αντίθετα στη φύση, αλλά αντίθετα σε αυτό που ξέρουμε για τη φύση». Άγ. Αυγουστίνος

«Αν πιστεύεις ό,τι σου αρέσει από τον Λόγο του Θεού και απορρίπτεις ό,τι δεν σου αρέσει, δεν πιστεύεις στον Λόγο του Θεού, πιστεύεις στον εαυτό σου». Άγ. Αυγουστίνος

«Μην προσπαθείς να κατανοήσεις για να πιστέψεις. Πίστεψε για να κατανοήσεις». Άγ. Αυγουστίνος

«Μη φοβηθείς τους πειρασμούς διότι δι’ αυτών βρίσκεις τα πολύτιμα αγαθά. Προσευχήσου να μην εισέλθεις στους ψυχικούς πειρασμούς, αλλά για σωματικούς να ετοιμάζεσαι με όλη τη δύναμή σου, διότι χωρίς αυτούς δεν μπορείς να πλησιάσεις τον Θεό. Μέσα τους είναι αποτεθειμένη η θεία ανάπαυση. Όποιος αποφεύγει τους πειρασμούς των θλίψεων και όχι των επιθυμιών αποφεύγει την αρετή». Άγ. Ισαάκ ο Σύρος

«Ο ασθενής στην ψυχή που διορθώνει τους άλλους είναι σαν τον τυφλό που δείχνει τον δρόμο σε άλλους». Άγ. Ισαάκ ο Σύρος

«Να μην ξεχωρίζεις τον πλούσιο από τον φτωχό και να μη θέλεις να μάθεις τον άξιο από τον ανάξιο, αλλά να είναι για σένα όλοι οι άνθρωποι ίσοι στο αγαθό». Άγ. Ισαάκ ο Σύρος

«Στους ανθρώπους είναι βδελυκτή η πτωχεία, στον Θεό όμως είναι πολύ περισσότερο βδελυκτή η υπερήφανη ψυχή και ο υψηλόφρων και επηρμένος νους. Στους ανθρώπους τιμάται ο πλούτος, από τον Θεό όμως τιμάται η ταπεινωμένη ψυχή!». Άγ. Ισαάκ ο Σύρος

«Λέγε συνεχώς μέσα στην καρδιά σου: Ο Χριστός είναι Αγάπη. Έτσι, θα αγαπάς όλους τους ανθρώπους, θυσιάζοντας, χάριν αυτής της Αγάπης, ό,τι έχεις ακριβό, ακόμα και την ίδια σου τη ζωή». Άγ. Ιωάννης Κροστάνδης

«Η καρδιά που δεν πιστεύει είναι ανήσυχος, αγχώδης, αδημονούσα. Η καρδιά που πιστεύει είναι το αντίθετο: ειρηνική, χαρωπή, στερεά σαν το διαμάντι». Άγ. Ιωάννης Κροστάνδης

«Να προτιμάς την κούραση απ’ την ξεκούραση». Άγ. Γεώργιος Καρσλίδης

«Η ψυχρότητα στην προσευχή είναι αποτέλεσμα κατακρίσεων, οργής και θυμού, κοσμικών ενδιαφερόντων και απασχολήσεων, σαρκικών ικανοποιήσεων και απολαύσεων… Φυλαχθήτε απ’ όλα αυτά και θα υποχωρήση». Άγ. Θεοφάνης ο Έγκλειστος

«Κάθε έργο εμποτίζεται με εκείνα τα αισθήματα με τα οποία πραγματοποιείται. Όσοι έχουν καθαρή καρδιά το αισθάνονται αυτό. Όπως ευωδιάζουν τ’ άνθη έτσι ευωδιάζουν τα έργα που γίνονται με καλή προαίρεση. Η ευωδία των καλών έργων υψώνεται προς τον ουρανό, όπως το θυμίαμα». Άγ. Θεοφάνης ο Έγκλειστος

«Κάθε αναφορά του νου και της καρδιάς προς τον Θεό είναι πραγματική προσευχή. Εάν καθώς εργάζεσθε ενθυμείσθε τον Θεό, αυτό αποτελεί προσευχή». Άγ. Θεοφάνης ο Έγκλειστος.

Η ΣΦΑΓΗ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΚΥΔΩΝΙΩΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΤΣΕΤΕΣ

Ο μητροπολίτης Κυδωνιών Γρηγόριος (Αναστάσιος Αντωνιάδης ή Σαατσόγλου ή Ωρολογάς) γεννήθηκε στη Μαγνησία το 1864. 
Ξεκίνησε ως ιεροκήρυκας, υπηρέτησε ως μητροπολίτης σε τρεις μητροπόλεις και εργάστηκε με ζήλο για το ποίμνιό του και για τα εθνικά θέματα. Ως μητροπολίτης Κυδωνιών συνεργάστηκε στενά με τον μητροπολίτη Σμύρνης Χρυσόστομο.
Το 1902 ο Γρηγόριος χειροτονήθηκε μητροπολίτης στη Στρωμνίτσα και κινδύνεψε πολλές φορές από το βουλγαρικό κομιτάτο. Έγιναν πολλές απόπειρες δολοφονίας του αλλά το ποίμνιό του ήταν εκείνο που τον προστάτευσε.
Η εθνική του δράση ενοχλούσε την τουρκική κυβέρνηση, η οποία ζήτησε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο να τον απομακρύνει. Ο πατριάρχης τότε τον μετέθεσε στις Κυδωνίες (Αϊβαλί) το 1908, όπου ο ανήσυχος ιεράρχης συνέχισε την εθνική του δράση αλλά και το κοινωνικό του έργο. Το 1918 κατηγορήθηκε από τους Τούρκους για εσχάτη προδοσία, δικάστηκε δύο φορές από το Στρατοδικείο Σμύρνης σε πολυετή φυλάκιση και κλείστηκε στις φυλακές. Αποφυλακίστηκε στις 19 Μαΐου 1919, όταν μπήκε στις Κυδωνίες ο Ελληνικός Στρατός. Όμως είχε πλέον έναν άλλο μεγάλο εχθρό απέναντί του. Αυτός ήταν ο ύπατος αρμοστής Σμύρνης Αριστείδης Στεργιάδης, το πιο μισητό πρόσωπο στους Σμυρνιούς, ο οποίος κυνήγησε και αυτόν όπως και όλους τους ιεράρχες.
Τον Αύγουστο του 1922 μετά την αποχώρηση των ελληνικών πολιτικών και στρατιωτικών αρχών από τις Κυδωνίες, ο Γρηγόριος εισηγήθηκε στη Δημογεροντία την αναχώρηση και τη μεταφορά των κατοίκων τους στη Μυτιλήνη, για να γλιτώσουν τη σφαγή από τους Τούρκους. Δυστυχώς οι υποδείξεις του δεν έγιναν αποδεκτές διότι ο Στεργιάδης είχε απαγορεύσει την φυγάδευση των κατοίκων στην Ελλάδα.
Το δράμα άρχισε στις 22 Αυγούστου 1922 όταν οι τσέτες, ο άτακτος τουρκικός στρατός, κατέσφαξε κοντά στην κωμόπολη Φράνελι του Αδραμυττηνού Κόλπου 4.000 Έλληνες κατοίκους των Κυδωνιών.
Ο Γρηγόριος, παρά τους εξευτελισμούς που υφίστατο από τις τουρκικές αρχές, προσπαθούσε και αγωνιζόταν να σώσει και να θρέψει το ποίμνιό του. Όταν στις 15 Σεπτεμβρίου πληροφορήθηκε τη σφαγή του μητροπολίτη Μοσχονησίων Αμβροσίου και των 6.000 κατοίκων τους από τους Τούρκους, ο Γρηγόριος φυγάδευσε στη Μυτιλήνη με αμερικανικά πλοία και με την εγγύηση του Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού 20.000 Έλληνες από τις 35.000 που κατοικούσαν τις Κυδωνίες. Στις 30 Σεπτεμβρίου οι Τούρκοι τον συνέλαβαν, τον φυλάκισαν, τον βασάνισαν φρικτά και στις 3 Οκτωβρίου τον εκτέλεσαν, μαζί με ιερείς και προκρίτους της περιοχής…

ΣΤΡΑΤΗΣ ΑΝΔΡΙΩΤΗΣ: ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ: Το σημαντικότερο σχολικό μάθημα
του Στρατή Ανδριώτη

Σφοδρή επίθεση έχει δεχθεί επανειλημμένα το μάθημα των Θρησκευτικών στα σχολεία και κατ’ επέκταση η Ορθόδοξη Εκκλησία, διότι εκείνη είναι ο στόχος! Υπουργοί και παρατρεχάμενοι, επιλεγμένοι με βασικά προσόντα την αθεΐα τους, τον ανθελληνισμό, τον απατεωνίστικο πρότερο βίο, την δεδηλωμένη ομοφυλοφιλία, την αμορφωσιά και οτιδήποτε άλλο προσθέτει «μόρια» στην πολιτική κατάταξη, εξαπολύουν διατεταγμένες επιθέσεις κατά της χριστιανικής πίστης, διεισδύοντας και στα σχολεία, φοβούμενοι ακόμα και την προσευχή των μαθητών, που όπως λέει ο Άγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος είναι η ζωή της ψυχής...
Επιθέσεις αρχικά με τη μορφή της σταδιακής αλλοίωσης του μαθήματος των Θρησκευτικών, παρεισφρέοντας θέματα αιρέσεων και ξένων, ακόμα και άσχετων κακοδοξιών, με τελικό στόχο την εξάλειψη του μαθήματος, αφού πρώτα το καταστίσουν με την προπαγάνδα τους «βαρετό» και… χάσιμο χρόνου! Αγνοώντας όλοι αυτοί οι εγκάθετοι, ότι το μάθημα των Θρησκευτικών, ως Ορθόδοξο μάθημα διδασκαλίας, είναι η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ!!! Ενός μαθήματος που στην Ορθόδοξη Χριστιανική του διάσταση, διδάσκει την ύπαρξη του Αληθινού Θεού, που Αποκαλύφθηκε με την Ενανθρώπησή Του, επαληθεύοντας όλες τις Προφητείες στο όνομα του Μεσσία Ιησού Χριστού και Θεού. Ενός μαθήματος που Διδάσκαλος είναι ο Ίδιος ο Χριστός, ως Σωτήρ, Ανάστασις, Ζωή και Θεός του παντός!
Η εμμονή για αλλοίωση και κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών, με το πρόσχημα της δημιουργίας πολιτών και όχι πιστών, δηλαδή άπιστων πολιτών, αντανακλάται κυρίως στην κοινωνία. Αν δει κανείς συνολικά την σημερινή νεολαία σε όλες τις εκφάνσεις της, θα κατανοήσει το επίπεδο της παιδείας που καλλιεργείται στα σχολεία από τους επίδοξους «μεταρυθμιστές»! Στα σχολεία όπου επιβάλλεται ζηλωτικά, η εκμάθηση άλλων όντως σημαντικών, αλλά και υποδεέστερων ή ασήμαντων θεμάτων, που η εκμάθησή τους απαιτεί πολύωρες διδασκαλίες ακόμα και με ιδιαίτερα πολυδάπανα μαθήματα, στα οποία θεωρείται σημαντικό το να καλείται ο μαθητής να αποδείξει πόσο κάνει χ+ψ. Όσο σημαντικό και αν είναι αυτό, δεν αρμόζει το να απαγορεύσουν στο μαθητή να ερευνήσει τις Θείες Γραφές, ώστε να πιστέψει στην Αλήθεια ότι ο Χριστός είναι ο Θεός! Ότι Εκείνος είναι το Α και το Ω!
Καλή η Άλγεβρα και η Γεωμετρία των σχημάτων, όμως ο άνθρωπος πρέπει να διδαχθεί ότι οφείλει να σέβεται το Θεό, να αγαπά τον συνάνθρωπό του, ακόμα και τους εχθρούς του. Να μη μισεί, να μη γίνει θυμώδης, οργίλος, πλεονέκτης, εγωιστής και υπερήφανος, να συγχωρεί, να σέβεται το σώμα του, να μην πορνεύει, να μην συκοφαντεί, να μην υποκρίνεται, να μην κατακρίνει, να είναι φιλεύσπλαχνος και ελεήμων, με απώτερο σκοπό τη σωτηρία της ψυχής του.
Αν για έναν μαθητή είναι σημαντικό να σπουδάσει σ’ ένα πανεπιστήμιο, ώστε να έχει μελλοντικά μια καλή δουλειά, το να σώσει τη ψυχή του πιστεύοντας στο Θεό, είναι ασυγκρίτως πρώτιστη και μέγιστη επιδίωξη για τον καθένα, έχοντας ως φωτεινά παραδείγματα τους Αγίους που έζησαν βίο θεάρεστο και αποτελούν πρότυπα ζωής.
Είναι επιμορφωτικό να διδάσκεται ο μαθητής στο σχολείο τη Βιολογία και να εξετάζει τα έμβια όντα και το ζωϊκό βασίλειο, είναι όμως απαραίτητο και ψυχωφελέστερο να διδαχθεί την Βασιλεία των Ουρανών, όπως την κήρυξε ο Χριστός!
Είναι σημαντικό το μάθημα της Ανθρωπολογίας, της Κοινωνιολογίας και οι αντικρουόμενες θεωρίες για την προέλευση του ανθρώπου, όμως στο μάθημα των Θρησκευτικών αποκαλύπτεται ο Δημιουργός του Σύμπαντος κόσμου και επεκτείνεται η εκμάθηση έως την μετά θάνατον ατελεύτητη ζωή του ανθρώπου! Ποιό άλλο μάθημα διδάσκει αιώνια ζωή;
Είναι σωστό να γνωρίζει ο μαθητής την ένδοξη Ιστορία του γένους του, αλλά και όσων γεγονότων συνδέονται με αυτήν, όμως είναι ωφελιμότερο να γνωρίζει πως διαδραματίστηκε ο ερχομός του Μεσσία. Πως Αποκαλύφθηκε ο Θεός στους ανθρώπους, διότι αυτό είναι μακράν το σπουδαιότερο και αληθέστερο γεγονός στην ιστορία της ανθρωπότητας!
Είναι ενδιαφέρον το μάθημα της Γεωγραφίας για έναν μαθητή, όμως αν είναι ωφέλιμο το να γνωρίζει τις πρωτεύουσες των κρατών, τα όρη και τις θάλασσες, είναι σημαντικότερο να γνωρίζει τους Τόπους όπου έζησε ο Κύριος κατά την επίγεια ζωή Του καί τα μέρη που εδίδαξε, θαυματούργησε και Έπαθε για να σώσει τον άνθρωπο από την αμαρτία. Εκεί όπου Σταυρώθηκε και Αναστήθηκε ως Θεός!
Είναι ωφέλιμη η Φιλοσοφία, το να διδάσκεται κανείς τους στοχασμούς και τις θεωρίες των Αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων που δημιούργησαν τον λαμπρό Ελληνικό πολιτισμό, όμως ενώ θεωρούμε σημαντικά τα λόγια τους, δεν μπορούμε να απορρίψουμε το μάθημα των Θρησκευτικών και να αποβάλλουμε από τα σχολεία το Λόγο του Θεού!
Είναι απαραίτητο το μάθημα της Ψυχολογίας, που διδάσκει τι είναι και πως μπορεί να γιατρευθεί η ψυχή. Είναι όμως πρωτεύον το να διδαχθεί ο μαθητής το πώς θα σωθεί η ψυχή του και το Ορθόδοξο μάθημα των Θρησκευτικών του προσφέρει την τέλεια γνώση!
Είναι καλές οι ξένες γλώσσες, όμως είναι ωραιότερη και σημαντικότερη η γλώσσα του Ευαγγελίου, διότι είναι θεϊκή!
Είναι καλά τα λογοτεχνικά κείμενα, τα διηγήματα, τα μυθιστορήματα και τα παραμύθια, όμως προέχει η Αλήθεια του Θεού, που είναι ο ποιητής ουρανού και γης, ορατών τε πάντων και αοράτων.
Είναι καλή η γυμναστική του σώματος και ο αθλητισμός, αλλά η εκγύμναση του ανθρώπου στην ενάρετη ζωή είναι απολύτως ανώτερη. Κανένα άλλο μάθημα, εκτός από τα Θρησκευτικά, δεν διδάσκει αγάπη, αρετή, φιλανθρωπία, καλοσύνη και ότι άλλο είναι χρήσιμο για να δημιουργηθεί μια αρεστή κοινωνία ανθρώπων.
Είναι ενδιαφέρον το μάθημα της Φυσικής, η μελέτη της ύλης και της φύσης, όμως ο άνθρωπος φέρει πνεύμα αθάνατο και οφείλει να αποφύγει την πνευματική τύφλωση, μόνο όταν έχει πίστη στο Θεό.
Είναι ενδιαφέρουσες οι χημικές αντιδράσεις της ύλης, όμως με τα θαυμαστά του Θεού αποκαλύπτεται το μεγαλείο Του!
Είναι ενδιαφέρουσα και η διδασκαλία της Μουσικής, όμως πρέπει να μάθει ο άνθρωπος να υμνεί, να δοξάζει και να ευχαριστεί τον Θεό! Να συμμετέχει στη λατρευτική και ευχαριστιακή ζωή του Θεού μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία!
Τα σωστά Θρησκευτικά διδάσκουν τον εν Χριστώ πνευματικό αγώνα, όπου ο άνθρωπος καλείται να αποκτήσει ειλικρινή αγάπη, μετάνοια, εξομολόγηση και συχγωρητικότητα. Διδάσκεται η ζωή του Χριστού που δημιουργεί ανθρώπους με αρετές, οι οποίοι δεν θα είναι υποταγμένοι στην αμαρτία. Διδάσκεται ο μαθητής, πως θα απελευθερωθεί από τα πάθη για να μην ταλαιπωρείται στη ζωή του.
Ο Θεός είναι Αυτός που μπορεί να φωτίσει τα παιδιά και να κάνει τη ζωή τους έναν πνευματικό παράδεισο. Αυτός που μπορεί να χαρίσει στους νέους την πραγματική χαρά και την ευτυχία. Ας αφήσουν τα υπουργεία, αλλά και αρκετοί γονείς τα παιδιά τους να γνωρίσουν το ΦΩΣ και την Αγάπη του Χριστού. Δίνονται στους νέους τόσα και τόσα ανούσια, όμως είναι σημαντικό να διδαχθούν την ΑΛΗΘΕΙΑ, στο όνομα του Ιησού Χριστού! Ας μάθουν οι μαθητές Μαθηματικά, Χημεία, Φυσική Γεωλογία και οτιδήποτε εμπλουτίζει τις γνώσεις του, ας διδαχθούν όμως πάνω απ’ όλα το Ευαγγέλιο του Χριστού, στο οποίο εμπεριέχεται ο καλύτερος τρόπος για να ζήσουν. Διότι αυτά που προσφέρει η χάρις του Θεού είναι απείρως ανώτερα από κάθε υλική γνώση.
Δεν τους ικανοποιεί όλους αυτούς τους πολεμίους, ότι με τα πολιτικά καμώματά τους, διώξανε πολλούς νέους στο εξωτερικό, έριξαν πολλούς στην ανεργία, στα ναρκωτικά, στην ξεμυαλισμένη ζωή της τεμπελιάς και κάποιους άλλους ακόμα και στην αυτοκτονία; Τι φοβούνται; μην τυχόν και πιστέψει κανείς στον Θεό;
Ο Θεός των Χριστιανών είναι Θεός της αγάπης και της ειρήνης, δεν είναι Θεός του μίσους και των σκοτωμών όπως σε άλλες θρησκείες. Μην πολεμάτε την Ορθοδοξία και την Ελλάδα όπως σας υπαγορεύουν, διότι σκοτώνετε τη ζωή σας και τα παιδιά σας. Και μην ξεχνάτε: «…Όπου γίνεται (σωστή) διδασκαλία για τον Θεό, εκεί είναι παρών ο ίδιος ο Θεός…» (Άγιος Ισαάκ ο Σύρος). Όπου υπάρχουν πιστοί πολίτες, υπάρχει ευλογία Θεού!

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ: ΔΙΑΛΟΓΟ ΑΠΟ ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΧΩΡΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΠΕΘ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ

Απόσπασμα της εισήγησης του Αρχιεπισκόπου στην Ιεραρχία που αφορά στο μάθημα των Θρησκευτικών

16. Τί συμβαίνει στή Γερμανία
Πολλές φορές στόν δημόσιο διάλογο ἀκούγεται τό ἐπιχείρημα ὅτι οἱπροωθούμενες ἀλλαγές στήν προοπτική τῆς ἐκκοσμικεύσεως τοῦ Κράτουςἀπορρέει ἀπό τό Εὐρωπαϊκό δίκαιο καί ὅτι τρόπον τινά ἀποτελεῖ τρόποἐναρμονίσεως τῆς ἐγχώριας νομοθεσίας μέ τήν Εὐρωπαϊκή.
Ἄν μελετήσει κανείς ὅμως σχετικά ἰσχύοντα νομοθετικά κείμενα ἄλλων χωρῶν τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης θά καταλήξει σέ ἄλλα συμπεράσματα.
 Ὁμοσπονδιακή Δημοκρατία τῆς Γερμανίας, βασικός καί ἰσχυρός πυλώνας τῆς Ἕνωσης, καταβάλλει ἐτησίως διόλου εὐκαταφρόνητα ποσά ὡςἀποζημίωση γιά τήν ἁρπαγή τῆς ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας.
Σύμφωνα μέ τά δικά τους δεδομένα γιά τόν λόγο αὐτό οἱ κρατικές παροχές γιά τό ἔτος 2013 ἦταν περίπου 470 ἑκ. Εὐρώ.
Τά ἔσοδα ἀπό τήν ἐκκλησιαστική φορολογία ὑπολογίζονται περίπου στό εἰκοσαπλάσιο.
 ἐκπαίδευση ἀποτελεῖ, βάσει τοῦ ἄρθρου 7 τοῦ Γερμανικοῦ Συντάγματοςεὐθύνη τοῦ Κράτους,  ὁποία ὅμως δέν παραγνωρίζει οὔτε τό ρόλο τῶνκηδεμόνων-γονέων τῶν παιδιῶν οὔτε τῶν θρησκευτικῶν κοινοτήτων.
  παράγραφος 3 εἶναι χαρακτηριστική:
«3.  διδασκαλία τῶν Θρησκευτικῶν στά δημόσια σχολεῖα μέ ἐξαίρεση τάἐλεύθερα ὁμολογίας σχολεῖα (εἰδική κατηγορία σχολείων) εἶναι κανονική διδακτική κατεύθυνση. Χωρίς νά παραβλάπτεται τό δικαίωμα εὐθύνης τοῦ Κράτους  διδασκαλία τῶν Θρησκευτικῶν γίνεται σέ ἀπόλυτη συμφωνία μέ τίςἀρχές τῶν θρησκευτικῶν κοινοτήτων. Κανένας ἐκπαιδευτικός δέν ἐπιτρέπεται νά ὑποχρεώνεται νά διδάξει Θρησκευτικά ἐνάντια στή θέλησή του».
Τό μάθημα, λοιπόν, τῶν Θρησκευτικῶν γίνεται σέ σχέση καί συμφωνίαμέ τίς θεμελιώδεις ἀρχές τῆς ἑκάστοτε θρησκευτικῆς ὀντότηταςδιατηρουμένου τοῦ δικαιώματος τῆς κρατικῆς ἐπίβλεψης.
Τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν εἶναι στά δημόσια σχολεῖα κανονικό, τακτικό μάθημα, καί ἔτσι ἐξασφαλίζεται ὡς θεσμός, πού ἔχει τήν ἀρχή του στό ἴδιο τό δημόσιο-κρατικό δίκαιο. Ἐπιβάλλεται λοιπόν ἐκ τοῦ Συντάγματος τῆς χώρας νά ὑπάρχει τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν καί δέν ἐπαφίεται στή διακριτική εὐχέρεια τοῦ ἑκάστοτε νομοθέτη νά τό ἐπιτρέψῃ  ὄχι. Μέ αὐτον τόν τρόπο τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν εἶναι συστατικό μέρος τοῦ σχολείου γενικότερα,ἀκριβῶς ὅπως ὅλα τά ὑπόλοιπα ὑποχρεωτικά μαθήματα, μέ τά ὁποῖαἀπολαμβάνει τήν ἴδια περιοπή. Τό ἑκάστοτε κρατικό συμβόλαιο,ἀναλαμβάνοντας τήν εὐθύνη τοῦ μορφωτικοῦ καθιδρύματος-ὀντότητος, στήν εὐθύνη παροχῆς τοῦ μορφωτικοῦ ἀγαθοῦ, συμπεριλαμβάνει καί τήν εὐθύνη γιά τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν.
Στό πλαίσιο τοῦ ἄρθρου 7 πού ἀναφέρθηκε γίνεται ξεκάθαρο ὅτι, στούς μαθητές, στούς κηδεμόνες, στίς θρησκευτικές ὀντότητες, ἀναγνωρίζεται τό δικαίωμα γιά ἀπαίτηση τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν. Αὐτό ἔχει καί τό νόημα ὅτι, τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν ὀφείλει νά γίνεται σύμφωνα μέ τίςἀρχές τῆς ἑκάστοτε θρησκευτικῆς ὀντότητος.

Ἀξίζει ἐπίσης νά ἐπισημάνουμε τά ἑξῆς, τά ὁποῖα εἶναι ἰδιαίτερα ἐνδιαφέροντα γιά τήν νομική μεταχείριση τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν.
α) Τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν εἶναι ὑποχρεωτικό μέ ἐξασφαλισμένη ἀπό τό Σύνταγμα δυνατότητα προσωπικῆς ἄρσης τῆς ὑποχρεωτικότητας μέ δήλωση τῶν κηδεμόνων τῶν μαθητῶν. Τό δικαίωμα ὅμως αὐτό τῆς μερικῆςἀπαλλαγῆς δέν βασίζεται σέ καμία περίπτωση στόν ἄν ἐπιθυμεῖ κάποιος  ὄχι νά μετέχει στό μάθημα, ἀλλά στήν θεμελιώδη ἀναγνώριση τῆς ἐλευθερίας τῆς συνειδήσεως καί τῆς πίστεως. Ἄρα ἀναιτιολόγητη δυνατότητα ἀπαλλαγῆς δένὑφίσταται στό γερμανικό δίκαιο.
β) Ὑπάρχει μόνο  δυνατότητα τῆς ὁμολογιακά  θρησκειακά συνδεδεμένης διδασκαλίας τῶν Θρησκευτικῶν. Αὐτό δίνει τή δυνατότητα στό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν νά γίνονται δεκτά καί παιδιά ἄλλων ὁμολογιῶν πού ἀποτελοῦν μειονότητα, ἐάν ὑπάρχει  συγκατάθεση τῶν γονέων  κηδεμόνων.
Μέ αὐτόν τόν τρόπο δίδεται καί  δυνατότητα γνώσης τῶν ἄλλων θρησκειῶνπαρά τόν σαφῆ ὁμολογιακό χαρακτῆρα τοῦ μαθήματος.
γ) Οἱ θεολόγοι δάσκαλοι καί καθηγητές τοῦ μαθήματος προκειμένου νάδιδάξουν τό μάθημα χρειάζονται τή σχετική ἄδεια ἀπό τόν οἰκεῖο ἐπίσκοπο τῆςΡωμαιοκαθολικῆς  τῆς ἑκάστοτε Προτεσταντικῆς Ἐκκλησίας. Οἱ ὀρθόδοξοι δάσκαλοι Θρησκευτικῶν σέ γερμανικά σχολεῖα ὀφείλουν νά ἔχουν τή σχετικήἄδεια ἀπό τόν ἑκάστοτε Μητροπολίτη Γερμανίας τοῦ ΟἰκουμενικοῦΠατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως ἀσχέτως ἐθνικότητας καί προέλευσης.
δ) Ὅταν δέν συμπληρώνεται  ἐλάχιστος ἀπαιτούμενος ἀριθμός μαθητῶν(π.χ. στή Βάδη-Βυρτεμβέργη 8) γιά τόν διορισμό ἀπό τό Κράτος καθηγητοῦΘρησκευτικῶν, τότε ὑπάρχει  δυνατότητα νά γίνει μάθημα μέ εὐθύνη τῆςθρησκευτικῆς κοινότητας χωρίς νά ὑπάρχει ἀμοιβή ἀπό τό Κράτος γιά τόδάσκαλο τῶν Θρησκευτικῶν.
Κατά συνέπεια  ὁμολογιακός χαρακτήρας τοῦ μαθήματος δέν θίγει τά δικαιώματα τῶν μειονοτήτων.

Ανάμεσα σε άλλες προτάσεις του ο Αρχιεπίσκοπος πρότεινε για το μάθημα των Θρησκευτικών:

7. Ὑλοποίηση τῆς ληφθείσης ἀποφάσεως στή Βουλή τήν Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2016 σύμφωνα μέ τήν ὁποία θά συνεχισθῆ ἡ συνεργασία μέσα ἀπό ἀμοιβαῖο διάλογο ἀπό μηδενική βάση Ἐκκλησίας – Πολιτείας γιά τό περιεχόμενο τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν. Προτείνω: α) τά ἀρχιερατικά μέλη τῆς Ἐκκλησίας νά εἶναι:
1. .......
2. .......
3. .......
4. .......
β) ἀπό λαϊκά μέλη νά μή συμμετάσχη κανείς ἀπό τίς μέχρι τώρα δύο συνδικαλιστικές ἑνώσεις ΠΕΘ καί ΚΑΙΡΟΣ.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΑΛΙΩΡΑΣ: «ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΟ ΜΤΘ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ»



Σπαλιώρας Κωνσταντίνος, Πρόεδρος ΠΕΘ,
Εισήγηση στην Ημερίδα των Θεολόγων ν. Ημαθίας, 24/9/2016