Μια σειρά με
φωτογραφίες που δείχνουν γυναίκες να φορούν μάσκες αγελάδων θέτουν ένα πολιτικά
εκρηκτικό ερώτημα: «είναι οι γυναίκες στην Ινδία λιγότερο σημαντικές από τις
αγελάδες;».
Το
πρότζεκτ έχει γίνει viral, ωστόσο, ο 23χρονος δημιουργός του έχει προκαλέσει
την οργή των εθνικιστών ινδουιστών.
«Με
ταράζει το γεγονός ότι στη χώρα μου οι αγελάδες θεωρούνται πιο σημαντικές από
μια γυναίκα. Κι ότι χρειάζεται πολύ περισσότερο για μια γυναίκα που βιάζεται ή
δέχεται επίθεση να δικαιωθεί απ’ ότι χρειάζεται μια αγελάδα που από τους
περισσότερους Ινδουιστές θεωρείται ιερό ζώο», λέει ο φωτογράφος Σουγιάτρο Γκος
στο BBC.
Στην
Ινδία η βία εναντίον των γυναικών είναι καθημερινό φαινόμενο. Ένας βιασμός
αναφέρεται κάθε 15 λεπτά. «Αυτές οι υποθέσεις διαρκούν για χρόνια στα
δικαστήρια μέχρι οι ένοχοι να τιμωρηθούν, ενώ όταν σφαγιάζεται μια αγελάδα, οι
εξτρεμιστικές ομάδες των ινδουιστών κατευθείαν σκοτώνουν ή χτυπούν όποιον
υποψιάζονται για σφαγή».
Το
πρότζεκτ του είναι, όπως λέει, ο δικός του τρόπος διαμαρτυρίας, εναντίον της
αυξανόμενης επιρροής που έχουν αποκτήσει οι ομάδες «εκδικητών των αγελάδων»
μετά την εκλογή, το 2014, του ινδουιστικού εθνικιστικού κόμματος (BJP), του
οποίου ηγείται ο πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι.
«Ανησύχησα
για την υπόθεση του λιντσαρίσματος - ένας όχλος σκότωσε έναν μουσουλμάνο μετά
από φήμες ότι εκείνος κατανάλωσε και αποθήκευσε βοδινό κρέας - κι άλλες
παρόμοιες επιθέσεις εναντίον μουσουλμάνων από εκδικητές των αγελάδων», λέει ο
Γκος.
Τους
τελευταίες μήνες, η ταπεινή αγελάδα έχει μετατραπεί σε ένα ζώο που έχει
δημιουργήσει πόλωση στην Ινδία. Το κυβερνών κόμμα επιμένει ότι το ζώο είναι
ιερό και πρέπει να προστατεύεται. Η σφαγή των αγελάδων απαγορεύεται σε πολλές
πολιτείες κι έχει θεσπιστεί αυστηρή ποινή για τους παραβάτες. Παράλληλα το
κοινοβούλιο εξετάζει νομοσχέδιο για την επιβολή της θανατικής ποινής για το
έγκλημα αυτό.
Όμως το
βοδινό κρέας είναι βασικό στοιχείο διατροφής για τους μουσουλμάνους, τους
χριστιανούς και τα εκατομμύρια των Ντάλιτ που ανήκουν στις λεγόμενες χαμηλές
κάστες και οι οποίοι βρίσκονται στο στόχαστρο της βίας που διαπράττουν εναντίον
τους οι ομάδες των «εκδικητών αγελάδων». (Ντάλιτ σημαίνει «καταπιεσμένος» και
έτσι αυτοαποκαλούνται όσοι έχουν γεννηθεί εκτός κάστας στην Ινδία. Τους
αποκαλούσαν «ανέγγιχτους» γιατί υποτίθεται ότι όποιος τους άγγιζε θα
μολυνόταν).
Σχεδόν
δώδεκα άνθρωποι σκοτώθηκαν τα τελευταία δύο χρόνια στο όνομα της αγελάδας. Οι
στόχοι πολλές φορές έχασαν τη ζωή τους για αβάσιμες φήμες ενώ πολλοί
μουσουλμάνοι έχουν δεχτεί επίθεση ακόμη και για το άρμεγμα αγελάδας.
Ο Γκος,
ο οποίος προέρχεται από την ανατολική πόλη της Καλκούτας, λέει ότι γνώρισε αυτό
το «επικίνδυνο μείγμα θρησκείας και πολιτικής» μόνο αφού μετακόμισε στο Δελχί
πριν από λίγα χρόνια και επισημαίνει ότι το έργο του «είναι μια σιωπηρή μορφή
διαμαρτυρίας» που πιστεύει ότι μπορεί να έχει αντίκτυπο.
Έτσι
κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στη Νέα Υόρκη, αγόρασε τις μάσκες αγελάδων από
ένα μαγαζί με είδη πάρτι κι όταν επέστρεψε άρχισε το πρότζεκτ του,
φωτογραφίζοντας γυναίκες που φορούν τις μάσκες σε τουριστικά σημεία, μπροστά σε
κυβερνητικά κτίρια αλλά και στους δρόμους, στα σπίτια τους, σε σκάφη και σε
τρένα, επειδή «οι γυναίκες είναι ευάλωτες παντού».
«Φωτογράφισα
γυναίκες από όλο το κοινωνικό φάσμα. Ξεκίνησα από το Δελχί, αφού η πρωτεύουσα
είναι ο κόμβος όλων των πραγμάτων - της πολιτικής, της θρησκείας, ακόμη και οι
περισσότερες συζητήσεις ξεκινούν από δω.
«Τράβηξα
την πρώτη φωτογραφία μπροστά από την Πύλη της Ινδίας, έναν από τους πιο
δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας. Στη συνέχεια φωτογράφησα ένα
μοντέλο μπροστά από το προεδρικό μέγαρο, ένα άλλο σε μια βάρκα στον ποταμό
Χούγκλι στην Καλκούτα με φόντο τη γέφυρα».
Τα
μοντέλα του μέχρι στιγμής ήταν φίλες και γνωστές, διότι, όπως λέει, «είναι τόσο
λεπτό το θέμα, που θα ήταν δύσκολο να προσεγγίσουμε ξένες. Πριν δυο εβδομάδες,
όταν ξεκίνησε να προβάλει το πρότζεκτ του στο Instagram, η ανταπόκριση ήταν
«θετική». «Έγινε viral μέσα σε μια εβδομάδα. Οι καλοί μου φίλοι αλλά ακόμη και
άνθρωποι που δεν ήξερα το εκτίμησαν».
Ωστόσο,
μετά την κάλυψη του πρότζεκτ από τον Τύπο της χώρας και την κυκλοφορία του στο
Facebook και το Twitter, ξεκίνησαν οι αντιδράσεις. «Κάποιοι έγραψαν απειλητικά
σχόλια. Στο twitter, οι άνθρωποι άρχισαν να με τρολάρουν, ενώ μερικοί έλεγαν
ότι εγώ και τα μοντέλα θα έπρεπε να μεταφερθούμε στο τζαμί του Δελχί, να
θανατωθούμε και μετά να μας ταΐσουν σε μια δημοσιογράφο και μια συγγραφέα που
οι εθνικιστές μισούν. Έλεγαν ότι ήθελαν να δουν τη μητέρα μου να κλαίει πάνω
από το πτώμα μου».
Μερικοί
επικοινώνησαν μάλιστα με την αστυνομία του Δελχί, «κατηγορώντας με ότι προσπαθώ
να υποκινήσω ταραχές. Ζήτησαν τη σύλληψή μου». Ο Γκος δεν εκπλήσσεται από το
αυτό το «βιτριολικό μίσος» και παραδέχεται ότι το έργο του είναι ένα «έμμεσο
σχόλιο» για το κυβερνών κόμμα.
«Κάνω
μια πολιτική δήλωση επειδή πρόκειται για ένα πολιτικό θέμα, αν αλλά αν
κοιτάξουμε τα πράγματα βαθύτερα, θα δούμε ότι η ινδουιστική υπεροχή ήταν πάντα
εκεί, απλώς αναδύθηκε με αυτή την κυβέρνηση τα δυο τελευταία χρόνια», λέει ο
Γκος.
Υποστηρίζει
πάντως ότι οι απειλές δεν κατάφεραν να τον τρομάξουν. «Δεν φοβάμαι γιατί
δουλεύω για το ευρύτερο καλό», λέει. Ένα θετικό αποτέλεσμα του έργου του,
σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ότι έχει λάβει πολλά μηνύματα από γυναίκες από όλο
τον κόσμο που θέλουν να πάρουν μέρος στην εκστρατεία του. «Έτσι, η αγελάδα θα
συνεχίσει να ταξιδεύει», καταλήγει ο Γκος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου