Η ελάττωσις του κακού γεννά την αποχή από το κακό.
Η
αποχή από το κακό είναι η αρχή της μετανοίας.
Η
αρχή της μετανοίας είναι η αρχή της σωτηρίας.
Η
αρχή της σωτηρίας είναι η καλή πρόθεσις.
Η καλή
πρόθεσις γεννά τους κόπους.
Αρχή
των κόπων είναι οι αρετές.
Η
αρχή των αρετών είναι το άνθος της πνευματικής ζωής.
Το
άνθος της αρετής είναι η αρχή της πνευματικής εργασίας.
Η
πνευματική εργασία είναι τέκνο της αρετής και αυτής τέκνο η συνέχισις και
συχνότης της εργασίας.
Καρπός
και τέκνο της συνεχούς και επιμελούς εργασίας είναι η έξις: (η μόνιμη δηλαδή
συνήθεια).
Τέκνο
της έξεως είναι η ποίωσις (να γίνει δηλαδή η αρετή ένα με την ψυχή. Φυσική
κατάστασίς της).
Η
ποίωσις στο καλό γεννά το φόβο του Θεού.
Ο φόβος
γεννά την τήρηση των εντολών – είτε των επουρανίων είτε των επιγείων.
Η
τήρησις των εντολών είναι απόδειξις της αγάπης προς τον Θεόν.
Αρχή
της αγάπης είναι το πλήθος της ταπεινώσεως.
Το
πλήθος δε της ταπεινώσεως είναι θυγατέρα της απαθείας.
Η
απόκτησις της απαθείας είναι η πληρότης της αγάπης, δηλαδή η πλήρης κατοίκησις
του Θεού σε όσους έγιναν με την απάθεια «καθαροί τη καρδία ότι αυτοί τον Θεό
όψονται».
Η
ιστορία είναι μια μακρόχρονη προεργασία τοκετού: εδώ κάτω υφαίνεται αργά το
πνευματικό σώμα μας, όπως το φυσικό σώμα μέσα στον κόλπο της μητέρας.
Αντίθετα
όμως απ’ ο,τι το παιδί μέσα στο μητρικό κόλπο, ο άνθρωπος στην πορεία του για
τον εξαγνισμό, δέχεται πολλές αποκαλύψεις, για τη ζωή στην οποία πρόκειται να
γεννηθεί.
Άγιος
Νικόλαος Καβάσιλας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου