«Ώ Ελλάς, ηρώων χώρα,
τί γαϊδάρους βγάζεις τώρα;» Γιώργος Σουρής, ο ποιητής που προτάθηκε για Νόμπελ
λογοτεχνίας και σατίριζε πολιτικούς και τραπεζίτες. Απορρίφθηκε από τη
Φιλοσοφική και αυτοσαρκάστηκε.
Ο Γιώργος Σουρής έχει
γράψει ίσως το πιο εύστοχο και διαχρονικό ποίημα για την κακοδαιμονία της
ελληνικής πολιτικής σκηνής, που αντικατοπτρίζει όλα τα ελαττώματα της φυλής με
απαράμιλλο σαρκασμό, αυτογνωσία και γλυκόπικρο χιούμορ.
Ποιος είδε κράτος
λιγοστό
σ' όλη τη γη μοναδικό,
εκατό να εξοδεύει
και πενήντα να
μαζεύει;
Να τρέφει όλους τους
αργούς,
νά 'χει επτά
Πρωθυπουργούς,
ταμείο δίχως χρήματα
και δόξης τόσα
μνήματα;
Νά 'χει κλητήρες για
φρουρά
και να σε κλέβουν
φανερά,
κι ενώ αυτοί σε
κλέβουνε
τον κλέφτη να
γυρεύουνε;
Όλα σ' αυτή τη γη
μασκαρευτήκαν
ονείρατα, ελπίδες και
σκοποί,
οι μούρες μας
μουτσούνες εγινήκαν
δεν ξέρομε τί λέγεται
ντροπή.
Σπαθί αντίληψη, μυαλό
ξεφτέρι,
κάτι μισόμαθε κι όλα
τα ξέρει.
Κι από προσπάππου κι
από παππού
συγχρόνως μπούφος και
αλεπού.
Θέλει ακόμα -κι αυτό
είναι ωραίο-
να παριστάνει τον
ευρωπαίο.
Στα δυό φορώντας τα
πόδια που 'χει
στο 'να λουστρίνι, στ'
άλλο τσαρούχι.
Σουλούπι, μπόϊ,
μικρομεσαίο,
ύφος του γόη,
ψευτομοιραίο.
Λίγο κατσούφης, λίγο
γκρινιάρης,
λίγο μαγκούφης, λίγο
μουρντάρης.
Και ψωμοτύρι και για
καφέ
το «δε βαρυέσαι» κι
«ωχ αδερφέ».
Ωσάν πολίτης, σκυφτός
ραγιάς
σαν πιάσει πόστο:
δερβέναγάς.
Δυστυχία σου, Ελλάς,
με τα τέκνα που
γεννάς!
Ώ Ελλάς, ηρώων χώρα,
τί γαϊδάρους βγάζεις
τώρα;
Οι
τραπεζίτες στο στόχαστρό του
Κυρίως, σατίριζε την επικαιρότητα
μέσα από τους διαλόγους δύο χαρακτήρων, του Φασουλή και του Περίκλετου. Από τη
σάτιρά του δεν ξέφευγε κανείς και γι΄ αυτό εκτός από πολλούς θαυμαστές, είχε
και αρκετούς πολέμιους. Στο πρώτο κιόλας τεύχος του «Ρωμηού», που κυκλοφόρησε
στις 2 Απριλίου, έδωσε στίγμα, «καρφώνοντας» τους τραπεζίτες με το ποίημά του
«Πρωταπριλιά»:
«Εχθές που ήταν
Πρωταπριλιά,
αποφασίσαν κι οι
Τραπεζίτες, να μη φτωχαίνουν τον κόσμο πλια,
και ούτε να ‘χουν
κρυφούς μεσίτες
κι απ’ τα καλά των και
τους παράδες
να πάρουν μέρος κι οι
φουκαράδες».
Η αριστοτεχνική μετάφραση πού έκανε
στις «Νεφέλες» του Αριστοφάνη στάθηκε αφορμή για να τον αποκαλέσουν «Σύγχρονο
Αριστοφάνη», χαρακτηρισμό που μπόρεσε να υποστηρίξει με το ταλέντο του να
προκαλεί το γέλιο στους αναγνώστες του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου