Έρχεται να μας πει, μην ξεγελαστείτε και πείτε «εγώ νηστεύω, είμαι εντάξει». Αλλά, αν αυτή η νηστεία είναι πραγματικά αρεστή στον Θεό -και ακριβώς το περιεχόμενο της νηστείας είναι η νηστεία των παθών μας, η νηστεία του εγωισμού μας, γιατί είναι το μόνο που ουσιαστικά αντιτίθεται στην αγάπη του Θεού και στην αγάπη των ανθρώπων.
ΑΝ ΒΙΑΖΕΣΑΙ ΝΑ ΔΕΙΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ, ΑΡΧΙΣΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ. ΕΙΝΑΙ Ο ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΟΣ ΔΡΟΜΟΣ.
Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2023
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΙΑΤΙΣΤΗΣ ΠΑΥΛΟΣ: Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣΚΟΠΟΣ!
Έρχεται να μας πει, μην ξεγελαστείτε και πείτε «εγώ νηστεύω, είμαι εντάξει». Αλλά, αν αυτή η νηστεία είναι πραγματικά αρεστή στον Θεό -και ακριβώς το περιεχόμενο της νηστείας είναι η νηστεία των παθών μας, η νηστεία του εγωισμού μας, γιατί είναι το μόνο που ουσιαστικά αντιτίθεται στην αγάπη του Θεού και στην αγάπη των ανθρώπων.
ΟΣΙΟΣ ΠΑΪΣΙΟΣ: ΑΝ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΑΠΛΟΤΗΤΑ, ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ, ΔΕΧΕΤΑΙ ΤΗΝ ΧΑΡΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ!
Όσιος Παΐσιος ο Αγιορείτης: Αν έχει κανείς απλότητα, ταπείνωση, δέχεται την Χάρη του Θεού, νηστεύει ταπεινά και τρέφεται θεϊκά. Τότε έχει θεϊκή δύναμη και πολλή αντοχή σε μεγάλες νηστείες.
ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ: ΤΟ ΣΠΟΥΔΑΙΟ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΣΤΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΑΣ ΔΙΑΚΡΙΝΕΙ ΕΥΛΑΒΕΙΑ ΟΤΑΝ ΕΥΤΥΧΟΥΜΕ!
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος: Όταν δυστυχούμε είναι φυσικό να πλησιάζουμε το Θεό. Το σπουδαίο και θαυμαστό είναι να μας διακρίνει ευλάβεια όταν ευτυχούμε.
ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ: ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΠΙΔΙΩΚΟΥΜΕ ΦΙΛΙΕΣ!
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος: Δεν πρέπει να επιδιώκουμε φιλίες, πού μας διευκολύνουν να κερδίσουμε χρήματα ή να απολαύσουμε πλούσια τραπέζια ή να επιτύχουμε ανθρώπινη προστασία, αλλά να αναζητούμε φίλους πού να μπορούν να μας ωφελήσουν πνευματικά, να μας συμβουλέψουν τα πρέποντα, να μας επιπλήξουν, όταν σφάλλουμε, να μας ελέγξουν, όταν πλανόμαστε και να μας βοηθήσουν να πλησιάσουμε τον Θεό.
Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2023
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΟΡΦΟΥ ΝΕΟΦΥΤΟΣ: ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΨΑΛΤΗΡΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΠΟΥ ΛΕΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΠΕΜΠΤΗ!
ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ!
ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
Σαρακοστή είναι μια χρονική περίοδος που έχει
καθοριστεί από την εκκλησία σαν περίοδος νηστείας. Είναι η αρχαιότερη από τις
μεγάλες νηστείες της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Ονομάζεται Τεσσαρακοστή ή Μεγάλη Σαρακοστή γιατί
περιλαμβάνει σαράντα ημέρες νηστείας, δηλ. από την Καθαρή Δευτέρα μέχρι και την
Παρασκευή πριν το Σάββατο του Λαζάρου, οπότε ακολουθεί η Κυριακή των Βαΐων και
η Μεγάλη Βδομάδα.
Πήρε το όνομα της από τον αριθμό σαράντα γιατί αρχικά
είχε διάρκεια 40 ημερών. Αργότερα προστέθηκε και η Μεγάλη Εβδομάδα και για αυτό
είναι παραπάνω από 40 μέρες.
Κυριακή 26 Φεβρουαρίου 2023
Π. ΣΥΜΕΩΝ ΚΡΑΓΙΟΠΟΥΛΟΣ: ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ!
~ Να παρακαλέσουμε τον Θεό να μας βοηθήσει να αρχίσουμε να βλέπουμε μέσα από το πνεύμα του, μέσα από το πνεύμα των Πατέρων και των αγίων τα πράγματα, τη ζωή, και όχι μέσα από το κοσμικό πνεύμα. Σήμερα, προπαντός σήμερα, είναι πολύ άσχημη η κατάσταση· πάρα πολύ άσχημη.
Το πνεύμα που επικρατεί σήμερα είναι αυτό· άνθρωπος πετυχημένος θεωρείται εκείνος ο οποίος βγάζει πολλά χρήματα. Άνθρωπος πετυχημένος θεωρείται εκείνος ο οποίος μεγαλώνει την επιχείρησή του. Άνθρωπος πετυχημένος θεωρείται εκείνος ο οποίος έχει όλες τις σύγχρονες ανέσεις στο σπίτι του. Άνθρωπος πετυχημένος είναι εκείνος ο οποίος φτιάχνει και ξαναφτιάχνει διαμερίσματα, ο οποίος μπορεί και σπουδάζει, ο οποίος μπορεί και παίρνει πολλά πτυχία. Αυτό είναι το πνεύμα της εποχής.
Δεν είναι βέβαια κακό να σπουδάσει κανείς. Μην το πάρετε έτσι. Ούτε είναι κακό να έχει κανείς στο σπίτι του ό,τι χρειάζεται να έχει· αλλά δεν είναι αυτό η ζωή. Δυστυχώς, νομίζουμε ότι αυτό είναι η ζωή. Αυτό το πνεύμα κυριαρχεί σήμερα και έχει κατακλύσει όλες τις καρδιές, όλες τις ψυχές, και μέσα από αυτό το πνεύμα τα βλέπουμε όλα, τα κρίνουμε όλα, τα καταλαβαίνουμε όλα, και έξω από αυτό το πνεύμα δεν μπορούμε να καταλάβουμε τίποτα. Και μπλέξαμε μέσα σ’ αυτή την πλεκτάνη, μέσα σ’ αυτό το οποίο μας πνίγει, μας καταστρέφει, μας οδηγεί στον μηδενισμό.
Δεν βλέπετε; Οι πάντες είναι λαχανιασμένοι, οι πάντες είναι κυριευμένοι από άγχος· κι εκείνοι που έχουν πολλά, κι εκείνοι που έχουν λιγότερα, αλλά θέλουν να αποκτήσουν περισσότερα. Βλέπετε κανέναν άνθρωπο που να μην είναι έτσι; Είναι θανατηφόρο το πνεύμα αυτό, και χρειάζεται οι χριστιανοί να μην αφήσουμε τον εαυτό μας να επηρεασθεί. Οι άλλοι τουλάχιστον δικαιολογούνται, και μπορεί να βρουν κάποιο έλεος από τον Θεό. Εμείς όμως, που υποτίθεται ότι διαβάζουμε το Ευαγγέλιο, ότι γνωρίζουμε την Αγία Γραφή, ότι γνωρίζουμε τη ζωή των Πατέρων, τη ζωή των αγίων, που υποτίθεται ότι τα γνωρίζουμε όλα αυτά, δεν δικαιολογούμαστε να επηρεαζόμαστε τόσο πολύ από το κοσμικό πνεύμα, το πνεύμα της εποχής, και αυτό να μας άγει και να μας φέρει και μέσα εκεί να πνιγόμαστε. Δεν δικαιολογούμαστε. Είναι μωρία αυτό, είναι ανοησία, και μόνο γι’ αυτό ο Θεός θα μας αποδοκιμάσει.
Αφήσαμε λοιπόν το πνεύμα της ζωής, το Πνεύμα του Θεού, την πηγή που είναι ο Θεός, το αφήσαμε αυτό, το οποίο ο Θεός μας το έδωσε πλούσια, και το έχουμε μέσα στην Αγία Γραφή, μέσα στην Εκκλησία, και επηρεασθήκαμε από το πνεύμα της εποχής. Αφήσαμε τον Θεό και όλοι τρέχουμε αγκομαχώντας να βρούμε στο πνεύμα της εποχής τη λύτρωση, την άνεση, την ανάπαυση, τη χαρά.
ΤΥΡΙΝΗΣ: ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΣΥΓΓΝΩΜΗΣ (Β') ( ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΟΥΡΟΖ ΑΝΤΩΝΙΟΣ BLOOM).
Εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου
Πνεύματος.
Oἱ ἑβδομάδες ποὺ προηγήθηκαν τῆς Κυριακῆς τῆς
Συγγνώμης εἶναι ἑβδομάδες ὅπου μέσα ἀπὸ ἱστορίες ἤ παραβολὲς, ἐμφανιζόμαστε
μὲ τὰ βασικὰ ἁμαρτήματα μας, τὴν αἰτία τῆς πτώσης
μας.
Τούτη τὴν περίοδο θὰ ἔπρεπε νὰ εἴχαμε ἐξετάσει σὲ βάθος τὸν ἑαυτό μας·
νὰ σταθοῦμε ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ, ἄλλοτε μὲ φρίκη γιὰ ὅ,τι
δεχτήκαμε νὰ γίνουμε, ἄλλοτε μὲ πόνο γιὰ ὅ,τι ἔχει γίνει
ὡς ἐπακόλουθο τῆς ζωῆς μας.
Καὶ τώρα φθάσαμε στὸ σημεῖο ποὺ καλεῖται
Τεσσαρακοστή (Lent). Lent εἶναι μιὰ παλιὰ Ἀγγλικὴ λέξη ποὺ ἔχει τὶς ρίζες
της στὴν Γερμανικὴ γλώσσα καὶ σημαίνει
ἄνοιξη, τὸ ξύπνημα τῆς ζωῆς. Δὲν εἶναι πιὰ ἡ περίοδος
ποὺ μᾶς παραχωρήθηκε γιὰ
μετάνοια. Εἶναι καιρὸς ποὺ ἐφόσον ἔχουμε
μετανοήσει, θὰ μποροῦμε μαζὶ νὰ κινηθοῦμε πρὸς ἕνα μονοπάτι ποὺ θὰ μᾶς ὁδηγήσει,
μέσα ἀπὸ τὰ παραδείγματα τῶν ἁγίων, πρῶτα στὸν Γολγοθᾶ μὲ τὸν Χριστὸ καὶ ἐκεῖ νὰ δοῦμε ποιὲς εἶναι οἱ
συνέπειες τῆς ἁμαρτωλότητάς μας· ἐπειδὴ, καθὼς
διαβάζουμε στὸν βίο ἑνὸς ἁγίου, στὴν ἀπάντηση ἑνὸς ἱερέα ποὺ παρακαλοῦσε τὸν Χριστὸ νὰ
τιμωρήσει τοὺς ἁμαρτωλοὺς, ὁ Κύριος τοῦ παρουσιάστηκε καὶ εἶπε· «Ποτὲ νὰ μὴν τὸ ζητᾶς αὐτὸ. Ἀκόμα κι ἄν ὑπῆρχε μόνο ἕνας ἁμαρτωλὸς στὸν κόσμο,
θὰ γινόμουν ξανὰ ἄνθρωπος,
καὶ θὰ πέθαινα πάλι στὸ σταυρὸ γιὰ νὰ σωθεῖ ἐκεῖνος».
Ὅταν θὰ σταθοῦμε μαζὶ δίπλα στὸ Σταυρό, τὸ βράδυ τῆς Μ.
Πέμπτης, ἤ δίπλα στὸν τάφο τοῦ Χριστοῦ τὴν Μ.
Παρασκευή, πρέπει νὰ ἀντιληφθοῦμε ὅτι αὐτὸ συνέβη
γιὰ τὸν καθένα μας, – ὄχι γιὰ τὸ σύνολο τῆς ἀνθρωπότητας,
ἀλλὰ γιὰ τὸν καθένα μας. Ὁ Χριστὸς πέθανε
γιὰ μᾶς καὶ πρέπει ἐκείνη τὴ στιγμὴ νὰ
παρουσιαστοῦμε ἔτσι ποὺ νὰ Τοῦ δείξουμε ὅτι δὲν πέθανε
μάταια ἐπάνω στὸν σταυρό. Καὶ τότε νὰ κινηθοῦμε πρὸς τὴν Ἀνάσταση μὲ ἀγαλλίαση,
μ’ εὐγνωμοσύνη, ἀλλὰ ἐπίσης ἀνανεωμένοι,
ν’ ἀποκτήσουμε νέα ὕπαρξη – ὄχι
τέλεια, ἐπειδὴ ἔχουμε καιρὸ μπροστὰ μας ν’ ἀκολουθοῦμε τὸ ἴδιο
μονοπάτι, βῆμα-βῆμα, ξανὰ καὶ ξανά, μέχρι νὰ ὡριμάσουμε
καὶ νὰ μπορέσουμε νὰ εἰσέλθουμε
στὴν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
Σήμερα θὰ ζητήσουμε συγχώρηση ὁ ἕνας ἀπὸ τὸν ἄλλον. Αὐτὸ εἶναι κάτι ἀπραγματοποίητο,
ἄν φανταστοῦμε ὅτι μποροῦμε νὰ
πλησιάσουμε τὸν καθένα ποὺ μᾶς
πλήγωσε, μᾶς τραυμάτισε, ποὺ κάποτε
κατέστρεψε τὴ ζωή μας καὶ νὰ ποῦμε˙ «Ἄς
συμφωνήσουμε ὅτι ὁ τρόμος ποὺ ἔφερες στὴ ζωή μου,
δὲν ὑπάρχει πλέον. Σὲ συγχωρῶ, πήγαινε
ἀναπαυμένος».
Δὲν εἴμαστε ἀρκετὰ ὥριμοι γι’ αὐτὸ. Οἱ μάρτυρες
ἦταν ἱκανοὶ˙ ἐμεῖς ὄχι. Ἀλλὰ αὐτὸ ποὺ μποροῦμε νὰ κάνουμε, ποὺ μπορεῖ ὁ καθένας
μας νὰ κάνει, εἶναι νὰ πεῖ˙ «ἐπειδὴ σὲ ἀγάπησε
τόσο ὁ Χριστὸς, ὥστε νὰ γίνει ἄνθρωπος, νὰ ζήσει, νὰ διδάξει
καὶ νὰ πεθάνει γιὰ σένα, σέ δέχομαι ὅπως εἶσαι.
Πραγματικά, θὰ ἤμουν τόσο χαρούμενος, ἄν ἤσουν
διαφορετικὸς, ἄν δὲν ἤσουν σταυρὸς στοὺς ὤμους μου,
πληγὴ στὴν καρδιά μου, τρόμος στὴ ζωή μου,
ταπείνωση. Ἀλλὰ ἔχουμε ἀκόμα καιρὸ μπροστά μας, καὶ τώρα σὲ δέχομαι ὅπως εἶσαι, καὶ θὰ σὲ σηκώσω
στοὺς ὤμους, ὅπως λέει ὁ Ἀπόστολος
Παῦλος˙ «Νὰ φέρετε ὁ ἕνας τὰ βάρη τοῦ ἄλλου, ἐπειδὴ ἔτσι θὰ ἐκπληρώσετε
τὸ νόμο τοῦ Χριστοῦ».
Καὶ φέρω τὸ βάρος τοῦ ἄλλου
σημαίνει, πρῶτα πρῶτα, ἀποδέχομαι τὸν πλησίον μου ὅπως εἶναι, μὲ τὴν ἐλπίδα ὅτι τὰ πράγματα
θ’ ἀλλάξουν, κάνοντας προσευχὴ ὅπως ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ νὰ
μεταμορφώσει, ν’ ἀλλάξει αὐτὸ τὸ πρόσωπο
– ἀλλὰ ἐπίσης κι ἐμένα, ἐπειδὴ πῶς μπορῶ νὰ κρίνω τὶς ἁμαρτίες ἄλλων, ἐνῶ εἶμαι ἁμαρτωλὸς ἄνθρωπος, ἐνῶ εἶμαι
πειρασμὸς, πληγὴ στὴ ζωὴ τόσων ἄλλων ἀνθρώπων;
Ἄς κάνουμε αὐτὴ τὴν
προσπάθεια. Ὅταν ποῦμε ὁ ἕνας στὸν ἄλλον: «Συγχώρα με», ἄν πεῖτε, «ναὶ, σὲ συγχωρῶ», δὲν
σημαίνει ὅτι κάθε τι κακὸ ἀνάμεσα
μας ἔχει διαγραφεῖ, δὲν ὑπάρχει
πλέον. Ἀλλὰ σημαίνει˙ «Σὲ δέχομαι ὅπως εἶσαι, μὲ τὶς ἁμαρτίες
σου, πληγὴ στὴ σάρκα μου, πρόβλημα γιὰ τὴ ζωή μου
– ἀλλὰ σὲ ἀποδέχομαι καὶ θὰ βαστάξω
τὴ δοκιμασία μου καὶ σένα, γιὰ ὅλη μου τὴ ζωή, καὶ θὰ
προσεύχομαι νὰ σ’ εὐλογεῖ ὁ Θεὸς καὶ νὰ μᾶς θεραπεύσει καὶ τοὺς δύο,
μέχρι ποὺ νὰ φτάσω νὰ μὴν εἶμαι
πειρασμὸς γιὰ σένα, αἰτία τῆς πτώσης
σου.
Ἄς προσευχηθοῦμε λοιπὸν μαζὶ στὴ διάρκεια
τούτης τῆς λειτουργίας, μετανοώντας ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ γι΄ αὐτὸ ποὺ εἴμαστε καὶ γιὰ ὅ,τι ἤμασταν, ἀλλὰ καὶ γιὰ νὰ φέρουμε
κοντά στὸν Θεὸ ὁ ἕνας τὸν ἄλλον.
Ἡ πορεία μας πρὸς τὸν Γολγοθᾶ, πρὸς τὴν ἀνάσταση,
μοιάζει μὲ τοὺς ταξιδιῶτες ποὺ ἐπιβιβάζονται
στὸ ἴδιο πλοῖο, ὅπως ἔγραψε ἕνας ἀρχαῖος συγγραφέας. Δὲν θὰ φτάσουν
ποτὲ ἀσφαλεῖς, ἄν μεταξύ τους ὑπάρχουν διαμάχες, ἄν δὲν εἶναι ἕνα. Ἄς γίνουμε
ἕνα, «Ναὶ, σὲ συγχωρῶ,» σημαίνει, «Σὲ δέχομαι,
ὅπως εἶσαι, μὲ τὶς ὅποιες συνέπειες. Σὲ δέχομαι,
καὶ προσφέρω τὴ ζωή μου ἀντάλλαγμα
γιὰ τὴ δική σου.» Ἀμήν.